android Postat 5 oktober 2004 Postat 5 oktober 2004 Själv blir jag deprimerad av att lyssna på NRJ. 🙂 Ja, det är ju en viss skillnad på vad man blir deppig av att lyssna på och vad man vill lyssna på när man är deppig...
captain nemo (oregistrerad) Postat 6 oktober 2004 Postat 6 oktober 2004 Rammstein funkar om man är deppig och vill upp eller bli aggressiv. Annars har vi ju depparnas credo: Heart of Gold med Niel Young är det va? //Nemo
Fredrikmo Postat 7 oktober 2004 Postat 7 oktober 2004 This Mortal Coil Dead Can Dance Lisa Gerrard (solo) Brenadan Perry (solo) Clan of Xymox Red House Painters Stina Nordenstam (före "People are Strange") Tangerine Dream (fr. o. m. 1971 t.o.m 1978) kan passa Anton Webern Åke Parmerud Richard P. Scott Pieter Nooten Akóz Roszmann Senaste Massive Attack-plattan (100th Window) Luigi Nono Aloof Hans-Ola Ericsson Nick Drake När Michail Plietnev spelar piano...t o m Chopins scherzi blir dystra! The Durutti Column Hans-Werner Henze Paul Hindemith Terry Jacks (han som dessutom hade en hit med "Seasons in the Sun" på 70-talet) Sofia Gubaidulina Mycket av Dmitri Sjostakovitj En hel del av Depeche Mode En del Twice a Man Giya Kancheli Zbigniew Karkowski György Kurtág Arvo Pärt Helmut Lachenmanns opera Flickan med svavelstickorna (med Baader-Meihofligans Gudrun Ensslin i "huvudrollen") Talk Talk (ju senare platta, desto deppigare) Richard Wagners opera Götterdämmerung Hans Gefors:"Vargen Kommer" (Cry Wolf) Labradford Olivier Messiaen: Quatour Pour la Fin de Temps Laci Boldemanns "Epitaphs" Beethovens 5 sista stråkkvartetter C M von Hausswolff Robert Schumanns åldermansverk Vad som helst av Allan Pettersson ... det tar egentligen aldrig slut, eller hur?
Nudel af Ludenben Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 Det va inte mycket Svenskt här. Kanske Kent's "Hagnesta Hills", Cardigans "Long Gone Before Daylight", Lars Winnerbäcks "Söndermarken" eller varför inte Sveriges... ja, kanske tillochmed världens bästa textförfattare..."Pure Gessle"... HAHAHA (bara skoja)...
Neko Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 (redigerat) Yvonne och Strip Music är svenska, även om de sjunger på engelska, men det kanske var så du menade? EDIT: Lägger till José Gonzales (reservation för kass stavning) Logg (Eller logh, de har ändrat namn minns ej från vad till vilket) David & Citizens samt Kristoffer Åström. Lyssnar ej själv på dessa grupper mycket, men min syster gör och jag blir alltid deppig av den musiken. Nästan för deppig... EDIT 2: De tillagda är även de svenska. Redigerat 8 oktober 2004 av Neko
Dreamland Project (oregistrerad) Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 Eric Clapton - Sick & Tired! Börjar alltid digga så när låten är slut har jag glömt vad jag deppade över. 😆
hammagrella Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 This Mortal CoilDead Can Dance Lisa Gerrard (solo) Brenadan Perry (solo) Clan of Xymox Red House Painters Stina Nordenstam (före "People are Strange") Tangerine Dream (fr. o. m. 1971 t.o.m 1978) kan passa Anton Webern Åke Parmerud Richard P. Scott Pieter Nooten Akóz Roszmann Senaste Massive Attack-plattan (100th Window) Luigi Nono Aloof Hans-Ola Ericsson Nick Drake När Michail Plietnev spelar piano...t o m Chopins scherzi blir dystra! The Durutti Column Hans-Werner Henze Paul Hindemith Terry Jacks (han som dessutom hade en hit med "Seasons in the Sun" på 70-talet) Sofia Gubaidulina Mycket av Dmitri Sjostakovitj En hel del av Depeche Mode En del Twice a Man Giya Kancheli Zbigniew Karkowski György Kurtág Arvo Pärt Helmut Lachenmanns opera Flickan med svavelstickorna (med Baader-Meihofligans Gudrun Ensslin i "huvudrollen") Talk Talk (ju senare platta, desto deppigare) Richard Wagners opera Götterdämmerung Hans Gefors:"Vargen Kommer" (Cry Wolf) Labradford Olivier Messiaen: Quatour Pour la Fin de Temps Laci Boldemanns "Epitaphs" Beethovens 5 sista stråkkvartetter C M von Hausswolff Robert Schumanns åldermansverk Vad som helst av Allan Pettersson ... det tar egentligen aldrig slut, eller hur? Du borde kanske köpa "Always look on the bright side of life" med Monty Phyton, för att balansera det hela.... 😠
TonyHEX Postat 8 oktober 2004 Postat 8 oktober 2004 En svensk favorit (eller holländsk om man är petig, eller har jag noll koll?) är ju cornelis wreeswijk. Min favvolåt där måste nästan vara: Nancy.
Säv Postat 9 oktober 2004 Postat 9 oktober 2004 Elliott Smith - världens bästa låtskrivare (?) och min husgud under några år. Tyvärr led Elliott själv av kronisk depression och hade drogproblem, vilket ledde till att han tog livet av sig i fjol. Han hann dock med att spela in låtarna till ett nytt album som skulle komma ut strax efter hans död. Utgivningen blev dock uppskjuten och plattan - From a Basement on a Hill - ges ut nu den 18 oktober i stället. Grymt bra!!! Börja annars med cd:n "either/or", den är nog deppigast. Kristofer Åströms & Hidden Truck "Go Went Gone" är ett annat hett tips!
the-great-decay Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 håller med....jag var nästa sjukligt beroende av Elliott Smith under några år.....kan relatera händelser under tre år till en viss skiva/låt av honom.....nästan lite sjukt när man tänker på det......hoppas bara att "from a basement on a hill" är lika bra som man har väntat sig.... /Daniel Ja jag vet "OFF TOPIC" jag bara älskar denna man så när någon nämner honom måste jag skiva något......
Stinkey (oregistrerad) Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Vad som helst med SADE funkar som depparmusik.
hackeman Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Vad som helst med SADE funkar som depparmusik. Nähädå.
pontah Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 king gordy, staind och stystem of a down lär funka
nkai Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Kjell Höglund är ju alltid ett vinnande koncept! 😉 Kan rekommendera hans båda samlingsplattor Glöd (1971-1988) och Lokomotiv (1971-1994).
Stinkey (oregistrerad) Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Stefan måste vara vår störste deppmeister. Hail to the King. Hoppas bara att du har en lång lista med uppåtlåtar. 🙂
VacUm Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Stefan hade fullpepplat med massa apbra låtar där ju... Steve Earle och Tom Waits och massa sånt trevligt. Kul att se!
Stinkey (oregistrerad) Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Det mesta av det jag har hört som stod på Stefans lista är musik som jag också gillar. Tom Waits är en favorit sedan gammalt. Steve Earl har tillhört mina favoriter sen jag såg honom ensam med en gitarr på KB. Otroligt bra. Sen tycker jag att man kan lyssna på olika musik i olika sinnesstämmningar. Ju tröttare jag känner mig desto mer distade gitarrer och hårda riff vill jag ha. Låta deras aggresssioner ta bort min ungefär. 🙂
frelin Postat 10 oktober 2004 Postat 10 oktober 2004 Jag tycker Mobys låt Natrual Blues är grymmt skönt deppig.
Fredrikmo Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Vad som helst med SADE funkar som depparmusik. Nähädå. Nej inte vad som helst men Love Deluxe. Förresten skulle ni höra min slow mix av plattan med samplingar från bassisten Mick Karn (från Japan). Dystert. Fint.
Fredrikmo Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 ... det tar egentligen aldrig slut, eller hur? Du borde kanske köpa "Always look on the bright side of life" med Monty Phyton, för att balansera det hela.... 😄 Njaa...i så fall medan jag ser filmen...den är kul. Men jag har Monty Pythons Concratctual Obligation Album. Räknas den?
Riff Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 Sorry men måste bara slänga in följande band: Songs: Ohia Mad Season ssschkåål!
divstah Postat 27 oktober 2004 Postat 27 oktober 2004 (redigerat) Boards of canada - kid for today a perfect circle - orestes coil - is suicide a solution Allt möjligt av Front Line Assembly i allmänhet som är är mer åt attackhållet.. typ, everything mush perish och don't trust anyone. etc. och en viss speciell låt av sven van hess som jag glömt namnet på just nu,.. margh och inte att för förglömma; Autechre - Vletremix21 och är man gladare eller vill bli glad lyssnar man på plaid remixen av den.. Redigerat 27 oktober 2004 av divstah
Hagelberg Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Paus - Paus (alltså Peter Svensson från Cardigans) Radiohead - Hail to the thief Elliott Smith - Roman Candle (första låten är fin när flickvännen skaffat nytt "I wanna hurt him" haha!!)
android Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Elliott Smith - Roman Candle(första låten är fin när flickvännen skaffat nytt "I wanna hurt him" haha!!) Kan tipsa om lite synth på samma tema - fast tvärtom... 😏 Alltså att man försöker släppa taget och åtminstone försöker va hyfsat glad åt att hon har det bra nu... C-tec "N!" Har för övrigt grymma trummor med flanger på!! Me like!!!! 😆
dede Postat 29 oktober 2004 Postat 29 oktober 2004 Suicide - Frankie Teardrop. Hemmaorgel, galen rytmbox, ekosång. Perfekt att köra hem gästerna från festen med.
spaceman Postat 30 oktober 2004 Postat 30 oktober 2004 Dansband...blir man automatiskt rutten av. Eller varför inte lite Absolute music 72637.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.