Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

AssÄ..., jag köpte kablar till ljudkortet. Visste typ inte vilka kablar det skulle vara, men nÀr jag stack till min lokala musikaffÀr, sÄ visade en kille dÀr vilka sladdar..

Han sa att jag skulle ha sladdarna sÄhÀr, men jag tror inte det... Kollade pÄ en annan och han har pÄ Line out / Line In pÄ mixern.. SÄ som han har tror jag Àr rÀtt, men ni fÄr kolla, sÄ kan jag lÀmna tillbaka om det Àr fel :rolleyes:

Jag tror att det Àr fel dÀr...

dsc06015px1.jpg

Jag tror att det ska vara inkopplat i tape in / tape out

dsc06014ko8.jpg

Men jag vet inte ett skit xd Har jag fel elr rÀtt ? ;o

Annons
Postat

Vart har du kopplat andra Ànden av de tvÄ stereo telekablarna? Eller Àr det en stereotele som du kopplat LINE in pÄ 1 och tvÄ till Line in pÄ 3 och 4. FörstÄr inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gÄ frÄn mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gÀrna mer, eller sÄ Àr det jag som Àr vÀldigt trött och dum just nu :rolleyes:

Postat
Vart har du kopplat andra Ă€nden av de tvĂ„ stereo telekablarna? Eller Ă€r det en stereotele som du kopplat LINE in pĂ„ 1 och tvĂ„ till Line in pĂ„ 3 och 4. FörstĂ„r inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gĂ„ frĂ„n mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gĂ€rna mer, eller sĂ„ Ă€r det jag som Ă€r vĂ€ldigt trött och dum just nu đŸ˜±

dom andra Àndarna ska till ljudkortet, o dom sitter dÀr atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltsÄ frÄn mick till mixer till ljudkort. SÄ det kommer ljud, förstÄr du?, alltsÄ sÄ jag kan spela in sÄngen assÄ min röst till datorn;S

mvh

Postat
Vart har du kopplat andra Ă€nden av de tvĂ„ stereo telekablarna? Eller Ă€r det en stereotele som du kopplat LINE in pĂ„ 1 och tvĂ„ till Line in pĂ„ 3 och 4. FörstĂ„r inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gĂ„ frĂ„n mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gĂ€rna mer, eller sĂ„ Ă€r det jag som Ă€r vĂ€ldigt trött och dum just nu 😉

dom andra Àndarna ska till ljudkortet, o dom sitter dÀr atm. Dom ska skicka signal tror jag;S, alltsÄ frÄn mick till mixer till ljudkort. SÄ det kommer ljud, förstÄr du?, alltsÄ sÄ jag kan spela in sÄngen assÄ min röst till datorn;S

mvh

En ingĂ„ng (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut nĂ„gonting (som en utgĂ„ng/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar pĂ„ ingĂ„ngar - men ingen kabel alls frĂ„n nĂ„gon utgĂ„ng, sĂ„ det Ă€r i sĂ„ fall inte konstigt att du inte fĂ„r in nĂ„got till ljudkortet... đŸ˜±

LÀmplig utgÄng frÄn mixern kopplar du till en lineingÄng pÄ ljudkortet.

Postat
Vart har du kopplat andra Ă€nden av de tvĂ„ stereo telekablarna? Eller Ă€r det en stereotele som du kopplat LINE in pĂ„ 1 och tvĂ„ till Line in pĂ„ 3 och 4. FörstĂ„r inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gĂ„ frĂ„n mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gĂ€rna mer, eller sĂ„ Ă€r det jag som Ă€r vĂ€ldigt trött och dum just nu 🙂

mvh

En ingĂ„ng (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut nĂ„gonting (som en utgĂ„ng/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar pĂ„ ingĂ„ngar - men ingen kabel alls frĂ„n nĂ„gon utgĂ„ng, sĂ„ det Ă€r i sĂ„ fall inte konstigt att du inte fĂ„r in nĂ„got till ljudkortet... đŸ˜Č

AssÄ, dom fyra sladdarna pÄ mixern pÄ första bilden Àr kopplade till ljudkortet. Men, det blir vÀll lÀttare om man ersÀtter mixern och köper ett nytt ljudkort med inbyggd preamp? Funderar pÄ att göra det...

Postat
Vart har du kopplat andra Ă€nden av de tvĂ„ stereo telekablarna? Eller Ă€r det en stereotele som du kopplat LINE in pĂ„ 1 och tvĂ„ till Line in pĂ„ 3 och 4. FörstĂ„r inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gĂ„ frĂ„n mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gĂ€rna mer, eller sĂ„ Ă€r det jag som Ă€r vĂ€ldigt trött och dum just nu 😄

mvh

En ingĂ„ng (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut nĂ„gonting (som en utgĂ„ng/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar pĂ„ ingĂ„ngar - men ingen kabel alls frĂ„n nĂ„gon utgĂ„ng, sĂ„ det Ă€r i sĂ„ fall inte konstigt att du inte fĂ„r in nĂ„got till ljudkortet... 🙂

AssÄ, dom fyra sladdarna pÄ mixern pÄ första bilden Àr kopplade till ljudkortet. Men, det blir vÀll lÀttare om man ersÀtter mixern och köper ett nytt ljudkort med inbyggd preamp? Funderar pÄ att göra det...

All de fyra sladdarna Àr kopplade till ingÄngar (det stÄr "line in" pÄ alla) - sÄ du fÄr inte ut nÄgot frÄn mixern till ljudkortet med den kopplingen... Var pÄ ljudkortet har du kopplat in de fyra kablarna?

Visst blir det enklare - och dessutom troligen bÀttre ljud - om du skaffar ett hyfsat musik-ljudkort med preampar inbyggda, sÄ det Àr en bra idé...

Postat
Vart har du kopplat andra Ă€nden av de tvĂ„ stereo telekablarna? Eller Ă€r det en stereotele som du kopplat LINE in pĂ„ 1 och tvĂ„ till Line in pĂ„ 3 och 4. FörstĂ„r inte riktigt. Vad vill du göra med dessa kablar? Ska de gĂ„ frĂ„n mixern till ljudkortet? Ska de ta emot signal eller skall de skicka signal? Förklara gĂ€rna mer, eller sĂ„ Ă€r det jag som Ă€r vĂ€ldigt trött och dum just nu 🙂

mvh

En ingĂ„ng (input) tar in signal till mixern, men skickar aldrig ut nĂ„gonting (som en utgĂ„ng/output gör) - och det ser ut som om du bara har kopplat in kablar pĂ„ ingĂ„ngar - men ingen kabel alls frĂ„n nĂ„gon utgĂ„ng, sĂ„ det Ă€r i sĂ„ fall inte konstigt att du inte fĂ„r in nĂ„got till ljudkortet... 😆

All de fyra sladdarna Àr kopplade till ingÄngar (det stÄr "line in" pÄ alla) - sÄ du fÄr inte ut nÄgot frÄn mixern till ljudkortet med den kopplingen... Var pÄ ljudkortet har du kopplat in de fyra kablarna?

Visst blir det enklare - och dessutom troligen bÀttre ljud - om du skaffar ett hyfsat musik-ljudkort med preampar inbyggda, sÄ det Àr en bra idé...

Vilket ljudkort rekommenderar ni? Vill ha ett hyfsat billigt, runt 2000:-. Det mÄste vara ett med inbyggd preamp sÄ jag kan ersÀtta mixer bordet.

Postat (redigerat)
Vilket ljudkort rekommenderar ni? Vill ha ett hyfsat billigt, runt 2000:-. Det mÄste vara ett med inbyggd preamp sÄ jag kan ersÀtta mixer bordet.

Om du redan har ett ljudkort (?), kör med den mixern du har den duger fint! Körde med en liten Alto mixer i flera Är. SÄ kan du köpa nÄgot annat kul för pengarna!

EDIT: Koppla frÄn "main out L/R" till ljudkortets "in L/R "och frÄn Ljudkortets "out L/R" till mixerns "tape in L/R".

Monitorerna (om du har) kopplar du frÄn "control room out" och tryck ner knappen "2tr to control room"!

Enkelt!

EDIT 2: se bara till att ha knappen "2tr to mix" upptryckt annars blir det konstigt!

Redigerat av Lithium
Postat (redigerat)

Om du redan har ett ljudkort (?), kör med den mixern du har den duger fint! Körde med en liten Alto mixer i flera Är. SÄ kan du köpa nÄgot annat kul för pengarna!

Ja - det borde faktiskt vara rimligt enkelt att se till att koppla det rÀtt i stÀllet för som det Àr kopplat nu - och alltsÄ fÄ det att fungera med nuvarande prylar, men samtidigt blir det förmodligen enklare för en nybörjare att förstÄ om man skippar mixern kör med enbart ett lÀmpligt ljudkort...

EDIT: Se dĂ€r - en beskrivning pĂ„ hur det ska kopplas ocksĂ„. SĂ„ svĂ„rt var det alltsĂ„... 😆

Redigerat av Claes
Postat

EDIT: Koppla frÄn "main out L/R" till ljudkortets "in L/R "och frÄn Ljudkortets "out L/R" till mixerns "tape in L/R".

Monitorerna (om du har) kopplar du frÄn "control room out" och tryck ner knappen "2tr to control room"!

Enkelt!

EDIT 2: se bara till att ha knappen "2tr to mix" upptryckt annars blir det konstigt!

Ja, men kan inte fĂ„ ljudkortet att installeras... Har ett Phase 22, skulle jag kunna fixxa det sĂ„ skulle allt vara bra, men kan inte fĂ„ det att installeras.. 😆

Postat
Ja - det borde faktiskt vara rimligt enkelt att se till att koppla det rÀtt i stÀllet för som det Àr kopplat nu - och alltsÄ fÄ det att fungera med nuvarande prylar, men samtidigt blir det förmodligen enklare för en nybörjare att förstÄ om man skippar mixern kör med enbart ett lÀmpligt ljudkort...

Jo men om han redan har en mixer och ett ljudkort finns det som nybörjare ingen anledning att köpa ett nytt ljudkort! 😆

Postat
Ja, men kan inte fĂ„ ljudkortet att installeras... Har ett Phase 22, skulle jag kunna fixxa det sĂ„ skulle allt vara bra, men kan inte fĂ„ det att installeras.. 🙂

A, ja det var en annan femma! 😆

Postat

Jo men om han redan har en mixer och ett ljudkort finns det som nybörjare ingen anledning att köpa ett nytt ljudkort! 😆

HĂ€r duggar det tĂ€tt mellan inlĂ€ggen... 🙂

AndrahandsvĂ€rdet pĂ„ en sĂ„dan mixer Ă€r inte mycket att hurra för - sĂ„ det skulle nog kĂ€nnas ganska surt att behöva köpa nytt av den orsaken ocksĂ„... 🙁

Postat
Ja, men kan inte fĂ„ ljudkortet att installeras... Har ett Phase 22, skulle jag kunna fixxa det sĂ„ skulle allt vara bra, men kan inte fĂ„ det att installeras.. 🙂

A, ja det var en annan femma! 😆

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna frÄn ljudkortets hemsida, men nÀr jag försöker installera det sÄ stÄr det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

Postat (redigerat)

HĂ€r duggar det tĂ€tt mellan inlĂ€ggen... 🙂

AndrahandsvĂ€rdet pĂ„ en sĂ„dan mixer Ă€r inte mycket att hurra för - sĂ„ det skulle nog kĂ€nnas ganska surt att behöva köpa nytt av den orsaken ocksĂ„... 🙁

Men ska dra till Musikalen idag (min lokala musikaffÀr) och kolla om jag kan lÀmna tillbaka mixerbordet. Eller kanske byta det mot ett ljudkort.

EDIT: SĂ„ nĂ„got ljudkort ni rekommenderar med inbyggd preamp? 🙂

Redigerat av Exclusive
Postat

A, ja det var en annan femma! 🙁

Haha, försöker installera ljudkortet, laddar ner drivrutinerna frÄn ljudkortets hemsida, men nÀr jag försöker installera det sÄ stÄr det att den inte hittar ngn drivrutin till ljudkortet.

Vissa ljudkort mÄr bÀst av att man installerar drivrutinerna innan man monterar in kortet.

Testa dÀrför att avinstallera drivrutinerna, stÀng sedan av datorn och starta sedan och installera drivrutinerna. StÀng av och montera in kortet igen - och starta upp. DÄ borde det fungera som det ska...

Postat

pekar du öht datorn till stÀllet du sparat drivrutinerna?

eller har du laddat ner en installationsfil eller zip-fil?

Postat

Jag pekar elr va man ska sÀga var drivrutinerna finns.. Jag tror jag nÀstan installerade ljudkortet innan, men datorn crashade nÀr installationen var klar xD. SÄ fick öppna datorn i felsÀkert lÀge och avinstallera den.

Men inga problem lĂ€ngre, var i min lokala musikaffĂ€r och ska byta mixern mot ett FireWire ljudkort med inbyggd preamp. Ska bara lĂ€gga till 100kr 😉😏

Tack ALLA för hjĂ€lpen 😕

Postat

Jag pekar elr va man ska sÀga var drivrutinerna finns.. Jag tror jag nÀstan installerade ljudkortet innan, men datorn crashade nÀr installationen var klar xD. SÄ fick öppna datorn i felsÀkert lÀge och avinstallera den.

Men inga problem lĂ€ngre, var i min lokala musikaffĂ€r och ska byta mixern mot ett FireWire ljudkort med inbyggd preamp. Ska bara lĂ€gga till 100kr 😉😏

Tack ALLA för hjĂ€lpen 😕

Det var ju skönt att det gick att göra sĂ„. Det blir enklare för dig att förstĂ„ kopplingen - och kommer sĂ€kert ocksĂ„ att bli bĂ€ttre pĂ„ andra sĂ€tt. 🙂

Postat

Hej, det Àr jag igen, jag anvÀnder SP(studio projects) B1 micken till ett ljudkort som jag nyss köpt och som Àr M-Audio Firewire Solo (inbyggd preamp), jag har allt som behövs iaf vad jag vet, jag fÄr bra ljud osv.

Men skulle man kunna göra ljudet bÀttre ? Isf Hur?

Och andra frÄgan Àr det som stÄr pÄ B1 micken

Vad menas med?

---

------

/15

-----

/150

Och sÄ

-

10 DB

20 DB

Vad Àr det man ska ta nÀr man ska spela in ?.

Vilken program rekommenderar ni, nÀr man ska spela in lÄtar?

MVH!

Postat
Hej, det Àr jag igen, jag anvÀnder SP(studio projects) B1 micken till ett ljudkort som jag nyss köpt och som Àr M-Audio Firewire Solo (inbyggd preamp), jag har allt som behövs iaf vad jag vet, jag fÄr bra ljud osv.

Men skulle man kunna göra ljudet bÀttre ? Isf Hur?

Och andra frÄgan Àr det som stÄr pÄ B1 micken

Vad menas med?

---

------

/15

-----

/150

Och sÄ

-

10 DB

20 DB

Vad Àr det man ska ta nÀr man ska spela in ?.

Vilken program rekommenderar ni, nÀr man ska spela in lÄtar?

MVH!

Till at börja med: Sjunger du mot rÀtt sida av micen (den sidan som loggan sitter pÄ)?

-10dB och -20dB Àr Pad - dvs en dÀmpsats som du anvÀnder om du har vÀldigt starka ljudkÀllor sÄ att preampen inte kan sÀnka tillrÀckligt med Gain och eventuell Pad dÀr.

Den andra switchen Àr ett högpassfilter - alltsÄ ett filter som skÀr av bas. Kan vara bra om du har mycket lÄgfrekventa ljud som lÀtt kommer in i micen, som exempelvis trafikljud utanför eller annat buller. Du fÄr helt enkelt prova vilket som blir bÀst.

Har du puffskydd ocksÄ, sÄ att du skyddar membranet? Skumskyddet som följer med micen Àr ett vindskydd och inte ett puffskydd.

Vilket program du ska anvÀnda, beror pÄ vilket du trivs med. Följde det med nÄgot program med ljudkortet, sÄ kan du börja med det och se om du gillar det.

Postat
Till at börja med: Sjunger du mot rÀtt sida av micen (den sidan som loggan sitter pÄ)?

-10dB och -20dB Àr Pad - dvs en dÀmpsats som du anvÀnder om du har vÀldigt starka ljudkÀllor sÄ att preampen inte kan sÀnka tillrÀckligt med Gain och eventuell Pad dÀr.

Den andra switchen Àr ett högpassfilter - alltsÄ ett filter som skÀr av bas. Kan vara bra om du har mycket lÄgfrekventa ljud som lÀtt kommer in i micen, som exempelvis trafikljud utanför eller annat buller. Du fÄr helt enkelt prova vilket som blir bÀst.

Har du puffskydd ocksÄ, sÄ att du skyddar membranet? Skumskyddet som följer med micen Àr ett vindskydd och inte ett puffskydd.

Vilket program du ska anvÀnda, beror pÄ vilket du trivs med. Följde det med nÄgot program med ljudkortet, sÄ kan du börja med det och se om du gillar det.

Tror inte jag sjöng mot rÀtt sida sist xd, men nu vet jag det :rolleyes:.

Aaah, har puffskydd. AnvÀnder bÄde puffskyddet och vind/skum skyddet.

Aja, ska testa mig framÄt mot det bÀsta möjliga ljudet.

// Exclusive.

Postat

Tror inte jag sjöng mot rĂ€tt sida sist xd, men nu vet jag det 😄.

Aaah, har puffskydd. AnvÀnder bÄde puffskyddet och vind/skum skyddet.

Aja, ska testa mig framÄt mot det bÀsta möjliga ljudet.

// Exclusive.

Skippa skumskyddet. Det suger upp en del diskant - och Àr dessutom överflödigt om du har ett puffskydd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.