Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada,

Fick ett tips av en kompis att jag skulle kika lite på det här forumet för att få lite hjälp med mitt lilla studiobygge och blev sjukt överaskad av att folk här är så kompetenta och villiga att hjälpa till.

Jag har påbörjat en ombyggnad av ett litet rum för att kunna använda det som kontrollrum. I lokalen finns det flera andra rum som har potential att kunna byggas om till inspelningsrum. Jag har tyvärr inte så stor budget men känner ändå att det finns möjlighet att bygga något bra.

Väggar och tak är av betong, bänkskivan och hyllan är fasta och går ej att flytta på. Dörren har jag reglat med luftspalter och dubbla gipsskivor. Jag har lagt i en heltäckningmatta men det är egentligen det ända som dämpar.

Det jag skulle vilja ha hjälp med, är helt enkelt vad jag ska göra för att få en ok monitorlyssning i kontrollrummet. Är tacksam för alla förslag.

Tack på förhand!

/Johan

Här är måtten och några bilder:

Läng 290cm

Bredd 260cm

Höjd 250cm

Bänkskivans bredd 190cm

Hyllans bredd 35cm

Höjd från bänskiva till hylla 90cm

Höjd från hylla till tak 90cm

ritningos5.jpgrumwo5.jpgbnkxh9.jpgdrruo4.jpgsoffaws8.jpg

Annons
Postat

Tjena!

Har du koll på den klassiska "spegeltekniken" för vart du ska sätta upp absorptioner?

Enkelt sätt att börja få bättre kontroll på monitor lyssningen.

//Crusner

Postat
Tjena!

Har du koll på den klassiska "spegeltekniken" för vart du ska sätta upp absorptioner?

Enkelt sätt att börja få bättre kontroll på monitor lyssningen.

//Crusner

Nej inte mer en att jag läst lite om den.. men jag har ingen koll på hur jag ska räkna

Tack för svaret Crusner

Postat

Ok

typ det här har jag kommit fram till.

1 Jag tänkte kolla det här med spegeltekniken men jag fattar inte exakt hur jag ska göra?.. Ni tycker juh säkert att jag är efterbliven men jag fattar inte riktigt hur det kommer sej att denna teknik fungerar om den nu gör det.. vore kul om nån hade svartet.

2 Vad jag förstår efter ha läst massor av trådar så är mitt bästa alternativ att placera monitorerna mot ett par absorbenter, in mot väggen. Men borde det inte bli massa konstiga studsar från hyllan ovanför? isof va kan man göra åt det?

3 Jag måste göra nått åt hörnen.. kanske bygga en egen basfälla.. nån som har en bra idé i denna jungel av möjligheter

4 Jag måste ha en fet diffusor på väggen bakom mixplatts. Men frågan lyder... hur många bultar finns det i ölandsbron? :rolleyes: nä är det värt att köpa eller ska man bygga en? vet nån skilnaden? och hur ska man veta va man behöver för mått?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.