Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I min lägenhet som är ganska speciell har jag 3st utrymmen som inte är bebodda, under snetaken.

Ett av dessa har jag funderingar på att göra om till ett litet studio/dator/övningsrum.

blivande_studio2.jpg

blivande_studio1.jpg

Har som sagt 3st utrymmen som ser exakt ut såhär, det ena är spegelvänt.

Vad tror ni om det? Vad tror ni om möjligheterna?

Min ide är att helt enkelt slå upp väggar på befintliga reglar. Taket ni ser är husets utetak, man kan skönja takplåten mellan planken 😉 Så det är väl viss risk för köldbryggor etc. Bygget måste nog tänkas igenom ordentligt.

Hur skulle ni gjort? Nyfiken. 😛

EDIT: Måtten är uppskattningsvis 4 x 1,5m. Takhöjden är i befintligt skick ca 2m som högst.

har inte mätt ordentligt pga att det är ganska svåråtkomligt. Liten lucka i väggen bara.

Sätter in dörr isåfall naturligtvis. Sen är det en lucka i taket, den måste man behålla antar jag.

MVH Stefan

Redigerat av BigStef
Annons
Postat
Jag tycker det är bra som det är.

😉

Hahahahaha, ja det har en viss rå touche.

Kylan kan dock ha viss inverkan på det artistiska, blir lite stiff i -2°

Postat
Ett av dessa har jag funderingar på att göra om till ett litet studio/dator/övningsrum.

Så det är väl viss risk för köldbryggor etc.

Tror inte det är nån behaglig miljö att sitta vid datorn i, iallafall inte om du sitter långa sessioner varje dag. Inte kul när man sitter och är kall, fast för datorn är kyla bara positivt.

Tror mer på att göra ett inspelningsrum ifall det är bra isolerat och ekofritt. Man brukar ju prata om sångbås så detta är väl perfekt.

Se bara till att du får rummet behagligt och inspirerande, har märkt att det gör en väldigt skillnad vad man sitter i för rum även fast man bara stirrar på en skärm. Rummer jag hade min dator i förut var väldigt oinspirerande och sen jag flyttat till ett större rum med varmare färger och trevligare inredning har kreativiteten fått näring. Kanske är det bara inbillning, men vem bryr sig när det ger resultat?

Samma fenomen har jag märkt i inspelningslokalen jag håller på att färdigställa tillsammans med en vän. Alla som kommer in i rummet får en väldig lust att spela och göra nåt kreativt. Detta gäller även för min bror som lade trummorna på hyllan för ett flertal år sedan, hur han fick plats med dom på hyllan? Det är en annan historia..

OnT nu igen då, lycka till med att färdigställa det men jag rekommenderar starkt att du lägger alla stålar på att göra ett av rummen ordentligt istället för tre halvdana. Och detta rum tycker jag ska bli inspelningsrum, lite ball känsla att klättra upp på vinden till din hemliga studio dessutom. 😉

Postat

Men kylan är väl inget att oroa sig för om han isolerar mot taket och spikar upp plank, eller nåt?

Och sen ha ett el-element ståendes därinne. 😉

Postat

Så det är väl viss risk för köldbryggor etc.

Tror inte det är nån behaglig miljö att sitta vid datorn i, iallafall inte om du sitter långa sessioner varje dag. Inte kul när man sitter och är kall, fast för datorn är kyla bara positivt.

Tror mer på att göra ett inspelningsrum ifall det är bra isolerat och ekofritt. Man brukar ju prata om sångbås så detta är väl perfekt.

Se bara till att du får rummet behagligt och inspirerande, har märkt att det gör en väldigt skillnad vad man sitter i för rum även fast man bara stirrar på en skärm. Rummer jag hade min dator i förut var väldigt oinspirerande och sen jag flyttat till ett större rum med varmare färger och trevligare inredning har kreativiteten fått näring. Kanske är det bara inbillning, men vem bryr sig när det ger resultat?

Samma fenomen har jag märkt i inspelningslokalen jag håller på att färdigställa tillsammans med en vän. Alla som kommer in i rummet får en väldig lust att spela och göra nåt kreativt. Detta gäller även för min bror som lade trummorna på hyllan för ett flertal år sedan, hur han fick plats med dom på hyllan? Det är en annan historia..

OnT nu igen då, lycka till med att färdigställa det men jag rekommenderar starkt att du lägger alla stålar på att göra ett av rummen ordentligt istället för tre halvdana. Och detta rum tycker jag ska bli inspelningsrum, lite ball känsla att klättra upp på vinden till din hemliga studio dessutom. 😉

Ja det ska absolut isoleras för minsta ljud och värmespill. Mina grannar är väldigt toleranta men det kan vara skönt för sinnesro samt kreativitet att veta att man endast plågar sig själv i vissa vokalt improviserade melodisökningar...

De akustiska förutsättningarna är väl i det närmsta katastrofala med tanke på spegeleffekter osv. Men jag planerar att göra rummet väldigt stumt och torrt. Då borde det funka med ett par monitorer, eller?

Tänker mej arbetsstation med datorn mot tegelväggen.

Postat

vad säger hyresvärden om detta??

jag hjälpte ngra polare att bygga studio på deras vind i somras lite grann. kan bli riktigt bra. kan också bli riktigt peck. beror vem som bygger har gjort ritningar osv. 🙂

men om du får fria tecken från hyresvärden att köra på så tycker jag du ska bygga ordentligt ordentligt och inte ngt hafsverk. riktiga byggen är det allra mest inspirerande!

Postat
vad säger hyresvärden om detta??

jag hjälpte ngra polare att bygga studio på deras vind i somras lite grann. kan bli riktigt bra. kan också bli riktigt peck. beror vem som bygger har gjort ritningar osv. 🙂

men om du får fria tecken från hyresvärden att köra på så tycker jag du ska bygga ordentligt ordentligt och inte ngt hafsverk. riktiga byggen är det allra mest inspirerande!

Det ska absolut göras ordentligt. Och jag har nästan klartecken från fastighetsägaren. Jag har pitchat det hela som en "walk-in-closet" 😄

Postat

Ok, sent inlägg i tråden... Jag tycker det hela verkar som en kul idé och med rätt arbetsinsats kan det säkert bli bra. Däremot undrar jag om du tänkt hur lokalen kommer vara under sommarhalvåret? I dagsläget blir det ju lite av ett kallhål, men på sommaren finns det istället risk för att det blir olidligt varmt med tanke på att du har yttertaket precis ovanför dig. Ligger solen på där så är jag tveksam till om du ens vill sitta där. 😉

Postat

går det helt enkelt inte bara att ta bort inner väggen och flytta ut isoleringen mot reglarna så du får ett större rum men med sluttande väggar istället? och bibehållen komfort.

då kan du ju ha skrivbord/dator mot Väggen där du inte behöver full takhöjd och få mer utrymme på golvet till annat.

Postat

Det ser ju ut att finnas en rätt god grundförutsättning så som jag uppfattar det. Det verkar också som att du vill bygga det hela på ett serilst och bra sätt och med hyresvärdens godkännande. Vad jag tror att du måste tänka på är att göra minst två slags isoleringar med luftspalt och som då kan göra att det blir en rätt saftig bygghöjd.

Den första isoleringen ska vara för att kyla och värme inte ska komma varken in eller ut. Detta måste ske på ett specielt sätt eftersom det annars blir kondens mellan innertak och isoleringsmaterial. På samma sätt som det blir i ruffen på en båt alltså! Här krävs det i så fall en lite speciell byggteknik närmast tak/vägg för att undvika kondens vilket är jätteviktigt för att undvika fuktskador och mögel! Om du inte gör detta på rätt sätt så kommer du att få fuktskador redan efter bara några få månader!

När du väl har hittat en bygglösning på detta problem så behöver du isolera väldigt tjockt för att hålla kylan borta på vintern och värmen på sommaren. Annars blir det olidligt att vara där inne. Den här sortens isolering bör helst ske i två lager med luftspalt. (Luft isolerar väldigt bra mot både kyla, värme och ljud.)

Ett tips är att verkligen kolla upp mycket noga med proffs (yrkesmän) hur man isolerar på bästa sätt för just yttertak/vägg så att du undviker risken för fuktskador och för största isoleringseffektivitet. Det är som sagt ytterst viktigt att det blir rätt gjort inte minst för fuktskador med mögel som följd! Kondens blir det ju året runt inte minst på sommaren så detta är enormt viktigt som du absolut inte bör ta med en klackspark!

En del båtbyggare (på professionell nivå) vet oftast otroligt mycket om hur kondens uppstår och hur man undviker detta vid tak och vägg. Detta är vardagsmat för dem för principen är densamma i en båtruff och där är kondensen ännu mer omfattande vet jag då jag själv är båtägare sedan många år. Men här är det svårare att få bukt med problemet och därför vet dessa personer ofta mer om just detta än en del byggsnickare. Men bara under förutsättning att båtbyggaren verkligen är erfaren och kunnig altså, för det här är inget enkelt problem att knäcka på ett rikgit bra och säkert sätt. De flesta byggsnickare ska dock klara det här bra, men om du vill veta lite extra mycket om just det här så kan en riktigt erfaren båtbyggare vara bra att få lite mer information av. I så fall finns det flera sådana som du kan vända dig till om som jag kan tipsa dig om ifall det skulle bli aktuellt.

När temperaturisoleringen närmast tak/vägg väl är klar så kan du eventuellt behöva lägga ett lager med akustikbehandling (kanske med lufttspalt) men det är ju inte alls så säkert plus att det också beror på vilka krav du har på akustiken. Men om du måste eller vill göra detta så får du ju ytterligare en bygghöjd till att ta hänsyn till som du inte får glömma bort. Rummet blir ju mindre ju mer du isolerar. Jag gissar att du för kylan och värmen bör ha minst 40-50 cm isolering för att få en bra effekt mot kyla/värme, men detta vet ju byggproffsen bättre än jag. Tänk bara på att du kan ha igen isoleringskostnaden på uppvärmningskostnaden! Värme stiger alltid uppåt och tar sig ut genom framför allt tak, så det är värt att isolera riktigt ordentligt. Om du isolerar rätt och effektivt så håller du uppvärmningskostnaden nere avsevärt! En god isolering kan alltså löna sig. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)

Enormt tack för otroligt bra svar! Blir verkligen peppad att ta tag i detta som jag tänkt på en längre tid.

Ludgo-Pelle, vilket svar, tack :rolleyes: Kul att du jämför med båtar eftersom det är mitt andra stora intresse. Jag har kappseglat lika länge som jag hållt på med musik, och änsålänge så har jag varit mest framgångsrik i kappsegling (vann SM i Express 2006). Så jag vet verkligen vad en fuktig förpik innebär.

Ska verkligen kolla upp alla aspekter innan jag börjar bygga.

Tack återigen 😉

EDIT: stavfel

Redigerat av BigStef
Postat
Enormt tack för otroligt bra svar! Blir verkligen peppad att ta tag i detta som jag tänkt på en längre tid.

Ludgo-Pelle, vilket svar, tack :rolleyes: Kul att du jämför med båtar eftersom det är mitt andra stora intresse. Jag har kappseglat lika länge som jag hållt på med musik, och änsålänge så har jag varit mest framgångsrik i kappsegling (vann SM i Express 2006). Så jag vet verkligen vad en fuktig förpik innebär.

Ska verkligen kolla upp alla aspekter innan jag börjar bygga.

Tack återigen 😉

EDIT: stavfel

Jazzå minsann! Det var verkligen kul att höra att även du är båtfreak!! (Jag håller mig dock till motorbåtar.) Då vet du ju verkligen vad jag pratar om och ser sambandet och problematiken med fukt. Yttertemperatur/innetemperatur, dubbla väggar och allt detta. Med det i bakhuvudet så kan du bygga på ett bra sätt även om det alltid är bra att ta råd från byggsnickarna för man vet ju inte om det finns fler aspekter att tänka på som de känner till men inte vi. Lycka till hur som helst! Ska bli intressant att höra om du kommer igång med bygget och hur det i sådana fall artar sig!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.