Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har precis gått med i ett band som nu är på väg att flytta till egen replokal och i en egen replokal behöver man ett PA. Därför undrar vi lite vad vi ska satsa på.

På musikbörsen finns det ett billigt Behringer-PA (LÄNK) och eftersom Behringer känns aningen opålitligt; någon som testat?

Sedan även ett JJLabs: http://www.jamshop.se/html/JJlabs0610Active.pdf

Finns ju en del begagnat också. Maxpris ligger någonstans runt 10.000. Men som alltid, ju billigare desto bättre.

Mottager alltså synpunkter på dessa två PA-system jag länkat till samt tips på andra, prisvärda PA:n.

Annons
Postat

Försök att köpa begagnat från nån PA-firma. Brukar vara rätt billigt för att det är avskrivet sen längesedan.

Det du länkade till är tyvärr bara skit. Passar till nån dragspelslirare i nåt köpcentrum eller nån kör. Tro mig. Ni kommer bara bli besvikna. Gå in på http://www.backstageworld.com/ och kolla efter ljudfirmor och se om dom inte har nåt begagnat.

Postat
Försök att köpa begagnat från nån PA-firma. Brukar vara rätt billigt för att det är avskrivet sen längesedan.

Det du länkade till är tyvärr bara skit. Passar till nån dragspelslirare i nåt köpcentrum eller nån kör. Tro mig. Ni kommer bara bli besvikna. Gå in på http://www.backstageworld.com/ och kolla efter ljudfirmor och se om dom inte har nåt begagnat.

Misstänkte det. Gäller samma sak för Phonic-gejerna och det billiga Yamaha-PA:t hos 4Sound?

http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=8&i=225&s=0

Postat

Det beror sig väl på vad ni ska ha PA:t till? Hur många är ni i bandet? Vilka instrument? De flesta använder det ju bara till sång och eventuellt keyboards. Då klarar man sig ju i de flesta fall utmärkt på en mixer med kanske 4 mickingångar och två stereo-ingångar och två (aktiva?) högtalare på ca 150-200 W.

Om man annars ska köpa PA så är nog det smartaste att börja från medhörningen och jobba sig utåt. Har man mixerbord och medhörning (in-ear, monitorer eller vad det nu blir) så är det ju väldigt lätt att bara hyra in t ex två toppar och två basar för utljudet vid en eventuell spelning. Eller om man har några lagom klena högtalare för utljudet som funkar vid de flesta tillfällen (upp till 100-150 pers är ju fortfarande ganska billigt) och sen hyr in större system när man har något enstaka större gig.

Börja med att skissa upp vilka instrument ni använder och hur många medhörningslingor ni behöver. Efter det så kan ni välja mixerbord. Sen får bestämma vad ni vill ha för medhörning. Trummisen och keyboardisten kanske klarar sig fint med ett par hörlurar (vanliga trådbundna in-ear) medans ni andra vill ha varsin monitor-låda. Finns ju även trådlösa in-ear-system till överkomliga priser numera, från ca 2000 om man beställer av tysken, lite mer här hemma.

Postat

Du använder ordet Replokal. Hur stort är rummet? Är det ett rum eller en stor sal? Man ska skilja på sånganläggning och PA. Den allra största skillnaden mellan dessa är framför allt storleken och kapaciteten. I de flesta fall så klarar man sig alldeles utmärkt med en sånganläggning i en replokal. Ett PA behövs däremot om man vill kunna micka upp hela trumset inklusive samtliga andra instrument för en större folksamling. Men i de flesta replokaler behöver man ju inte micka upp hela trumsetet. Oftast så kan man köra helt utan mickar på trummorna, men att ibland kanske bara lyfta fram baskaggen lite svagt i volym. I dessa fall räcker det alldeles utmärkt med en sånganläggning vilket är bra mycket billigare än ett PA.

Frågan är alltså hur stor replokal ni har men framför allt vilka instrument ni ska skicka ut i högtalarna? Tror du att ni inte micka upp hela trumestet (men kanske bara ett litet volymlyft på baskaggen) så kan ni komma billigt undan med en sånganläggning. Eller pub-anläggning som det ibland kallas för. Jag antar att ni är ute efter en bra medhörning under era repetitioner och inte ett system som ska räcka till för konsterter. Vill ni ha någonting för konsterbruk så lönar det sig oftast att hyra vid dessa tillfällen istället för att köpa ett själv. Ett PA kan kosta från "rätt dyrt" till en förmögenhet!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)

Yamaha MG16/6CX 16 kanals mixer 4295;-

2 x Phonic SEM712A aktiva högtalare 4990;-

Totalt: 9285;-

Sen lite kablar på det så blir det bra.

Redigerat av Daniel H
Postat
Du använder ordet Replokal. Hur stort är rummet? Är det ett rum eller en stor sal? Man ska skilja på sånganläggning och PA. Den allra största skillnaden mellan dessa är framför allt storleken och kapaciteten. I de flesta fall så klarar man sig alldeles utmärkt med en sånganläggning i en replokal. Ett PA behövs däremot om man vill kunna micka upp hela trumset inklusive samtliga andra instrument för en större folksamling. Men i de flesta replokaler behöver man ju inte micka upp hela trumsetet. Oftast så kan man köra helt utan mickar på trummorna, men att ibland kanske bara lyfta fram baskaggen lite svagt i volym. I dessa fall räcker det alldeles utmärkt med en sånganläggning vilket är bra mycket billigare än ett PA.

Frågan är alltså hur stor replokal ni har men framför allt vilka instrument ni ska skicka ut i högtalarna? Tror du att ni inte micka upp hela trumestet (men kanske bara ett litet volymlyft på baskaggen) så kan ni komma billigt undan med en sånganläggning. Eller pub-anläggning som det ibland kallas för. Jag antar att ni är ute efter en bra medhörning under era repetitioner och inte ett system som ska räcka till för konsterter. Vill ni ha någonting för konsterbruk så lönar det sig oftast att hyra vid dessa tillfällen istället för att köpa ett själv. Ett PA kan kosta från "rätt dyrt" till en förmögenhet!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag snor tråden lite grand.

Mitt band vill också flytta till lokal som vi utrustar själva. Vad ett PA ska användas till är i så fall för sång och för keyboard. Och kanske ibland en gitarr-multieffekt, såsom GT-8 eller Pod. Problemet vi har nu med PA:et är att det är svårt att få upp volymen ordentligt på sången, när det bara är sången inkopplad. Visst, problemet är kanske hög volym i replokalen överhuvudtaget, men det är nödvändigt då trummorna annars blir alldeles för höga i relation till allt annat.

Ännu värre blir det om keyboarden är inkopplad, för då slåss sången och keyboarden hela tiden, med resultat att varje ny sångfras sänker volymen på keyboarden. (PA:et har inbyggd limiter. Är kanske självklart, men jag bara nämner det om det inte är det...)

Vad är egentligen skillnaden mellan en sånganläggning och PA? Ska kanske nämna också att vi lirar hårdrock med tunga gitarrer, och att det är ganska många instrument i replokalen, nämligen trummor, bas, två gitarrer och keyboard.

/Micke

Postat

Jag snor tråden lite grand.

Mitt band vill också flytta till lokal som vi utrustar själva. Vad ett PA ska användas till är i så fall för sång och för keyboard. Och kanske ibland en gitarr-multieffekt, såsom GT-8 eller Pod. Problemet vi har nu med PA:et är att det är svårt att få upp volymen ordentligt på sången, när det bara är sången inkopplad. Visst, problemet är kanske hög volym i replokalen överhuvudtaget, men det är nödvändigt då trummorna annars blir alldeles för höga i relation till allt annat.

Ännu värre blir det om keyboarden är inkopplad, för då slåss sången och keyboarden hela tiden, med resultat att varje ny sångfras sänker volymen på keyboarden. (PA:et har inbyggd limiter. Är kanske självklart, men jag bara nämner det om det inte är det...)

Vad är egentligen skillnaden mellan en sånganläggning och PA? Ska kanske nämna också att vi lirar hårdrock med tunga gitarrer, och att det är ganska många instrument i replokalen, nämligen trummor, bas, två gitarrer och keyboard.

/Micke

I erat fall räcker det mer än väl med en sånganläggning. Ett PA är overkill så det stänker om det i ert fall! Men att ha inbyggd kompressor/liniter är inte att rekommendera om den inte är urkopplingsbar. Kolla om det finns någon in/ur-kopplingsbar knapp på er anläggning så att ni kanske kan koppla ur limitern. Ofta finns detta men inte alltid.

Skillnaden mellan ett PA och en sånganläggning är väldigt stor inte minst på den rent kostnadsmässiga delen där systemens prisbild inte ens går att jämdöra. Jag tänker inte förklara precis alla skillnader, men några grundskillnader är att en sånganläggnin inte är avsedd för att micka upp ett helt band inkl. hela trumsetet med en sådan volym att den fungerar att använda i en konsertlokal som t.ex. en aula för 500 personer. Visst kan man micka upp precis allting även i en sånganläggning om man bara har tillräckligt många kanaler till det, men den är alltså inte gjord för att kräma på med en så stark volym att den ska räcka till i mer större publika sammanhang. Om man mickar upp ett trumset i en sånganläggning så är det i så fall mer för att enbart "lätta upp" volymen lite, men inte att kräma på. En sånganläggning är alltså mer till för alla andra instrument i ett mindre sammanhang som t.ex. mindre hörsalar, lokala pub-spelningar, replolaler osv. E

tt PA är alltså till för större sammanhang där det är meningen att man ska kunna vräka på lite volym även på ett trumset. Ett PA har en helt annan (större) dimensionering än en sånganläggning. Ett PA är också påbyggbar på ett helt annat sätt en en sånganläggning. Man kan komplettera PA:t efter hand och efter spelsituation på ett helt annat sätt. Ett PA har alltif ett separat mixerbord och då krävs det en sk. multikabel mellan själva anläggningen och mixerbordet. Den här multikabeln medför att man kan ha mixerbordet placerat långt bort från resten av systemet. Det är multikabeln som gör att man kan ha mixerbordet placerat t.ex. mitt bland publiken.

En sångaläggning som fungerar utmärkt i en replokal kan man få för under 10.000 kr, men ett PA kan kosta flera miljoner eftersom det inte finns några gränser uppåt där. Vad de billigaste PA:n kostar nytt har jag ingen aning om men det är i varje fall bra mycket dyrare än en sånganläggning. Ett PA är dessutom oftast tyngre att bära och innehåller fler lösa delar att hålla reda på och kräver rätt mycket extra kablar som ju också är rätt dyrt. Mycker mer att packa up och ner alltså och kräver betydligt mer transportutrymme. De flesta som spelar ute lite då och då gör så att man har en egen sånganläggning i replokalen för att sedan hyra in ett PA (med eller utan ljudtekniker) vid gig-tillfällena. Samma sak gör man vid oftast även vid större turnèer. En del band som t.ex. dansband äger sina egna PA-anläggningar och då beror det på att de turnerar ungefär lika intensivt över hela året. Men grupper som gör större turnèer en eller ett par gånger per år brukar hyra in.

Ungefär här så kan man nog säga om PA/sånganläggning lite grovt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Skulle definitivt råda musiker att repa i en monitorrigg istället för ett PA vänt mot bandet..

Skälet e enkelt, man får en skev uppfattning om vilket ljud man ställs inför på scenen då,

oftast bandet får vanliga monitorer på scenen och känner inte igen ljudbilden alls..

Man klagar på att det inget tryck blir som man e van vid och inte minst,

man lirar sämre helt i onödan för man har för bra/fett sound i replokalen..

Postat
I erat fall räcker det mer än väl med en sånganläggning. Ett PA är overkill så det stänker om det i ert fall! Men att ha inbyggd kompressor/liniter är inte att rekommendera om den inte är urkopplingsbar. Kolla om det finns någon in/ur-kopplingsbar knapp på er anläggning så att ni kanske kan koppla ur limitern. Ofta finns detta men inte alltid.

[...]

Ungefär här så kan man nog säga om PA/sånganläggning lite grovt.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Tackar som fan för svaret! Dock återstår ju för det första problemet vi har i vår nuvarande replokal, nämligen att vi inte får upp volymen ordentligt på sången (vilket kanske också har mycket med mikrofontekniken att göra, kan jag tänka mig...) Och dessutom att instrumenten slåss om utrymme.

Och för det andra: vilken slags sånganläggning skulle rekommenderas till den setup jag nämnt, nämligen sång, keyboard och kanske en och annan gitarr-multieffekt?

/Micke

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Stor VARNING att köpa begagnade PA system, oftast är prylarna slutkörda för länge sedan eller precis redo att ge upp. ofräscha är de ofta också och kan behöva bytas både filterkomponenter och element i vilket inte är billigt, nej satsa hellre på ett nytt och lttskött system som man nu kan köpa nästan lika billigt som ett bra begagnat..

JJLabs systemet är inte skit inte heller Behringer-paketet snarare riktigt bra för pengarna men jag skulle nog rekommendera JJLabs mellansystem istället plus en enklare mixer då hamnar du runt 10.000:- inkl. garanti...

Postat

Det handlar en hel del om disciplin att få bra ljud i en replokal. Precis samma som när man mixar musik för skiva. Men musikernas stora egon sätter oftast käppar i hjulen, speciellt som alla har kontroll över sin egen rigg. Våran bassist envisas t ex med att ha 30hz-regeln på sin basförstärkare (10 bands eq på den har jag för mig) på nästan max. Blir ju en väldigt massa onödig basenergi som gör det svårt att höra andra saker.

Det är likadant med övriga instrument. Metal-gitarrister som envisas med att ha ett riktigt eländigt hängmatte-ljud helt utan mellanregister (i vilket gitarren har sin egentliga karaktär) med massor av bas, och vrider på hur högt som helst för att höras. Trummisar som tycker att det är viktigare att trummorna är så stor som möjligt snarare än att faktiskt lyssna på hur det låter. Och så keyboardisterna med ljud som täcker precis hela frekvensspektrat, gärna med en massa effekter som gör att det blir ännu grötigare.

Hursomhelst, det billigaste för er är nog att köpa ett mixerbord (antal kanaler och monitor-slingor får ni klura ut själva..., en hörlursförstärkare, några mickar (behövs inget avancerat) och ett gäng hörlurar. Ta t ex några nyare med gummi-kuddar (typ Sony Ericssons HPS-75) och skaffa ett par hörselskydd för extra dämpning (om ni kör allt genom mixerbordet). Ta det försiktigt med volymerna bara... Men att rekommendera några exakta högtalare eller så är ju i princip omöjligt om man inte varit i själva replokalen.

Postat
Skulle definitivt råda musiker att repa i en monitorrigg istället för ett PA vänt mot bandet..

Skälet e enkelt, man får en skev uppfattning om vilket ljud man ställs inför på scenen då,

oftast bandet får vanliga monitorer på scenen och känner inte igen ljudbilden alls..

Om jag förstår dig rätt: man ska försämra ljudet för att bättre klara av spelningar med usla ljud?

Vad menas med en monitorrigg? Är det sådana där högtalare som sitter på golvet (som metal-gitarrister gillar att ställa fötterna på? 😏 ) Måste man köpa en mixer med sådana? Finns det paket med hela kitet? Är det bättre eller sämre än en sånganläggning?

Postat

Om jag förstår dig rätt: man ska försämra ljudet för att bättre klara av spelningar med usla ljud?

Vad menas med en monitorrigg? Är det sådana där högtalare som sitter på golvet (som metal-gitarrister gillar att ställa fötterna på? 😛 ) Måste man köpa en mixer med sådana? Finns det paket med hela kitet? Är det bättre eller sämre än en sånganläggning?

Nej det handlar inte om att försämra, utan att vänja sej med monitorriggens ljud..

Du har helt rätt, det e högtalrna som oftast ligger i fotnivå riktat mot musikern..

Du kan ha en vanlig mixer, bara att sända varje kanal via aux eller grupper ut till monitorriggen..

Fördelen är att varje musiker kan mixa sitt egna sound,

hur mkt han vill ha av respektive bandmedlem i sin högtalare + som jag skrev i mitt föregående inlägg,

man blir van vid att lira i en monitorrigg som definitivt inte låter som ett PA 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.