Jump to content
Annons

Kan man få ett eller ett delay att TRIGGA på endast vissa notvärden?


suprapappa

Recommended Posts

hallå

satt precis och lekte med ett synthbas ljud som hade ett rytmiskt delay som gav en musikaliskt intressant fras om jag spelade 4-dels- eller 8-dels noter men om jag plötsligt spelar två 16-delar bredvid varandra så blir delayet en enda sörja....

tänkte om det fanns ett delay eller om man kan skapa ett (främst i en synth men även ett vanligt delay skulle ha nytta av det) där insignalen till delayet styrs av en gate som är kvantiserad enligt ett givet värde....

dvs. om jag ställer min teoretiska önske gate-delay på 8-delar så släpper den in signal på varje 8-del men om jag spelar en 16-del (som inte ligger samtidigt som en jämn 8-del) släpper den endast igenom torr signal

är det begripligt?

existerar ngt sådant?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

då ska du ha ngn form utav rytmisk gate som släpper igenom en 4del itaget. eller likn. har alderig hört talas om ngt sånt, men annars två likadana synthar funkar ju som speglar varandras spel. där av den ena köra 4delar eller 8delar och den andra helt torr och kör rytmiska grejjerna.. enklast skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är nog att dela upp basen på 2 spår/kanaler med / utan effekt!

/Jocke

jo den tanken slog mig men skulle vilja spela det i realtid.....hos mig "triggar" det fram nya fraser och är inspirerande.....

tänk på hur t.e.x. gitarrister som "the edge" eller andy summers använder delayer.....om man kunde få det bästa av två världar....ett automatiskt spelande men med en möjlighet att spela mer fritt utan att sabba delaystrukturen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är nog att dela upp basen på 2 spår/kanaler med / utan effekt!

/Jocke

jo den tanken slog mig men skulle vilja spela det i realtid.....hos mig "triggar" det fram nya fraser och är inspirerande.....

tänk på hur t.e.x. gitarrister som "the edge" eller andy summers använder delayer.....om man kunde få det bästa av två världar....ett automatiskt spelande men med en möjlighet att spela mer fritt utan att sabba delaystrukturen...

en splitpedal - ett till ett delay med en volympedal innan sen till stärkaren, & en till förstärkare rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...