KillwithSkill Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 http://www.apple.com/macpro/ FrÄn 4 kÀrnor pÄ 2.8 Ghz till 8 kÀrnor pÄ 3.2Ghz Upp till 32 GB Ram och sÄ har det hottats till med 15000 rpm hÄrddiskar. Och det var ju pÄ tiden. Största nyheten i Mac Pro Àr de snabba "Harpertown" processorerna, vilket innebÀr dubbla 1 600 MHz frontsidebussar som kan skjutsa 25,6 GB per sekund samt snabbare minneshantering. KÀlla: apple/maximac Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Exil Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Cool! Men personligen hoppas jag pÄ att Macbook pro modellerna ska uppdateras ocksÄ, dÄ jag Àr i köptankar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 đ OMG 32 gb ram!? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Exil Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 đź OMG 32 gb ram!? jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nĂ„gra program som stödjer det....Ă€n. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 januari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 8 januari 2008 đź OMG 32 gb ram!? jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nĂ„gra program som stödjer det....Ă€n. Nej det Ă€r nog svĂ„rt att hitta nĂ„t program som jobbar sĂ„ mycket och behöver 32GB. Men det behöver ju inte vara ETT program. Man kan ju ha igĂ„ng flera applikationer samtidigt. Kanske 6-8 stycken 30 tums skĂ€rmar med en massa 3D jobb pĂ„. Men det Ă€r ju onekligen intressant. Minsta modellen hamnar under 20 papp och Ă€ndĂ„ sĂ„ har man ett vrĂ„lĂ„k till burk som man kan expandera allt eftersom. 4 x 2.8 ghz slĂ„r ju ihjĂ€l min burk med hĂ€stlĂ€ngder. đđ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 đź OMG 32 gb ram!? jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nĂ„gra program som stödjer det....Ă€n. vilken sekund som helst kommer digidesign slĂ€ppa en uppgradering pĂ„ pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som nĂ€r apple slĂ€ppte 8core o 16gb ram...!! men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 januari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 8 januari 2008 đź OMG 32 gb ram!? jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nĂ„gra program som stödjer det....Ă€n. vilken sekund som helst kommer digidesign slĂ€ppa en uppgradering pĂ„ pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som nĂ€r apple slĂ€ppte 8core o 16gb ram...!! men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. Hoppas Logic gör desamma snart. Undrar dock vad poĂ€ngen Ă€r? Visst om man kör mycket samplingar/synthar liknande dfhs sĂ„ Ă€r det förbannat bra. Men nĂ„got som vore riktigt bra Ă€r att man laddar in hela lĂ„tens audiospĂ„r i minnet istĂ€llet för att sk streama frĂ„n hĂ„rddisken. PĂ„ samma sĂ€tt som man laddar ljud. Det lĂ€r ju bli en avsevĂ€rd prestandaökning. FrĂ„gan Ă€r ju hur det skulle fungera med pluggar osv. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Biran Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 FrÀcka specar pÄ Maccarna.. Vi datornördar gÄr en ljus framtid till mötes hÄrdvarumÀssigt :] Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tofumannen Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Gah! Helt bizarrt alltsĂ„ đ Undrar just hur mycket de dĂ€r 15k varvsdiskarna lĂ„ter Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 januari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 8 januari 2008 Gah! Helt bizarrt alltsĂ„ đUndrar just hur mycket de dĂ€r 15k varvsdiskarna lĂ„ter Ja, det vore ju peck om det lĂ€t tandlĂ€karborr om dom. "Uiiiiiiii" đ Lite jobbigt dĂ„ om det stör ut studion đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
IDF Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Gah! Helt bizarrt alltsĂ„ đUndrar just hur mycket de dĂ€r 15k varvsdiskarna lĂ„ter Ja, det vore ju peck om det lĂ€t tandlĂ€karborr om dom. "Uiiiiiiii" đ Lite jobbigt dĂ„ om det stör ut studion đ jag ser ingen som helst anledning till att ha datorn i samma rum som studion om man inte bor i lĂ€genhet.. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Varför kan de inte göra nÄgot lagom. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 8 januari 2008 Dela Postat 8 januari 2008 Varför kan de inte göra nĂ„got lagom. Du konfigurerar din Mac Pro sjĂ€lv sĂ„ det Ă€r inga problem att fixa en lagom đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 8 januari 2008 TrÄdstartare Dela Postat 8 januari 2008 Varför kan de inte göra nÄgot lagom. Hehehe, ja du. Definition av "Lagom" Vad Àr lagomt? Man fÄr inte glömma att det Àr apples flaggskepp. Och trotts det sÄ gÄr det att fÄ ett vrÄlÄk under 20 papp. Eller slÄ pÄ stort och ta en pÄ 150 papp eller sÄ.... Ett annat bra alternativ Àr ju deras iMac Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Biran Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Varför kan de inte göra nĂ„got lagom. Kanske för att Svenska sprĂ„ket Ă€r det enda som har ett ord för *lagom* đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 woo nu börjar fartvinden kÀnnas! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Oj, vad jag lÀngtat! Ska nÀmligen uppdatera macen i Är. Power to the people!!! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
4Trax Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 đź OMG 32 gb ram!? jo visst det ser trevligt ut, men det kostar ju skjortan plus att det nog inte finns nĂ„gra program som stödjer det....Ă€n. vilken sekund som helst kommer digidesign slĂ€ppa en uppgradering pĂ„ pro tools hd och le som gör att man kan utnyttja det. likadant som nĂ€r apple slĂ€ppte 8core o 16gb ram...!! men fy helvete.. 32 GB ram? jag vill ha.. Hoppas Logic gör desamma snart. Undrar dock vad poĂ€ngen Ă€r? Visst om man kör mycket samplingar/synthar liknande dfhs sĂ„ Ă€r det förbannat bra. Men nĂ„got som vore riktigt bra Ă€r att man laddar in hela lĂ„tens audiospĂ„r i minnet istĂ€llet för att sk streama frĂ„n hĂ„rddisken. PĂ„ samma sĂ€tt som man laddar ljud. Det lĂ€r ju bli en avsevĂ€rd prestandaökning. FrĂ„gan Ă€r ju hur det skulle fungera med pluggar osv. Om du köper nya macen tror jag att datorns prestandan Ă€r sĂ„ överdimentionerad för logic att du knappast behöver mer prestanda. Min 2x2ghz PPC rullar hur fint som helst utom grafik glitchen som jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge kan leva med. Men iof man vill ju alltid ha mer, Ă€ven jag! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Med sĂ„ mycket power kan man köra löjligt mĂ„nga pluggar och effekter samtidigt jhu đ Klart som fan att det blir bĂ€ttre,,,,Ju fler vi Ă€r desto roligare heter det ju... Det gĂ€ller i musikbranchen med...ju mer man har destĂ„ lyckligare... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
sounden Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Om man maxar konfigurationen pĂ„ en MacPro kostar den ca 233 000kr .. Antigen en dator eller en ny bil, valet Ă€r ditt đ // S Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 9 januari 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 9 januari 2008 Om man maxar konfigurationen pĂ„ en MacPro kostar den ca 233 000kr ..Antigen en dator eller en ny bil, valet Ă€r ditt đ // S Ja, eller sĂ„ slĂ„r man Ă€ven till pĂ„ en fiberkort och en Xraid för ytterligare 130 papp. DĂ„ kan man lira upp ett par tusen kanaler. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Nu börjar det grĂ€nsa till bizzarrt đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Neko Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Nu börjar det grĂ€nsa till bizzarrt đ Och köper du 8 till av flĂ€skburkarna kan du köra dem via logic node och hinka över det dina 8 processorer inte orkar berĂ€kna till de andra i nĂ€tverket... det blir mĂ„nga processorer ihop... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Varför kan de inte göra nĂ„got lagom. Hehehe, ja du. Definition av "Lagom" Vad Ă€r lagomt? Jag skulle svara den nĂ€st minsta iMacen med 2 GB RAM. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Skagandboneman Postat 10 januari 2008 Dela Postat 10 januari 2008 Men mina herrar, ni har missat det viktigaste. Tror ni att man kan köra Crysis med maXXade settings pÄ den? hahaha. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Slackerboy Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 Jag har lite funderingar till er, jag har som plan att köpa min första mac nu i vĂ„r och har vĂ€ntat pĂ„ de nya modellerna. HĂ€r kommer lite funderingar mm: Hur kan det komma sig att de "bara" kommer ha 800 mhz minnen i den nya? Ăr det nĂ„gon som Ă€r insatt i detta, kĂ€nns liksom old school om jag jĂ€mför med hastigheten som det gĂ„r att köpa till pc mobo. (finns ju DDR3 minnen som Ă€r i apples prisklass men nĂ€stan trippla hastigheten mot de som kommer sitta i nya macpro) Det enda jag sjĂ€lv kan tĂ€nka mig Ă€r att Xeon Quad-Core jobbar pĂ„ annat sĂ€tt sĂ„ 800 mhz rĂ€cker gott. NĂ„gon som har ett bra svar eller lĂ€st om detta? Jag har bl.a spanat pĂ„ mac bookpro 15'4", men den som finns nu tycker jag har för mesig upplösning pĂ„ skĂ€rmen, en lite bĂ€ttre pc har 1680x1050 pĂ„ samma skĂ€rm, jag hoppas de gör om dem sĂ„ man kan vĂ€lja, likt 17" modellen. đ En annan sak, hur Ă€r det med garantin i en mac? Har man rĂ€tt att peta i hĂ„rdvara i den sjĂ€lv (nu pratar jag först och frĂ€mst stationĂ€ra) utan att garantin ryker? Om man fĂ„r det sĂ„ kan man ju hoppa att köpa mer minne av apple sjĂ€lva och vĂ€lja att handla det pĂ„ komplett (de har en flik med apple minne, dock bara de som finns nu, dvs 667 mhz minnen) Det borde dĂ„ Ă€ven gĂ„ att byta hd sjĂ€lv pĂ„ sin macbookpro dĂ„ den blir för liten. Samma gĂ€ller grafikkort, borde gĂ„ att köpa ett med samma chip de sjĂ€lva sĂ€ljer? Erfarenheter/rĂ„d tack đ Hur som haver sĂ„ sitter jag bara och vĂ€ntar in vad de skall visa pĂ„ macworld expo mĂ€ssan nĂ€sta vecka *hĂ„ller tummarna för ny skĂ€rm till macbookpro 15'4"* đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 Men mina herrar, ni har missat det viktigaste.Tror ni att man kan köra Crysis med maXXade settings pĂ„ den? hahaha. Tja, eller sĂ„ Ă€r det en helt annan herre som inte inser vilket forum han skriver i đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 (redigerat) Jag har lite funderingar till er, jag har som plan att köpa min första mac nu i vĂ„r och har vĂ€ntat pĂ„ de nya modellerna. HĂ€r kommer lite funderingar mm: Hur kan det komma sig att de "bara" kommer ha 800 mhz minnen i den nya? Ăr det nĂ„gon som Ă€r insatt i detta, kĂ€nns liksom old school om jag jĂ€mför med hastigheten som det gĂ„r att köpa till pc mobo. (finns ju DDR3 minnen som Ă€r i apples prisklass men nĂ€stan trippla hastigheten mot de som kommer sitta i nya macpro) Det enda jag sjĂ€lv kan tĂ€nka mig Ă€r att Xeon Quad-Core jobbar pĂ„ annat sĂ€tt sĂ„ 800 mhz rĂ€cker gott. NĂ„gon som har ett bra svar eller lĂ€st om detta? Hela sanningen ligger inte i klockfrekensen hos RAM-minnena utan hur RAM-minnet anvĂ€nds och i vilken upplösningen. AnvĂ€nder man sig av 4st minnesmoduler fĂ„r man upp till 256-bitars upplösning sĂ„ saker och ting bör gĂ„ snabbare att utföra i och med detta. Saxat frĂ„n Apple Store "Eftersom det gĂ„r mycket fortare att komma Ă„t data frĂ„n primĂ€rminnet Ă€n frĂ„n hĂ„rddisken, kan systemet bearbeta dina data snabbare ju mer minne det har. Mer minne innebĂ€r att program arbetar effektivare, sĂ€rskilt med stora filer och minneskrĂ€vande tillĂ€mpningar, som grafik, ljud, video och vetenskapliga tillĂ€mpningar.  Mac Pro anvĂ€nder minne av typen 800 MHz helbuffrat DDR2 ECC, en branschstandard inom minnesteknik som Ă€r snabbare, mer tillförlitligt och ökar minneskapaciteten. För att dra full nytta av 256-bitars minnesarkitekturen mĂ„ste minst fyra FB-DIMM-moduler installeras i Mac Pro.  Obs! Apple skapade en mer effektiv temperaturspecifikation för kylflĂ€nsarna pĂ„ Mac Pro-datorns FB-DIMM-moduler, som dĂ€rför har mer effektiv kylning Ă€n mĂ„nga andra FB-DIMM-moduler. Apples FB-DIMM-moduler behöver inte sĂ„ stort luftflöde för att hĂ„lla sig svala, vilket gör att de interna flĂ€ktarna kan arbeta lĂ„ngsammare och tystare. FB-DIMM-moduler frĂ„n andra tillverkare som inte har tillrĂ€cklig kylflĂ€ns kan leda till att flĂ€ktarna mĂ„ste arbeta snabbare (med mer buller) eller att minneskretsarna mĂ„ste arbeta lĂ„ngsammare för att inte bli överhettade." En annan sak, hur Ă€r det med garantin i en mac? Har man rĂ€tt att peta i hĂ„rdvara i den sjĂ€lv (nu pratar jag först och frĂ€mst stationĂ€ra) utan att garantin ryker? Om man fĂ„r det sĂ„ kan man ju hoppa att köpa mer minne av apple sjĂ€lva och vĂ€lja att handla det pĂ„ komplett (de har en flik med apple minne, dock bara de som finns nu, dvs 667 mhz minnen) Det borde dĂ„ Ă€ven gĂ„ att byta hd sjĂ€lv pĂ„ sin macbookpro dĂ„ den blir för liten. Samma gĂ€ller grafikkort, borde gĂ„ att köpa ett med samma chip de sjĂ€lva sĂ€ljer? Erfarenheter/rĂ„d tack đ Antar att samma vilkor gĂ€ller som för alla andra datorer att garrantin upphör om man byter hĂ„rdvarukomponenter sjĂ€lv i och med att företaget (Apple) inte kan garrantera att du gör rĂ€tt nĂ€r du byter hĂ„rdvarukomponenter och inte heller tar pĂ„ sig ansvaret för det du gör. Förr i tiden var det sĂ„ att man inte kunde anvĂ€nda samma grafik-/ljudkort i en Mac som till PC. Hur det Ă€r nuförtiden vet jag faktiskt inte men sĂ„lĂ€nge tillverkaren av grafik-/ljudkort sĂ€ger att hĂ„rdvaran Ă€r kompatibel med bĂ„de PC och Mac bordet det inte vara nĂ„gra problem kan man tycka đ Hur som haver sĂ„ sitter jag bara och vĂ€ntar in vad de skall visa pĂ„ macworld expo mĂ€ssan nĂ€sta vecka *hĂ„ller tummarna för ny skĂ€rm till macbookpro 15'4"* đ Sitter ocksĂ„ och vĂ€ntar pĂ„ expot och hoppas att det hĂ€nder nĂ„got trevligt med iMacen! đ EDIT: Fyllesvenska och ej fullstĂ€ndig mening đ Redigerat 11 januari 2008 av Implasticyde Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Peth Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 Klart du fÄr byta viss hÄrdvara sjÀlv, minne och diskar kan du alltid byta i en Mac pro utan att garantin ryker. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Emil Postat 11 januari 2008 Dela Postat 11 januari 2008 SjÀlvklart köper man minnen och diskar nÄgon annanstans Àn hos Apple. Dom Àr ju orimligt dyra pÄ detta. SÄ lÀnge man vet vad man gör Àr det inga problem med garantin om man byter dessa i en Mac Pro. Skulle möjligtvis kunna vara lite kÀnsligare om man gör det med en MacBook Pro dÄ detta Àr lite mer komplicerat. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.