Jump to content
Annons

Ett gammalt Kongsberg /Tore Seem bord...behöver information

borisb (oregistrerad)

Recommended Posts

borisb (oregistrerad)

Är det någon som kan hjälpa till med information om detta bordet eller någon av delarna.

Jag har köpt Mikstärkare (modell T2000) och Eq (modell FF) från detta bordet för att bygga en lunchbox.

Det är den gamla vanliga kassetlösningen med tuchel 2700 kontakter.

Jag tror att bordet ska ha 24V men är inte riktigt säker. Seemix vet ingenting eftersom de inte har kvar gamla ritningar överhuvudtaget säger de.

Kongsberg/ Tore Seem byggde och levererade första bordet -68 och andra -69 till Europa Film.

Kongsberg står som leverantör men på delarna står det Tore Seem.

Jag är mycket tacksam om någon vet något, hört talas om bordet eller kanske har pillat i liknande delar.

Bilder på bordet finns här:

http://hem.bredband.net/studiogunilla

tack så mycket på förhand

Redigerat av borisb
Dela på andra sajter

Annons

Hallå o grattis till ett riktigt fint köp. 🙁

jag har jobbat ganska mkt med ett liknande bord när jag var på SR, och det låter helt makalöst bra!!

Däremot har jag dock inte pillat med elektroniken ngt i dom, men står det t. seem på dom så är det utan tvekan det. Kongsberg är nog bara leverantören om jag kommer ihåg rätt!!

Dela på andra sajter

Hej!

Jag har gjort inspelningar på Europafilm men som musiker. Detta var ju naturligtvis länge sedan så något minne av något större värde har jag inte av bordet. Den som däremot säkert minns och vet en hel del är nog Gert Palmcrantz. Kontakta honom så lär du få en hel det nyttig och intressant info!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Dela på andra sajter

borisb (oregistrerad)

Jag har fått för mig att bordet kan vara riktigt bra eftersom ett av de två ersatte ett Nuemann bord från -67 som de hade.

Vad jag mer har läst om bordet var att det fick automation på 80-talet. Det var en ABC80 som styrde nivåerna. Jag vet inte hur eller var datorn var inkopplad men det hade varit kul att se idag.

Gert Palmcrantz kanske är rätt person. Var får man tag på honom?

Tack igen

Redigerat av borisb
Dela på andra sajter

borisb (oregistrerad)

hmmm....

när man letar efter en krångliga grejer på nätet glömmer man tydligen av allt enkelt.

Sorry...för mycket träd helt enkelt....

Jag ska se vad Gert har att säga.

Har nu även fått tag på 2 kanaler från ett gammalt SR bord som de byggde själva -67. Ska bli ball att köra igång...

thanx

Dela på andra sajter

• 7 månader senare...

Roligt att andra också har projekt som liknar mitt.

Jag har satt ihop en modulär Telefunken mixer från 60 talet, som fått sin kabelstam avklippt...och den har nu sällskap av ett 12 kanaligt Kongsbergbord, ett KB II. Trodde jag kanske skulle kunna bidra med ritningar men de är helt olika, våra två grejor. Germaniumtransistorer sitter det bestämt i KB II iallafall, det är intressant, nu med Chandler-trenden.

Lycka till med pysslet!

😱

Jeremy Barnes

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Jaha, nu har jag gått och köpt en Kongsberg EQ, modell FF-64

:rolleyes:

Kanadensaren jag köpte den av lovade schematics och pin outs, men inget sådant låg i lådan. Skrivit till honom utan att få svar.

Någon här som vet hur man kopplar upp en Seem EQ?

Tacksam för alla sorters ledtrådar,

Jeremy Barnes

Mothership Inc.

post-13076-1224348138_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.