Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en gammal G4 som funkar som vår media spelare hemma men den inbygda jetmotor till fläkt låter ju som bekant fruktansvärt. Kan man byta den till en tystare? nån som har koll på det?

Annons
Postat
Har en gammal G4 som funkar som vår media spelare hemma men den inbygda jetmotor till fläkt låter ju som bekant fruktansvärt. Kan man byta den till en tystare? nån som har koll på det?

Vad är det för G4:a du har?

Kolla på Apple History för att ta reda exakt vilken modell. Har själv en Power Macintosh G4 (Mirrored Drive Doors) från 2002 som också låter som ett jetplan och jag har bytt 12cm fläkten som kyler CPU:n men fann att det är nätaggregatet som står för den största delen av oljud. Har haft stora funderingar kring hur man får bort oljudet men ändå bibehålla korrekt luftflöde men inte kommit så mycket längre. Har lite länkar hemma som jag kan bidra med senare idag som presenterar lite lösningar om intresse finns? 🙂

Postat (redigerat)

Vad är det för G4:a du har?

Kolla på Apple History för att ta reda exakt vilken modell. Har själv en Power Macintosh G4 (Mirrored Drive Doors) från 2002 som också låter som ett jetplan och jag har bytt 12cm fläkten som kyler CPU:n men fann att det är nätaggregatet som står för den största delen av oljud. Har haft stora funderingar kring hur man får bort oljudet men ändå bibehålla korrekt luftflöde men inte kommit så mycket längre. Har lite länkar hemma som jag kan bidra med senare idag som presenterar lite lösningar om intresse finns? 🙂

Quicksilver 768mhz (eller nåt sånt, 700 nåt är det)

EDIT: Fel av mig det är en Quicksilver 867mhz ,Power Mac 3.5, CPU G4(2.1)

Redigerat av 4Trax
Postat (redigerat)

Då är det inte samma dator som jag har så du får använda "mina" länkar på eget bevåg gällande datorn.

EDIT: Stavfel

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)

Här kommer så de utlovade länkarna.

En site för att konvertera luftflöden, här finner du hur man tystar en PowerMac G4 Mirror door, ytterligare en site som beskriver hur man tystar samma dator och på Elfa söker jag på tänkbara ersättningsfläktar med avseende på matningsspänning, luftflöden och mått för nätaggregat och CPU-kylning. Nu kan man iofs bara handla från Elfa om man har ett företag om jag förstått det rätt men jag hoppas att det går att lösa ändå 😉

EDIT: Kompletterade med förtydligande text.

Redigerat av Implasticyde
Postat

En site för att konvertera luftflöden, här finner du hur man tystar en PowerMac G4 Mirror door, ytterligare en site som beskriver hur man tystar samma dator och på Elfa söker jag på tänkbara ersättningsfläktar med avseende på matningsspänning, luftflöden och mått för nätaggregat och CPU-kylning. Nu kan man iofs bara handla från Elfa om man har ett företag om jag förstått det rätt men jag hoppas att det går att lösa ändå 😆

Tack.

Man behöver inte ha ett företag för att handla från elfa.

Det här med fläkten var bara nåt som slog mig, är det för krångligt får jag väl spara till en mini mac som vore i mitt fall hur som helst det bästa.

Postat

En site för att konvertera luftflöden, här finner du hur man tystar en PowerMac G4 Mirror door, ytterligare en site som beskriver hur man tystar samma dator och på Elfa söker jag på tänkbara ersättningsfläktar med avseende på matningsspänning, luftflöden och mått för nätaggregat och CPU-kylning. Nu kan man iofs bara handla från Elfa om man har ett företag om jag förstått det rätt men jag hoppas att det går att lösa ändå 🙂

Tack.

Man behöver inte ha ett företag för att handla från elfa.

Det här med fläkten var bara nåt som slog mig, är det för krångligt får jag väl spara till en mini mac som vore i mitt fall hur som helst det bästa.

man behöver inget företag för att handla på elfa.. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.