Jump to content
Annons

Nya Mac Pro

KillwithSkill

Recommended Posts

http://www.apple.com/macpro/

FrÄn 4 kÀrnor pÄ 2.8 Ghz till 8 kÀrnor pÄ 3.2Ghz

Upp till 32 GB Ram och sÄ har det hottats till med 15000 rpm hÄrddiskar. Och det var ju pÄ tiden.

Största nyheten i Mac Pro Àr de snabba "Harpertown" processorerna, vilket innebÀr dubbla 1 600 MHz frontsidebussar som kan skjutsa 25,6 GB per sekund samt snabbare minneshantering.

KĂ€lla: apple/maximac

Dela pÄ andra sajter

Annons
😼 OMG 32 gb ram!?

jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nÄgra program som stödjer det....Àn.

Dela pÄ andra sajter

😼 OMG 32 gb ram!?

jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nÄgra program som stödjer det....Àn.

Nej det Àr nog svÄrt att hitta nÄt program som jobbar sÄ mycket och behöver 32GB. Men det behöver ju inte vara ETT program. Man kan ju ha igÄng flera applikationer samtidigt. Kanske 6-8 stycken 30 tums skÀrmar med en massa 3D jobb pÄ.

Men det Ă€r ju onekligen intressant. Minsta modellen hamnar under 20 papp och Ă€ndĂ„ sĂ„ har man ett vrĂ„lĂ„k till burk som man kan expandera allt eftersom. 4 x 2.8 ghz slĂ„r ju ihjĂ€l min burk med hĂ€stlĂ€ngder. 😛🙂

Dela pÄ andra sajter

😼 OMG 32 gb ram!?

vilken sekund som helst kommer digidesign slÀppa en uppgradering pÄ pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som nÀr apple slÀppte 8core o 16gb ram...!!

men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. cry2.gif

Dela pÄ andra sajter

😼 OMG 32 gb ram!?

vilken sekund som helst kommer digidesign slÀppa en uppgradering pÄ pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som nÀr apple slÀppte 8core o 16gb ram...!!

Hoppas Logic gör desamma snart.

Undrar dock vad poÀngen Àr? Visst om man kör mycket samplingar/synthar liknande dfhs sÄ Àr det förbannat bra.

Men nÄgot som vore riktigt bra Àr att man laddar in hela lÄtens audiospÄr i minnet istÀllet för att sk streama frÄn hÄrddisken. PÄ samma sÀtt som man laddar ljud. Det lÀr ju bli en avsevÀrd prestandaökning. FrÄgan Àr ju hur det skulle fungera med pluggar osv.

Dela pÄ andra sajter

Gah! Helt bizarrt alltsĂ„ 😛

Undrar just hur mycket de dÀr 15k varvsdiskarna lÄter

Ja, det vore ju peck om det lĂ€t tandlĂ€karborr om dom. "Uiiiiiiii" 🙂

Lite jobbigt dĂ„ om det stör ut studion 🙂

jag ser ingen som helst anledning till att ha datorn i samma rum som studion om man inte bor i lÀgenhet..

Dela pÄ andra sajter

Varför kan de inte göra nÄgot lagom.

Hehehe, ja du. Definition av "Lagom" Vad Àr lagomt?

Man fÄr inte glömma att det Àr apples flaggskepp. Och trotts det sÄ gÄr det att fÄ ett vrÄlÄk under 20 papp. Eller slÄ pÄ stort och ta en pÄ 150 papp eller sÄ....

Ett annat bra alternativ Àr ju deras iMac

Dela pÄ andra sajter

😼 OMG 32 gb ram!?

Hoppas Logic gör desamma snart.

Undrar dock vad poÀngen Àr? Visst om man kör mycket samplingar/synthar liknande dfhs sÄ Àr det förbannat bra.

Men nÄgot som vore riktigt bra Àr att man laddar in hela lÄtens audiospÄr i minnet istÀllet för att sk streama frÄn hÄrddisken. PÄ samma sÀtt som man laddar ljud. Det lÀr ju bli en avsevÀrd prestandaökning. FrÄgan Àr ju hur det skulle fungera med pluggar osv.

Om du köper nya macen tror jag att datorns prestandan Àr sÄ överdimentionerad för logic att du knappast behöver mer prestanda. Min 2x2ghz PPC rullar hur fint som helst utom grafik glitchen som jag Àn sÄ lÀnge kan leva med. Men iof man vill ju alltid ha mer, Àven jag!

Dela pÄ andra sajter

Med sÄ mycket power kan man köra löjligt mÄnga pluggar och effekter samtidigt

jhu 😛

Klart som fan att det blir bÀttre,,,,Ju fler vi Àr desto roligare heter det ju...

Det gÀller i musikbranchen med...ju mer man har destÄ lyckligare...

😆

Dela pÄ andra sajter

Om man maxar konfigurationen pÄ en MacPro kostar den ca 233 000kr ..

Antigen en dator eller en ny bil, valet Ă€r ditt 😆

// S

Ja, eller sĂ„ slĂ„r man Ă€ven till pĂ„ en fiberkort och en Xraid för ytterligare 130 papp. DĂ„ kan man lira upp ett par tusen kanaler. 😛

Dela pÄ andra sajter

Nu börjar det grÀnsa till bizzarrt

🙂

Och köper du 8 till av flÀskburkarna kan du köra dem via logic node och hinka över det dina 8 processorer inte orkar berÀkna till de andra i nÀtverket... det blir mÄnga processorer ihop...

Dela pÄ andra sajter

Varför kan de inte göra nÄgot lagom.

Hehehe, ja du. Definition av "Lagom" Vad Àr lagomt?

Jag skulle svara den nĂ€st minsta iMacen med 2 GB RAM. 🙂

Dela pÄ andra sajter

Jag har lite funderingar till er, jag har som plan att köpa min första mac nu i vÄr och har vÀntat pÄ de nya modellerna. HÀr kommer lite funderingar mm:

Hur kan det komma sig att de "bara" kommer ha 800 mhz minnen i den nya? Är det nĂ„gon som Ă€r insatt i detta, kĂ€nns liksom old school om jag jĂ€mför med hastigheten som det gĂ„r att köpa till pc mobo. (finns ju DDR3 minnen som Ă€r i apples prisklass men nĂ€stan trippla hastigheten mot de som kommer sitta i nya macpro) Det enda jag sjĂ€lv kan tĂ€nka mig Ă€r att Xeon Quad-Core jobbar pĂ„ annat sĂ€tt sĂ„ 800 mhz rĂ€cker gott. NĂ„gon som har ett bra svar eller lĂ€st om detta?

Jag har bl.a spanat pĂ„ mac bookpro 15'4", men den som finns nu tycker jag har för mesig upplösning pĂ„ skĂ€rmen, en lite bĂ€ttre pc har 1680x1050 pĂ„ samma skĂ€rm, jag hoppas de gör om dem sĂ„ man kan vĂ€lja, likt 17" modellen. 🙂

En annan sak, hur Ă€r det med garantin i en mac? Har man rĂ€tt att peta i hĂ„rdvara i den sjĂ€lv (nu pratar jag först och frĂ€mst stationĂ€ra) utan att garantin ryker? Om man fĂ„r det sĂ„ kan man ju hoppa att köpa mer minne av apple sjĂ€lva och vĂ€lja att handla det pĂ„ komplett (de har en flik med apple minne, dock bara de som finns nu, dvs 667 mhz minnen) Det borde dĂ„ Ă€ven gĂ„ att byta hd sjĂ€lv pĂ„ sin macbookpro dĂ„ den blir för liten. Samma gĂ€ller grafikkort, borde gĂ„ att köpa ett med samma chip de sjĂ€lva sĂ€ljer? Erfarenheter/rĂ„d tack 😛

Hur som haver sĂ„ sitter jag bara och vĂ€ntar in vad de skall visa pĂ„ macworld expo mĂ€ssan nĂ€sta vecka *hĂ„ller tummarna för ny skĂ€rm till macbookpro 15'4"* 🙂

Dela pÄ andra sajter

Men mina herrar, ni har missat det viktigaste.

Tror ni att man kan köra Crysis med maXXade settings pÄ den?

hahaha.

Tja, eller sĂ„ Ă€r det en helt annan herre som inte inser vilket forum han skriver i 🙂

Dela pÄ andra sajter

Jag har lite funderingar till er, jag har som plan att köpa min första mac nu i vÄr och har vÀntat pÄ de nya modellerna. HÀr kommer lite funderingar mm:

Hur kan det komma sig att de "bara" kommer ha 800 mhz minnen i den nya? Är det nĂ„gon som Ă€r insatt i detta, kĂ€nns liksom old school om jag jĂ€mför med hastigheten som det gĂ„r att köpa till pc mobo. (finns ju DDR3 minnen som Ă€r i apples prisklass men nĂ€stan trippla hastigheten mot de som kommer sitta i nya macpro) Det enda jag sjĂ€lv kan tĂ€nka mig Ă€r att Xeon Quad-Core jobbar pĂ„ annat sĂ€tt sĂ„ 800 mhz rĂ€cker gott. NĂ„gon som har ett bra svar eller lĂ€st om detta?

Hela sanningen ligger inte i klockfrekensen hos RAM-minnena utan hur RAM-minnet anvÀnds och i vilken upplösningen. AnvÀnder man sig av 4st minnesmoduler fÄr man upp till 256-bitars upplösning sÄ saker och ting bör gÄ snabbare att utföra i och med detta. Saxat frÄn Apple Store

"Eftersom det gÄr mycket fortare att komma Ät data frÄn primÀrminnet Àn frÄn hÄrddisken, kan systemet bearbeta dina data snabbare ju mer minne det har. Mer minne innebÀr att program arbetar effektivare, sÀrskilt med stora filer och minneskrÀvande tillÀmpningar, som grafik, ljud, video och vetenskapliga tillÀmpningar.

Mac Pro anvÀnder minne av typen 800 MHz helbuffrat DDR2 ECC, en branschstandard inom minnesteknik som Àr snabbare, mer tillförlitligt och ökar minneskapaciteten. För att dra full nytta av 256-bitars minnesarkitekturen mÄste minst fyra FB-DIMM-moduler installeras i Mac Pro.

Obs! Apple skapade en mer effektiv temperaturspecifikation för kylflÀnsarna pÄ Mac Pro-datorns FB-DIMM-moduler, som dÀrför har mer effektiv kylning Àn mÄnga andra FB-DIMM-moduler. Apples FB-DIMM-moduler behöver inte sÄ stort luftflöde för att hÄlla sig svala, vilket gör att de interna flÀktarna kan arbeta lÄngsammare och tystare. FB-DIMM-moduler frÄn andra tillverkare som inte har tillrÀcklig kylflÀns kan leda till att flÀktarna mÄste arbeta snabbare (med mer buller) eller att minneskretsarna mÄste arbeta lÄngsammare för att inte bli överhettade."

En annan sak, hur Ă€r det med garantin i en mac? Har man rĂ€tt att peta i hĂ„rdvara i den sjĂ€lv (nu pratar jag först och frĂ€mst stationĂ€ra) utan att garantin ryker? Om man fĂ„r det sĂ„ kan man ju hoppa att köpa mer minne av apple sjĂ€lva och vĂ€lja att handla det pĂ„ komplett (de har en flik med apple minne, dock bara de som finns nu, dvs 667 mhz minnen) Det borde dĂ„ Ă€ven gĂ„ att byta hd sjĂ€lv pĂ„ sin macbookpro dĂ„ den blir för liten. Samma gĂ€ller grafikkort, borde gĂ„ att köpa ett med samma chip de sjĂ€lva sĂ€ljer? Erfarenheter/rĂ„d tack 🙂

Antar att samma vilkor gĂ€ller som för alla andra datorer att garrantin upphör om man byter hĂ„rdvarukomponenter sjĂ€lv i och med att företaget (Apple) inte kan garrantera att du gör rĂ€tt nĂ€r du byter hĂ„rdvarukomponenter och inte heller tar pĂ„ sig ansvaret för det du gör. Förr i tiden var det sĂ„ att man inte kunde anvĂ€nda samma grafik-/ljudkort i en Mac som till PC. Hur det Ă€r nuförtiden vet jag faktiskt inte men sĂ„lĂ€nge tillverkaren av grafik-/ljudkort sĂ€ger att hĂ„rdvaran Ă€r kompatibel med bĂ„de PC och Mac bordet det inte vara nĂ„gra problem kan man tycka 🙂

Hur som haver sĂ„ sitter jag bara och vĂ€ntar in vad de skall visa pĂ„ macworld expo mĂ€ssan nĂ€sta vecka *hĂ„ller tummarna för ny skĂ€rm till macbookpro 15'4"* 🙂

Sitter ocksĂ„ och vĂ€ntar pĂ„ expot och hoppas att det hĂ€nder nĂ„got trevligt med iMacen! 😛

EDIT: Fyllesvenska och ej fullstĂ€ndig mening 🙂

Redigerat av Implasticyde
Dela pÄ andra sajter

SjÀlvklart köper man minnen och diskar nÄgon annanstans Àn hos Apple. Dom Àr ju orimligt dyra pÄ detta. SÄ lÀnge man vet vad man gör Àr det inga problem med garantin om man byter dessa i en Mac Pro. Skulle möjligtvis kunna vara lite kÀnsligare om man gör det med en MacBook Pro dÄ detta Àr lite mer komplicerat.

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.