Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallo!

ärligt talat är vi inga finlirare typMozart och så - snarare Sex Pistols live - men det hindrar inte vi vill

spela in det vi gör - vi har kopplat som du säger i princip, utom att vi lyssnade på mickningen direkt

med monitor istf. efter dator, men det kan vi ju ändra, vi drog på så högt eftersom det var live-mikning snarare än inspelnings d:o, så vi ville höra trummorna micade live - men det är alltså inte

OH't som är problemet utan pukorna (även om de går in i OH också)! Vi testade flera olika mic-förstärkare - även firewires eget direkt med bara två micar - men kaffeburk alltså!

problemet är alltså inte dålig kavlitet på trumljud utan att det är kasst utanför skalan - plåtburk -

skall försöka fixa en "demo"

mvh. palbin

mvh. p albin

Jo, det är exakt som du säger: Att även om ni inte är några finlirare typ Mozart så krävs det i alla fall vissa förutsättningar för att ljudet ska bli som ni önskar. Denna del kommer man aldrig ifrån oavsett vilken musik man än spelar eller vilja krav man än har. För min del har jag också förstått att trummornas egna ljud är okay för eran del. Jag törs nog säga att jag har en rätt fullständig bild över problemet. Men orsaken till att jag trots detta tar upp trumljudet med en så stor plats i mina svar är att mickarna hör ljudet från trummorna på ett helt annat sätt än vad våra öron gör. Ett bra trumljud i rummet innebär inte med automatik att mickarna hör trumljudet som välklingande.

Mickarna tar upp en massa små ljud och missljud som öronen inte uppfattar på avstånd och då hela trumsetets ljud blandas ihop till en enhet. Hur trummorna är stämda har alltså en mycket större betydelse än vad man kanske kan tro! Men återigen så tycker jag som jag har sagt tidigare att du nog kan nöja dig med trumsoundet just nu i det här skedet då de verkar vara åtminståne okay. Men ha alltid trumornas egetljud i bakhuvudet då du rattar trumljud! Det måste man alltid ha. Dessutom stämmer trummor om sig med blixtens hastighet, så detta är ytterligare en orsak till att man alltid ska vara vaksam på trummornas grundljud. Trummor är som sagt väldigt svårt att få fason på och det är ingen tillfällighet att det är så. Det finns ju en orsak till detta. Det allra vanligaste misstaget de flesta gör när de ska ratta ljud på trumset är att underskatta trummornas egna grundljud i kombination med mikrofonplaceringen. Det är nästa alltid där det stupar. Men om du följer alla instruktioner du har fått här i tråden så kommer du att få ett betydligt bättre sound än det du tycks ha i dag. Även om vägen dit kan vara lite jobbig, men det beror ju bl.a. på hur lat man är eller inte. Det här fixar du ska du nog se! Skulle vara kul att få höra skillnaden mellan det nuvarande ljudet och det kommande ljudet om du kan lägga upp ljudprov före och efter!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.