Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
http://www.apple.com/macpro/

Från 4 kärnor på 2.8 Ghz till 8 kärnor på 3.2Ghz

Upp till 32 GB Ram och så har det hottats till med 15000 rpm hårddiskar. Och det var ju på tiden.

Största nyheten i Mac Pro är de snabba "Harpertown" processorerna, vilket innebär dubbla 1 600 MHz frontsidebussar som kan skjutsa 25,6 GB per sekund samt snabbare minneshantering.

Källa: apple/maximac

Säger bara en sak......WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!! oj vad det lär gå

Annons
Postat
Hela sanningen ligger inte i klockfrekensen hos RAM-minnena utan hur RAM-minnet används och i vilken upplösningen. Använder man sig av 4st minnesmoduler får man upp till 256-bitars upplösning så saker och ting bör gå snabbare att utföra i och med detta. Saxat från Apple Store

"Eftersom det går mycket fortare att komma åt data från primärminnet än från hårddisken, kan systemet bearbeta dina data snabbare ju mer minne det har. Mer minne innebär att program arbetar effektivare, särskilt med stora filer och minneskrävande tillämpningar, som grafik, ljud, video och vetenskapliga tillämpningar.

Mac Pro använder minne av typen 800 MHz helbuffrat DDR2 ECC, en branschstandard inom minnesteknik som är snabbare, mer tillförlitligt och ökar minneskapaciteten. För att dra full nytta av 256-bitars minnesarkitekturen måste minst fyra FB-DIMM-moduler installeras i Mac Pro.

Obs! Apple skapade en mer effektiv temperaturspecifikation för kylflänsarna på Mac Pro-datorns FB-DIMM-moduler, som därför har mer effektiv kylning än många andra FB-DIMM-moduler. Apples FB-DIMM-moduler behöver inte så stort luftflöde för att hålla sig svala, vilket gör att de interna fläktarna kan arbeta långsammare och tystare. FB-DIMM-moduler från andra tillverkare som inte har tillräcklig kylfläns kan leda till att fläktarna måste arbeta snabbare (med mer buller) eller att minneskretsarna måste arbeta långsammare för att inte bli överhettade."

JA, med tanke på hur bra prestanda de har i de gamla maskinerna så förstår man att det skiljer sig mot pc konfiguration. De har bl.a ECC. Jag trodde dock att det skulle gå på snabbare minnen på en gång, men förmodligen så lär det inte behövas, det blir nog med pulver endå 🙂 I ärlighetens namn så är jag inte så inläst på skillnaderna, mest nyfiken.

Antar att samma vilkor gäller som för alla andra datorer att garrantin upphör om man byter hårdvarukomponenter själv i och med att företaget (Apple) inte kan garrantera att du gör rätt när du byter hårdvarukomponenter och inte heller tar på sig ansvaret för det du gör. Förr i tiden var det så att man inte kunde använda samma grafik-/ljudkort i en Mac som till PC. Hur det är nuförtiden vet jag faktiskt inte men sålänge tillverkaren av grafik-/ljudkort säger att hårdvaran är kompatibel med både PC och Mac bordet det inte vara några problem kan man tycka 🙂

Ja, det borde vara samma prylar, fast billigare. Självklart måste man kontrollera noga innan om det fins problem, men annars kommar jag nog köpa gfx från de stora webbutikerna om jag vill byta. Hd är exakt samma, borde inte vara något problem. Minnet är nog det som man måste vara mest noga med, men bl.a komplett har en egen flik för apple så det måste fungera, alt bara till vissa modeller.

Sitter också och väntar på expot och hoppas att det händer något trevligt med iMacen! 😛

Mmmm, skall verkligen bli skoj och se vad de hittat på🙂

EDIT: Fyllesvenska och ej fullständig mening 🙂

Men det är ju bara härligt 🙂 Det är ju trots allt FREDAG! 🙂

Postat
Självklart köper man minnen och diskar någon annanstans än hos Apple. Dom är ju orimligt dyra på detta. Så länge man vet vad man gör är det inga problem med garantin om man byter dessa i en Mac Pro. Skulle möjligtvis kunna vara lite känsligare om man gör det med en MacBook Pro då detta är lite mer komplicerat.

Stämmer! Hmmm, ja frågan är om man får öppna MBP utan att garantin åker? Då jag brukar byta på vissa pc laptops så sitter ena simmen under tgb så hela datan båste skruvas isär 🙂

Postat
Stämmer! Hmmm, ja frågan är om man får öppna MBP utan att garantin åker? Då jag brukar byta på vissa pc laptops så sitter ena simmen under tgb så hela datan båste skruvas isär 🙂

F-n va jobbigt att skruva isär information 😛🙂

Postat
F-n va jobbigt att skruva isär information 😄😄

🙂😆 :lol: 😆

Känner ett farligt ha-begär. Min ekonomi tillåter verkligen inte ett till datorköp men usch va sugen jag blir. Angående upplösningen på MBP så tycker jag 1440x900 räcker alldeles utmärkt. Högre upplösning och det blir risk att man får sitta med förstoringsglas när man ska läsa.

Postat

Angående utbyte av grafikkort. Vet inte om jag bryter mot någon forumregel men om så är fallet så vore jag tacksam om detta uppmärksammades när jag kopierar in en hel text från en annan site.

Saxat från MacWorld:

Nytt grafikkort fungerar inte i äldre Mac Pro

Av Anders Lundberg

Tillsammans med de nya modellerna av Mac Pro lanserade Apple två nya grafikkort, varav det ena, GeForce 8800 GT, finns att köpa separat. Kunder med äldre Mac Pro som funderar på att uppgradera till detta bör dock tyvärr tänka om.

Samtidigt som Apple lanserade den nya och uppgradera Mac Pro uppgraderade företaget de erbjudna grafikkorten. För de med behov av mer kraft finns nu GeForce 8800 GT som tillval. Kortet finns även som ett "uppgraderingspaket" på Apple Store.

Detta borde, tycker många användare med den äldre modellen av Mac Pro, innebära att de kan köpa detta paket och få en välbehövd kraftinjektion till sin grafik. Men riktigt så roligt blir det inte, då kortet inte är kompatibelt med den äldre modellen.

Varför, undrar förvånade användare, och vi kan bara hålla med. Enligt MacNN har Apples support i USA gått på denna linje, medan användare som ringt Apple i Storbritannien har hört det motsatta. Bare Feats har talat med Apple och fått det bekräftat, samtidigt som flera Blizzard-anställda som inte väntat utan redan köpt kortet upptäckt att det mycket riktigt inte fungerar.

Enligt ett dokument på Apples supportsidor är grafikkort som släppts till de olika proffsmacarna enbart kompatibla med den modell de släpptes till. Alltså blir "uppgradering" bara en fråga om att byta upp sig inom samma familj och det verkar inte som om Apple tänker på de kunder som efter ett par år vill ha lite mer skjuts i grafiken.

Postat
Angående utbyte av grafikkort. Vet inte om jag bryter mot någon forumregel men om så är fallet så vore jag tacksam om detta uppmärksammades när jag kopierar in en hel text från en annan site.

Jepps, läser man inläggen där får man svar på ett och annat.

vizay (oregistrerad)
Postat

Efter att ha sett den här burken plus fått insikt i vad Logic klarar av idag så går jag så jäkla hårt i köpastankar. Blir antagligen ett inköp i samband med en närkommande flytt, typ något i prisklass kring 25ish ink moms, så jäkla värt!

En fråga bara, är det fortfarande speciell skärmport som gäller eller kan man köpa random generisk plattskärm idag med DVI och koppla in?

Postat
Efter att ha sett den här burken plus fått insikt i vad Logic klarar av idag så går jag så jäkla hårt i köpastankar. Blir antagligen ett inköp i samband med en närkommande flytt, typ något i prisklass kring 25ish ink moms, så jäkla värt!

En fråga bara, är det fortfarande speciell skärmport som gäller eller kan man köpa random generisk plattskärm idag med DVI och koppla in?

Funkar med typ alla skärmar, och skulle det inte göra det finns det alltid adapters.

Postat

Äntligen kom dom. Var orolig att dom ens skulle dyka upp på MacWorld.

Så kom dom innan. Super duper!

Har redan beställt men måste tyvärr vänta några veckor eftersom jag valde 8800 grafikkortet.

Men den som väntar på något gott... 😛

Postat
Svin. 😕

😛

😄

Önskar jag hade en tidsmaskin så jag kunde åka fram några veckor i tiden.

Otroligt trist att vänta på burken. Men sen jävlar...

Postat (redigerat)

Och här kommer så förklaringen till varför NVIDIAS grafikkort ej fungerar med en äldre version av Mac Pro samt en lösning på det hela 🙂

Saxat från www.macworld.se

Nvidia lovar bättre stöd för nytt grafikkort

Av Mikael Markander |

Sent omsider lovar nu Nvidia att det kommer bli möjligt att använda grafikkortet Geforce 8800 GT även i äldre modeller av Mac Pro.

Nu kan du snart uppgradera till Geforce 8800 GT i din gamla Mac Pro.

Det är många som blev besvikna när det visade sig att Nvidias senaste grafikkort till Mac, Geforce 8800 GT, endast fungerar på den allra nyaste Mac Pro-modellen.

Anledningen är att grafikkortets firmware kräver PCI Express 2.0, något som äldre modeller av Mac Pro saknar.

Men glädjande nog meddelar nu Nvidia att man jobbar på att ta fram en ny firmware som även funkar på tidigare modeller. Förhoppningsvis ska en uppdatering kunna erbjudas alla kunder inom ett par veckor, rapporterar AppleInsider.

Vad gäller det alternativa grafikkortet ATI Radeon HD 2600 XT sägs det fungera alldeles utmärkt på äldre Mac Pro-modeller. Problemet är bara det att man i dagsläget endast kan få tag på kortet genom att köpa en ny Mac Pro.

Källa: AppleInsider

Redigerat av Implasticyde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.