Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

(Vet att denna tråd säkert har varit med ett flertal gånger i detta forum, men skulle vara tacksam för lite bra tips.)

Letar efter en bra mic preamp till min hemmastudio, den ska ha två ingångar och gärna inbyggd kompressor och eq.

Har provat en TOFT AUDIO DESIGNS ATC-2 i studion och tycker verkligen om den. Men skulle vilja ha en liknande till min egen hemstudio men för en billigare penning någonstans mellan 2000-3000 kr.

Är tacksam för alla tips!

Annons
Postat (redigerat)
(Vet att denna tråd säkert har varit med ett flertal gånger i detta forum, men skulle vara tacksam för lite bra tips.)

Letar efter en bra mic preamp till min hemmastudio, den ska ha två ingångar och gärna inbyggd kompressor och eq.

Har provat en TOFT AUDIO DESIGNS ATC-2 i studion och tycker verkligen om den. Men skulle vilja ha en liknande till min egen hemstudio men för en billigare penning någonstans mellan 2000-3000 kr.

Är tacksam för alla tips!

Jag tror tyvärr inte att du får några annorlunda svar än de ungefär 245 673 gånger son den här frågan har basvarats på forumet... (något överdriven siffra, men inte mycket - sökomotorn i forumet begränsar till de första 1000 träffarna... 😏🙂 )

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...hlite=%2Bpreamp

Redigerat av Violiner
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag rekommenderar Art TubeMP.

650:- för en makalöst väljudande preamp ( i sin prisklass) , i klass med många dyrare enligt mig.

Jag har gjort några ljudexempel med just denna preamp och jag är i allafall mer än lovligt nöjd. Tror inte man får så mycket mer för 2000 spänn till. Reserverar mig eftersom jag inte testat så många nadra i lägre prisklasser. Högre prisklasser finns det massvis av gott.

Du kan lyssna på ett klipp där jag använder just denna preamp med vad jag tycker mycket gott resultat. Du får råd med massa andra bra grejer istället för att lägga pengarna på en preamp som låter "lite" bättre för 2-3000:-

Här är länken:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry687909

Postat

Håller med drloop om att Art gör extremt prisvärda grejer. Skulle dock inte snåla på 45 kr, d v s hellre köpa Tube MP Project Series som ska vara snäppet vassare.

Postat (redigerat)

Joe Meek ThreeQ ca 1700 kr. Channelstrip med compressor och eq. Låter bra! Snyggt grön också, lite bunker känsla över den!

Länk till tillverkar sida Joe Meek ThreeQ

edit; Missade att du skulle ha två kanaler och håller med övriga skribenter att två Art TubeMP är en välljudlig lösning för en billig penning.

Redigerat av Apep
drloop (oregistrerad)
Postat

Nu har ju inte Tube MP någon inbyggd kompressor eller EQ...

Så då missar vi målet iallafall.

Postat

Sant, instämmer. Men en två kanalers pre-amp med compressor och eq sticker priset iväg en bit antar jag, iaf de jag sett.

Man kan ju alltid köpa två ThreeQ för 2400 iofs och hammnar inom angivna prisläget...

Postat

Tack för tipsen!

Det är synd att de där riktigt bra ska vara så fruktansvärt dyra.

Kanske får bli att köpa två stycken enkanalare. Det var inte så dumt.

drloop (oregistrerad)
Postat
Tack för tipsen!

Det är synd att de där riktigt bra ska vara så fruktansvärt dyra.

Kanske får bli att köpa två stycken enkanalare. Det var inte så dumt.

Förutom att du inte får EQ och ingen kompressor så låter dessa kanon!

Postat

Sant, instämmer. Men en två kanalers pre-amp med compressor och eq sticker priset iväg en bit antar jag, iaf de jag sett.

Man kan ju alltid köpa två ThreeQ för 2400 iofs och hammnar inom angivna prisläget...

Iofs om de kostade 1700:- stycket så blir det 3400:- för två!

drloop (oregistrerad)
Postat

Och den är grön!

Postat (redigerat)

hehe jag vad säger man, flylldes av en känsla av att något inte stämde när jag läste igenom mitt inlägg innan jag postade det och nu är det tydligare än någonsin vad det var 😊

Skulle iofs vara underbart om 1700 + 1700 blev 2400 haha 😛

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)

...men det nuvarande listpriset är 2195:- - och inte 2400:-... Fortfarande en bit från målet, men ändå... EDIT: Läste tydligen slarvigt och trodde att det syftades på 2400:-/st... 😊 1700:-/st låter förresten väldigt billigt... 😛

Funkar det inte för budgeten, så finns exempelvis SM Pro Audio TB202 (2-kanals preamp/kompressor/eq, med rör) för 2095:-...

Redigerat av Claes
Postat

Och den är grön!

Haha!

Och jag har en Joe Meek VC3 och den är oxå grön!

Postat

Och den är grön!

Haha!

Grön is the shit, tycker de där gröna burkarna är charmiga 😊

drloop (oregistrerad)
Postat

Och den är grön!

Haha!

Gott, årets färg på prylar borde vara grönt. Enda undantaget för Focusrite Red serien som nog är något av det läckraste som finns.(Utseende mässigt)

Postat

...men det nuvarande listpriset är 2195:- - och inte 2400:-... Fortfarande en bit från målet, men ändå... EDIT: Läste tydligen slarvigt och trodde att det syftades på 2400:-/st... ☺️ 1700:-/st låter förresten väldigt billigt... ☺️

Funkar det inte för budgeten, så finns exempelvis SM Pro Audio TB202 (2-kanals preamp/kompressor/eq, med rör) för 2095:-...

Om man kikar lite över gränserna så går ju priserna ner än aning. 1700 kr får man ge på thomann för en ThreeQ. Man får iofs betala frakt ca 140 kr men om man ska köpa två så blir det riktigt prisvärt jämfört med många inlandspriser. Blir också lite extra krångligt med garantier osv om något skulle gå sönder, då man måste betala frakt ner till tyskland för att skicka tillbaka varan istället för att läman tillbaka den i lokala musikaffären.

Postat

...men det nuvarande listpriset är 2195:- - och inte 2400:-... Fortfarande en bit från målet, men ändå... EDIT: Läste tydligen slarvigt och trodde att det syftades på 2400:-/st... ☺️ 1700:-/st låter förresten väldigt billigt... ☺️

Om man kikar lite över gränserna så går ju priserna ner än aning. 1700 kr får man ge på thomann för en ThreeQ. Man får iofs betala frakt ca 140 kr men om man ska köpa två så blir det riktigt prisvärt jämfört med många inlandspriser. Blir också lite extra krångligt med garantier osv om något skulle gå sönder, då man måste betala frakt ner till tyskland för att skicka tillbaka varan istället för att läman tillbaka den i lokala musikaffären.

Ok - tänkte inte på det, men visst stämmer det ibland.

Snackar man snällt med sin butik, så brukar det åtminstone gå att närma sig de tyska priserna lite. Kanske inte alltid fullt ut, men kanske tillräckligt för att det ska bli acceptabelt... 😛

Postat

Det var faktiskt den jag syftade på med mitt inlägg:

"Det finns några alternativ men de är inte något alternativ... 😲

Jag provade en sådan en gång och det lät riktigt tråkigt. Skulle mycket hellre använda en Tube MP och pluggar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.