Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

nu har jag fått ingång min kombinerade inspelningsstudio och rocknrollaboratorim (är det nog bäst

karaktärisera det som) - väldigt många hästkrafter i live-delen av det

jag har ett problem jag ej förstår - vi var tre som spelade in mickade trummor (med 3 beta 57, en

sm 57, 2 beta 58, en sm 58, och 1 beta 52), bas (linad in), och keyboard/synth (också linad)

vi spelade in i Logic Studio via Echo AudioFire 8 interface (line-ingången) - allt mixades innan vi

skickade in i dator - ty vi testade bara

MEN fast keyboard, bas låter bra, liksom kanske cymbaler, så låter trummorna obeskrivligt sunkit

- mycket likt banka på kaffeburkar faktiskt (då vi spelar upp det inspelade alltså - de låter bra live

liksom micade i PA't) - samma oberoende av om det är 52, 57 eller 58 micar

VAD KAN VARA FEL - det måste vara något i datorn med software tänker vi (samma händer då vi

istället spelar in med Garageband)

ytterst tacksam för hjälp, palbin

Annons
Postat

Något som är väldigt viktigt att tänka på när man spelar

inte trummor är att ha fräscha (stavning?) skinn

och se till att dom är bra stämda.

Trummisens teknik är också avgörande, minst

lika viktig som micplacering och så.

Så kolla upp skinnen!

Postat (redigerat)

Hur trummisen spelar påverkar ljudet en hel del. Men det som är de absolut mest betydelsefulla sakerna som gör om ett trumsound blir bra eller ej är hur trummorna är stämda, hur man placerar mikrofonerna och hur man hanterar EQ:n. Rummets akustik betyder också mycket men något mindre om man närmickar trummorna. Men det innebär inte att akustiken inte spelar någon roll. Bara det att det ska gå att få till ett hyfsat bra trumljud även i en rätt dålig akustik om man närmickar dem.

Men att får bra ljud ur ett akustiskt trumset är oerhört svårt!! Det kräver otroligt mycket träning att lyckas med detta. I kombination med att man måste känna till några grundförutsättningar som man bör jobba med. I annat fall famlar man bara i blindå och då handlar det mest bara om tur om man lyckas få bra ljud. Och om man får ett bra ljud mest pga. tur så är det svårt att lyckas få bra ljud varje gång.

Du har med största sannolighet inget fel på din tekniska utrustning. Felet sitter i hanteringen någonstans i ljudkedjan. Trummornas stämning, mickplaceringen och/eller EQ-hanteringen är det tveklöst den allra vanligaste orsaken till att ljudet inte blir bra. Din information om förutsättningarna är för knapphändiga för att säga vad felet är. Ljudexempel saknas också. Därför ställer jag några frågor till dig:

Vilken uppsättning är det på trumsetet: Hur många hängpukor och golvpukor är det?

Har pukorna underskinn eller saknas det underskinn?

Hur är trummorna stämda: Är de väldigt kraftigt dämpade, bara ganska kraftigt dämpade eller är de odämpade så att pukorna sjunger och har en del sustain/efterklang?

Närmickar du pukorna eller hur gör du?

Mickar du upp varje puka för sig eller lägger du en mick på varje puk-par? (En mick mellan två hängpukor alltså.)

Hur nära pukorna placerar du mickarna?

Är rummets akustik torr, mycket torr eller är det så gott som helt odämpad (blöt) akustik?

Kopplar du in trummickarna i ett externt mixerbord (i så fall vilket fabrikat och midell) eller kopplar du in mickarna direkt i ljudkortet?

Om du kan svara på mina frågor så ska jag se om jag kan hjälpa dig en lite bit på vägen.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Postat

Tror att det beror på att det är närmickat (vilket det skall vara).

När du lyssnar på trummorna i rummet så har du naturligt rumsreverb medans närmickning tar bort detta.

Testa bygg upp ett rum med ett reverb och kolla om det låter bättre, sedan blir det en massa equande osv, trummor är svåra att få till bra!

Elof (oregistrerad)
Postat
hej!

nu har jag fått ingång min kombinerade inspelningsstudio och rocknrollaboratorim (är det nog bäst

jag har ett problem jag ej förstår - vi var tre som spelade in mickade trummor (med 3 beta 57, en

sm 57, 2 beta 58, en sm 58, och 1 beta 52), bas (linad in), och keyboard/synth (också linad)

vi spelade in i Logic Studio via Echo AudioFire 8 interface (line-ingången) - allt mixades innan vi

MEN fast keyboard, bas låter bra, liksom kanske cymbaler, så låter trummorna obeskrivligt sunkit

- mycket likt banka på kaffeburkar faktiskt (då vi spelar upp det inspelade alltså - de låter bra live

VAD KAN VARA FEL - det måste vara något i datorn med software tänker vi (samma händer då vi

Det kan vara skönt att skylla på utrustningen ibland, men det är antagligen inget fel alls på utrustningen...

Har ni trummor som låter bra och någon som kan stämma?

Har ni en trummis som kan slå bra?

Har ni prövat olika mickplaceringar, vet ni hur mickarna ska sitta för att det ska låta optimalt?

Har ni kollat fasförhållandet mellan mikrofonerna?

Har ni ett rum som låter bra?

Det är några grundläggande saker för att få en bra inspelning.

Postat
Hade ni någon mixer med EQ etc?

Ja ett litet EQ - dock jobbade vi bara lite grann med EQ - tog bort frekvaneser

som ej "behövdes" (främst höga för kagge) för minska rundgångrisk! Annars

"raka rör" genom mixern efter vi hade lyssnat in nivåerna i PA't! Mvh, palbin

Postat
Något som är väldigt viktigt att tänka på när man spelar

inte trummor är att ha fräscha (stavning?) skinn

och se till att dom är bra stämda.

Trummisens teknik är också avgörande, minst

lika viktig som micplacering och så.

Så kolla upp skinnen!

Halloj! Skinnen var helt nya Remo runt om! Trummorna var stämda så det lät

underbart fint i rummet vi spelade! Alldeles underbart alltså! Mvh, palbin

Postat
hej!

Det kan vara skönt att skylla på utrustningen ibland, men det är antagligen inget fel alls på utrustningen...

Har ni trummor som låter bra och någon som kan stämma?

Har ni en trummis som kan slå bra?

Har ni prövat olika mickplaceringar, vet ni hur mickarna ska sitta för att det ska låta optimalt?

Har ni kollat fasförhållandet mellan mikrofonerna?

Har ni ett rum som låter bra?

Det är några grundläggande saker för att få en bra inspelning.

Trummorna låt underbart fint i rummet och var d:o stämda!

Ja det lät himla bra i vart fall - då måste man väl sägas slå bra - vi testade också alla trummor en och

en och han kan ju inte slått taskigt varenda gång!

Vi satte micarna ca. 4 cm från pukorna - en mic per pukpar och en per cymbalpar - utom baskagge,

virvel och hi-hat som fick egna micar! Par-micarna siktade snett in mitt-emellan pukor, virvel och

bas mic ned på skinnet en bit in! Alla trummor lät lika sunkit!

Fasförhållandet - vad är det! (Menar du att de alla sitter med samma stift in så att säga?)

Ja när vi spelar live i rummet låter det närmast optimalt!

Tack, palbin

Postat
Tror att det beror på att det är närmickat (vilket det skall vara).

När du lyssnar på trummorna i rummet så har du naturligt rumsreverb medans närmickning tar bort detta.

Testa bygg upp ett rum med ett reverb och kolla om det låter bättre, sedan blir det en massa equande osv, trummor är svåra att få till bra!

Halloj!

Vad menar du med "Testa bygg upp ett rum med ett reverb"? Menar du att jag skall köra trummorna

genom en reverb-effekt innan de går in i datorn?

Mvh. palbin

Postat

Jag vet inte om du är intresserad av att vara beredd på att jobba lite med att få till ett bra sound eller om du är bekväm av dig, men om du kan svara på mina frågor så ska jag berätta hur du kan gå tillväga för att hjälpa dig en lite bit på vägen:

Vilken uppsättning är det på trumsetet: Hur många hängpukor och golvpukor är det?

Hur är trummorna stämda: Är de väldigt kraftigt dämpade, bara ganska kraftigt dämpade eller är de odämpade så att pukorna sjunger och har en del sustain/efterklang?

Mickar du upp varje puka för sig eller lägger du en mick på varje puk-par? (En mick mellan två hängpukor alltså.)

Är rummets akustik torr, mycket torr eller är det så gott som helt odämpad (blöt) akustik?

Kopplar du in trummickarna i ett externt mixerbord (i så fall vilket fabrikat och midell) eller kopplar du in mickarna direkt i ljudkortet?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

du menar att ni egentligen mickade upp för liveljud å sen spelade in direkt från pa:t?

Postat
Hur trummisen spelar påverkar ljudet en hel del. Men det som är de absolut mest betydelsefulla sakerna som gör om ett trumsound blir bra eller ej är hur trummorna är stämda, hur man placerar mikrofonerna och hur man hanterar EQ:n. Rummets akustik betyder också mycket men något mindre om man närmickar trummorna. Men det innebär inte att akustiken inte spelar någon roll. Bara det att det ska gå att få till ett hyfsat bra trumljud även i en rätt dålig akustik om man närmickar dem.

Men att får bra ljud ur ett akustiskt trumset är oerhört svårt!! Det kräver otroligt mycket träning att lyckas med detta. I kombination med att man måste känna till några grundförutsättningar som man bör jobba med. I annat fall famlar man bara i blindå och då handlar det mest bara om tur om man lyckas få bra ljud. Och om man får ett bra ljud mest pga. tur så är det svårt att lyckas få bra ljud varje gång.

Du har med största sannolighet inget fel på din tekniska utrustning. Felet sitter i hanteringen någonstans i ljudkedjan. Trummornas stämning, mickplaceringen och/eller EQ-hanteringen är det tveklöst den allra vanligaste orsaken till att ljudet inte blir bra. Din information om förutsättningarna är för knapphändiga för att säga vad felet är. Ljudexempel saknas också. Därför ställer jag några frågor till dig:

Om du kan svara på mina frågor så ska jag se om jag kan hjälpa dig en lite bit på vägen.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det är akryl-pukor, delvis custom-byggda i Nashville och delvis vanliga, med Remo-skinn (nya), tama

nylonbrickor, die-cast hoops! Virveln var delvis lite dämpad med liten grej man klistrar på! Virvel och

en puka med Tama airride-upphängning, de andra med vanlig upphängning i Tama-dubbeltom-stativ,

golvpukorna på ben förstås, ingen anna dämpning! Trummorna micade på ca 4 cm avstånd. Cymbaler

Sabian AA 17,19,20 och 14 hi-hat, Sabian HHX 16, Ziljidan Mega-bell ride 21, Paiste Giant Beat 24, 18,

och 15 hi-hat lock. Jag tror vi körde med en Lars Ulrich virvel hela tiden då vi spelade in istf. ovan-

nämda något dämpade! Dock la trummisen på sin mössa lite då och då ... Rummet har mycket bra

akustik med flera golvmattor och gipsplatteväggar! Vi provade alla olika varianter av att köra in

micarna men allt gav samma resultat! Vi kom till slutsatsen det måste vara mjukvara ... Men vi är

oerfarna trummicare ...

Mvh. palbin

Postat

Medan jag skrev mitt senaste inlägg ser jag att du har svara på hur nära du har placerat mickarna. Det är allteles på tok för nära kan jag säga! Men innan jag går närmare in på varför det är på tok för nära och hur du bör göra istället så avvaktar jag på ditt svar om du är intresserad. Då får jag en mer komplett bild av det hela och då kan jag ge dig ett mer komplett svar ocskå.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

du menar att ni egentligen mickade upp för liveljud å sen spelade in direkt från pa:t?

Naij - icke - vi körde in alla 511 micar i ett par mixrar oxh sedan vidare in till

dator och in i PA't (som är för typ 1000+ personer utomhus) på en gång - fast vi

hade rätt låg nivå på trummorna i PA't tror jag, då de inte fordrar medhörning

i en mindre lokal då man spelar sansat på de andra grejorna ..., vilket ju dock

andra instrument gör ...

Postat

Att det lät kakburk om det får mig att tro att ni hade rejäla fasproblem mellan mikrofonerna. Att det låter tunt och plåtigt är ju det vanligaste problemet med fasfel.

Postat
vi körde in alla 511 micar i ett par mixrar oxh sedan vidare in till

dator och in i PA't

hur splittade ni detta då?

eller när du säger PA menar du bara slutsteg å högtalare då?

Postat

dator och in i PA't

Ja - i detta fall menade jag det - vi skickade vidare från mixer dels till crossover

och sedan vidare till slutstegen, och samtidigt in i dator!

Postat
Att det lät kakburk om det får mig att tro att ni hade rejäla fasproblem mellan mikrofonerna. Att det låter tunt och plåtigt är ju det vanligaste problemet med fasfel.

Ja det var ju bra om du har lösningen - tyvärr vet jag inte riktigt vad som menas

med fasproblem i detta sammanhang - kan du förklara?

Postat

dator och in i PA't

Ja - i detta fall menade jag det - vi skickade vidare från mixer dels till crossover

jaha

mitt enkla råd är att skita i pa:t

micka å försök lyssna genom antingen bra lurar eller genom högtalare i ett annat rum hur ljudet från varje mick låter

pelle med den äckligt fula avataren kommer säkert ge er en uttömmande guide till hur ni ska micka etc

han kan sin sak så lyssna på hans tips

Postat

dator och in i PA't

jaha

mitt enkla råd är att skita i pa:t

micka å försök lyssna genom antingen bra lurar eller genom högtalare i ett annat rum hur ljudet från varje mick låter

pelle med den äckligt fula avataren kommer säkert ge er en uttömmande guide till hur ni ska micka etc

han kan sin sak så lyssna på hans tips

Halloj!

Lysdsnade in trummorna i annat rum var precis vad vi gjorde - vi hade monitorer där

som vi stod och lyssnade i och de lät FIN-FINT vilket är ett av skälen vi konkluderade

mjukvara (tillsammans med diverse andra uteslutningsmetoden steg)!

Mvh. palbin

Postat
Halloj!

Lysdsnade in trummorna i annat rum var precis vad vi gjorde - vi hade monitorer där

som vi stod och lyssnade i och de lät FIN-FINT vilket är ett av skälen vi konkluderade

Mvh. palbin

Kan vi få höra lite så vi har någon aning om HUR det låter? Ljud är så svårt att beskriva, och får man höra lite så kanske man kan lista ut vad som gått galet i er inspelning...

Postat

Det är akryl-pukor, delvis custom-byggda i Nashville och delvis vanliga, med Remo-skinn (nya), tama

nylonbrickor, die-cast hoops! Virveln var delvis lite dämpad med liten grej man klistrar på! Virvel och

en puka med Tama airride-upphängning, de andra med vanlig upphängning i Tama-dubbeltom-stativ,

golvpukorna på ben förstås, ingen anna dämpning! Trummorna micade på ca 4 cm avstånd. Cymbaler

Sabian AA 17,19,20 och 14 hi-hat, Sabian HHX 16, Ziljidan Mega-bell ride 21, Paiste Giant Beat 24, 18,

och 15 hi-hat lock. Jag tror vi körde med en Lars Ulrich virvel hela tiden då vi spelade in istf. ovan-

nämda något dämpade! Dock la trummisen på sin mössa lite då och då ... Rummet har mycket bra

akustik med flera golvmattor och gipsplatteväggar! Vi provade alla olika varianter av att köra in

micarna men allt gav samma resultat! Vi kom till slutsatsen det måste vara mjukvara ... Men vi är

oerfarna trummicare ...

Mvh. palbin

Okay, Tack för ditt snabba svar! Jag hann inte ens skicka iväg min lilla påstötning innan du hinner ge ett ganska omfattande svar som nu ger lite bättre kött på benen.

Du har med 99 % säkerhet inget fel på din mjukvara. Problemet sitter med all säkerhet i helt andra saker: Akryltrummor ger faktiskt ett lite kakburks-liknande sound i sig. Det är inte alltid så att örat uppfattar detta kaburks-sound, men mickarna brukar uppfatta detta lite tydligare än vad örat gör eftersom öronen hör ljudet länge ifrån. Det ljud som örat då uppfattar är ett mer helhetsljud. Nu ska det gå att få till ett rätt bra ljud ändå, men du ska ha fullständigt klart för dig att trummor är kanske det svåraste instrument av de alla ratta ljud på! Om du inte lyckas så är det inget att "skämmas" för alltså!

Nylonbrickorna sitter gissningvis på lugsen antar jag? Det är i så fall bra liksom att det sitter sie-cast hoops. Båda dessa saker gör att trummans stomme vibrerar fritt vilket är en stor fördel. Mycket bra att pukrna är odämpade! De ska vibrera fritt om man vill uppnå ett fylligt och fläskigt sound. Rummets akustik verkar också vara helt okay eller i varje fall helt dugligt. Så här långt verkar allting bra och här verkar det inte finnas någonting som ni behöver ändra på. Eller rättare sagt: Det beror lite på, etersom det inte framgår hur pukornas underskinn är stämda i förhållande till slagskinnen. Men att beskriva detta är en omöjlighet, och eftersom du tycker att trummorna låter helt underbara i rummet så förutsätter jag att soundet är bra på alla sätt och vis.

En mycket stor brist som jag ser omgående är mikrofonplaceringen. 4 cm.till pukskinnen är allsdeles på tok för nära! Du bör ha dem minst 1 dm ovanför skinnen, men allra bäst (fylligast och fetast sound) blir det om du placerar mickarna ca. 1,5 dm ovanför. Varför då? Jo, det har med de fysiska lagarna att göra. Hur ett skinn fungerar helt enkelt. Skinnet vibrerar ju och samverkar tillsammans med underskinnet. Och underskinnet påverkar slagskinnet oerhört mycket vilket i sin tur bestämmer i ganska stor utsträckning på hur slagskinnet jobbar och vibrerar. Jag ska inte gå närmare in på det här för det är rätt omfattande. Men i korthet så funkar det så att vissa frekvenser i en puka inte kan återges om man placerar micken för nära skinnet. Vissa frekvenser återges en bit ifrån pukans skinn stället för alldeles intill! Om du placerar micken 4-5 cm intill skinnet så fångar alltså micken upp bara en liten del av pukans klang och frekvenser. Om du däremot placerar micken ca. 12-15 cm ovanför skinnet så fångar micken upp hela frekvensregistret. Detta om hur ett pukskinn arbetar rent fysiskt är alltså en slags grundläggande sak att känna till för att veta hur man skan handskas med mikrofonplaceringen på ett riktigt bra sätt. Som jag sa så kan man påverka med hjälp av stämningen både av underskinnet och slagskinnet hur det jobbar rent fysiskt, men grundtanken är alltid densamma, nämligen att aldrig placera micken för nära en pulka om man vill uppnå en fyllig klang ur den. Flytta alltså micken så att den ligger 12-15 cm ovanför pukskinnen. Obeservera att du med denna åtgärd troligtvis inte får en lösning på precis hela ljudproblemet! Men du får med 100 % säkerhet en betydligt bättre utgångspunkt att jobba vidar med ljudet.. Att flytta på mickarna är alltså ett måste hur du än vrider och vänder på problematiken.

Jag tycker att det är helt rätt att du kör med en mick per pukpar. En del lägger upp en mick för varje puka, men det finns faktiskt en helt del nackdelar med det, så detta är långt ifrån enbart fördelar med. Personligen föredrar jag en mick per pukpar och detta för soundets skull. Denna teknik är också det tveklöst vanligaste sättet att micka på i hela studiobranschen även om andra alternativ också förekommer, men det är mer om man är ute efter någonting udda och annorunda.

Virvelkaggen hanterar man på ett helt annat sätt än pukorna. Både när det gäller mikrofonplacering och dämpning. Micken kan du med fördel placera väldigt nära här. När man talar om enbart slag mot trumskinnet så kan du ha micken så pass nära som ett par mm ifrån, men om trummisen dessutom spelar rimshots (kantslag) så får man ett mycket fylligare och kraftigare rimshots om micken placeras något högre än "skinn-placering". Här kan 4-5 cm ovanför virvelskinnet vara en bra placering. Då får du en bra mix så att micken klarar av att fånga upp både skinnslag och rimshots samtidigt som du då får både botten, top och attack vid skinn-spel. Placera gärna micken på ett sådant sätt att miicken kommer in rakt framifrån från pukorna, men att du vinklar bort micken i riktning mot golvpukan till. På det sättet minskar du slask in i micken en aning från hi-hat:en. När det gäller dämpning av virvelkaggen så är det vanligt att man dämpar den. Men att lägga på en mössa är ingen god idè. I synnerhet inte om mössan ligger an mot skinnet så att trumstocken träffar mössan istället för skinnet. Det man oftast vill försöka uppnå med dämpningen är att dämpa bort två saker: Den långa efterklangen och ringande övertoner. Man ska helst bara dämpa så hårt att efterklangen och de ringande övertonerna försvinner, men inte mer än så. Om man dämpar hårdare än detta så tappar man fyllighet och fläsk i soundet plus att virvelkaggen då låter instängd. Ett mycket effektivt sätt att dämpa på är de här specialdämparna som ser ut som en ring som bara lägger ovanpå skinnets ytterkant. Man kan lätt göra sig en egen ring och som ger exakt lika bra (eller bättre) dämpeffekt om man vill. Det gör man genom att man tar ett utslitet virveltrumskinn och klipper till med en sax så att skinnbiten passar till virvelkaggens yttersta kant. Klipp ut den så att remsan har en bredd på någonstans runt 3-5 cm. Ju bredare den är desto större dämpeffekt får du. Om du börjar med t.ex. 5 cm så kan du ju alltid klippa ner den om det visar sig vara för hård dämpning.

Baskaggen behöver jag veta lite mer om innan jag kan uttala mig om den med säkerhet. Men det allra bästa är om den har ett frontskinn och att frontskinnet har ett hål från frabrikstillverkningen. Hålet ska då vara placerad lite vid sidan av centurm. Om den är placerad i centrum så tappar man massor av basfrekvenser. Att hålet på frontskinn sitter lite vid sidan om är alltså ingenting som man väljer för utseendets skull utan för ljudets skull. Sedan stämmer man upp frontskinnet hårdare än klubbskinnet så att frontskinnet resonerar lite. Då får man fram en mycket fyllig och djup bottten ur baskaggen som då kan låta riktigt fläskig med stort tryck! Man får även fram attacken ur baskaggens topp också. Om man i det här läget placerar en mick mitt i baskaggens längdriktning i klubbhöjd eller lägre så kan man på det här sättet fånga upp den här fylliga och feta baskaggesoundet och ändå få ett klcikig topp. Om man måste placera micken riktigt nära klubbskinnet för att få fram den klickiga toppen så är det så gott som nästan alltid ett tecken på att baskaggens förhållande mellan front och klubbskinn inte är riktigt optimalt om man bara har en något så när hyfsat bra mick. I så fall får man fortsätta att stämma baskaggeskinnen lite till för att får fram det rätta soundet ur skinnet. Oftast är det frontskinnet man behöver jobba mest med för att få ett bra ljud. Soundet ska alltså komma från trumman och inte från mickens placering om det ska bli riktigt bra. Som dämpning räcker det i regel med att man bara stioppar in en filt i baskaggen för den ska heller inte dämpas för hårt. Om man dämpar den för hårt så tappar man basen i den och det betyder att den tunga botten och fläsket då går förlorad! Man ska då se till att filten ligger an mot både frontskinnets och klubbskinnets nedre kant. Vik den gärna snyggt och prydligt så att den inte bara kastas in i en hög, men se alltså till att båda skinnytorna får dämpning så att det "fladdrande! ljudet försvinner.

Du nämner ingenting om over-head mickar. Kör du med det? En eller två i så fall? Overhead-mickar är inte alls enbart till för cymbalerna som många tycks tro! Dessa mickar hjälper till att få den luftighet och top som krävs för att få fram ett bra ljud för även pukorna och virveln. Även om man lägger till lite diskant på pukor och virvel på dessa mikrofonkanaler så är overheadmickarna ett viktigt komplement för just pukor och virveln. Dessutom så bidrar OH-mickarna till en luftigare ljudbild överlag samt en ökad stereobredd.

Nästa mycket viktig faktor för att lyckas få ett bra trumljud är EQ-hanteringen. Här räcker det inte med ett mixerbord som enbart har t.ex. bas, mellan och diskantjustering. När man rattar trummor så är det ett måste med sk. svepfilter för att kunna lägga till/minska frekvenser över ett brett register. Många gånger får man faktiskt EQ:a trummor två gånger trots att man har ett avancerat mixerbord och övrig utrustning! Inge ovanligt alls. Hur man ska ratta är ett otroligt omfattande kapittel så det går jag inte in på här. Men det är viktigt att känna till följande som en slags sammanfattning:

* Bra stämda trummor där både under och slagskinn jobbar på ett bra sätt tillsammans eftersom dessa samverkar med varandra.

* Rätt mikrofonplacering är även detta av absolut största vikt.

* EQ-hanteringen.

Om man utöver EQ-verktyget har tillgång till en kompressor så är detta också väldigt bra för att få fram både tydlighet och en behagligare dynamik som gör signalen mer hanterbar. Dessutom är en Expander-Gate oerhört effektivt och användbart för att minska på ljudläckaget mellan mickarna. Men man bör inte dämpa bort läckaget helt som många tycks tro! Detta låter väldigt konstlat och ger inte trummorna den liv och fyllighet som man ofta vill ha. Läckage är någonting som man istället utnyttjar och inte dödat bort helt om man tittar hur det oftast gårt ill i professionella sammanhang. Lyssnaren tror oftast att det är en större läckage-separation än vad det faktiskt är på de flesta inspelningar men så är det i regel alltså inte alls. Det är alltså viktigt att man tar bort läckageljud men med balans och utan överdrifter. Rätt hanterat så blir det kanon!

Om jag har missat något så får du väl fråga mer så ska jag se om jag kan ge dig något vettigt svar på det också.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Halloj!

Mvh. palbin

lyssnade ni genom datorn i det andra rummet?

Postat
Halloj!

Mvh. palbin

lyssnade ni genom datorn i det andra rummet?

Det var en bra fråga - nej - vi lyssnade bara på hur trummorna lät micade (genom monitorer från

PA't) - genom ha dessa monitorer i annat rum så att trummorna inte hördes så mycket själva

lyssnade vi ju hur det lät i mixen och så mixade vi ihop nivåer och eq-ade lite granna - sedan

förutsatte vi det skulle låta likadant inspelat - vi har alltså lysnnat att trummorna låter bra genom micarna - det är ej problemet!

Jag har inget internet där jag har studion, så det tar lite tid med ljudprov, men jag skall fixa det!

Trummornas underskinn var stämda lite hårdare tillskrtuvade än ovanskinnen - standard väl?

Tack för hjälpen - hoppas jag kan få ordning på dte hela!

Mvh. palbin

Postat

oerfarna trummicare ...

Mvh. palbin

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag tackar väldigt för din lektion! Pukorna var överlag stämda med hårdare spänt underskinn än

överskinn. Jag fattar detta med mic-avståndet direkt då du säger det! Får se om mina K&M stativ

skruvade på trummorna (ty jag har sådana) fixat 15 cm avstånd! Vi prövade först med kondensator

OH, men det gav rundgångsproblem, så då tog vi istället en beta 57 per cymbalpar, och en egen till

virveln (det tror jag jag skrev). Men cymbalerna låter åtminstone OK! Trummisen slog inte på

mössan förstås, utan lade den på sidan. Dämpgrejen var en sådan där liten man klistrar på. Skall

skaffa en fin FBD så kanske det inte blir rundgång med OH-micar - får se! Eq och kompressor fixar

jag lätt det med. Läckage tror jag vi bortser från i denna omgång! Vi har inget hål i bastrumman, men

vi kan ju skruva av skinnet pilla in en mic också skruva på skinnet igen - fast det är kanske svårt

fästa micen då - mic-sladden kan man väl dra genom lufthålet! Nylon(på undersidan metall ovan)-

brickorna är till stämskruvarna ja!

Tack igen, hinner inte mer nu - skall fundera mer på allt i ditt svar senare - mvh- palbin

Postat (redigerat)
Det var en bra fråga - nej - vi lyssnade bara på hur trummorna lät micade (genom monitorer från

PA't) - genom ha dessa monitorer i annat rum så att trummorna inte hördes så mycket själva

lyssnade vi ju hur det lät i mixen och så mixade vi ihop nivåer och eq-ade lite granna - sedan

förutsatte vi det skulle låta likadant inspelat - vi har alltså lysnnat att trummorna låter bra genom micarna - det är ej problemet!

ok

man behöver veta exakt hur ni kopplat å hur ni lyssnat genom vad för att klura ut var problemet sitter

därav alla frågor 😄

öht låter ert upplägg skitkonstigt iom att du pratar om rundgång när ni inte kan använda en konding som OH

alltså, varför drar ni på så högt?

normalt borde ni koppla:

mickar å instrument in i mixer

mixer står i annat rum

från mixer till förstärkare med högtalare

från mixer också utgång till ljudkortets ingång på datorn

från datorns ljudkortsutgång tillbaka till mixerns "Tape return" eller liknande

på detta sätt kan ni i anmdra rummet höra hur det ni mickar låter när det går genom mick, mixer å också provspela in å höra hur det blev i datorn

vad för mixer använder ni?

lyssning till när ni spelar kör ni genom lurar

connection.PNG

Redigerat av Demonproducenten
Postat

oerfarna trummicare ...

Mvh. palbin

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag tackar väldigt för din lektion! Pukorna var överlag stämda med hårdare spänt underskinn än

överskinn. Jag fattar detta med mic-avståndet direkt då du säger det! Får se om mina K&M stativ

skruvade på trummorna (ty jag har sådana) fixat 15 cm avstånd! Vi prövade först med kondensator

OH, men det gav rundgångsproblem, så då tog vi istället en beta 57 per cymbalpar, och en egen till

virveln (det tror jag jag skrev). Men cymbalerna låter åtminstone OK! Trummisen slog inte på

mössan förstås, utan lade den på sidan. Dämpgrejen var en sådan där liten man klistrar på. Skall

skaffa en fin FBD så kanske det inte blir rundgång med OH-micar - får se! Eq och kompressor fixar

jag lätt det med. Läckage tror jag vi bortser från i denna omgång! Vi har inget hål i bastrumman, men

vi kan ju skruva av skinnet pilla in en mic också skruva på skinnet igen - fast det är kanske svårt

fästa micen då - mic-sladden kan man väl dra genom lufthålet! Nylon(på undersidan metall ovan)-

brickorna är till stämskruvarna ja!

Tack igen, hinner inte mer nu - skall fundera mer på allt i ditt svar senare - mvh- palbin

Okay, tack för din respons! Nu ger du mig ytterligare lite anledning till några fler tips:

Det vår gode vän Demonproducenten är inne på när det gäller mixerbordet kan vara helt riktigt. Vad som dock är mycket viktigt att du tänker på är att du måste angripa problemet i rätt ordning för annars får du troligen inte bukt på problemet ändå. Rätt ordning i detta fall är att du just börjar med trummorna och mickplaceringen. Trummorna tror jag att du kan vara nöjd med verkar det som, så det är antagligen mest mickplaceringen som du måste jobba med i första hand. Den nuvarande mickplaceringen är tveklöst det största eller ett av de största felet i sammanhanget och som definitivt påverkarljudet oerhört mycket. Detta är jag hur säker som helst på. Testa en mickplacering runt 12 cm, men upp till 15 cm kanske jag hellre ska säga. Börja med 12 cm och jobba sedan med EQ:n en längre tid enbart med detta avstånd.

Jo, att underskinnen oftast stäms högre än slagskinnet stämmer. Men det gäller även att hitta ett förhållande mellan skinnen där skinnen jobbar optimalt. Detta är oerhört svårt att lyckas med ska jag säga även om man är mycket rutinerad! Man måste veta exakt vad man sa lyssna efter och veta när man har nått ända fram och det tar skitlång tid att lära sig detta. De flesta gör det alrdig även om de är proffs! Det låter kanske lite kaxigt att säga så, men så är det faktiskt. Det enda man då kan göra är att försöka så gott man kan, men det här visar i varje fall att man måste vara ytterst noggran och att man inte stämmer en trumma på 5 minuter. Att stämma ett helt trumset kan i många fall ta flera timmar för den som är van om man måste stämma om hela setet. Inte minst om trumskinnen är helt nya eller väldigt slitna. Om man använder gjutna trumsargar så håller trumman sin stämning bättre/längre och man slipper då stämma om så ofta. Dessutom låter trummorna bättre och med starkare volym än med stålsarjar. Nackdelen är att gjutna sarjar är det är dyrt om man inte redan har dem på från början. Men som sagt: Lägg krutet nu i första hand på mickarnas placering och sedan kan du gå vidare med EQ:n samt att kolla in det som Demomannen är inne på om det visar sig behövas.

När det gäller baskaggens frontskinn så tycker jag inte att du bör stoppa in micken i baskaggen på det sätt som du är inne på. Om jag hade varit i dina kläder så skulle jag istället ha gjort ett hål i frontskinnet på samma sätt som från fabrik. Detta gör du mycket enkelt: Ta bort skinnet helt från trumman och lägg skinnet upp och ner på en hård masinonitskiva som i sin tur ligger på ett hårt golv utan matta. Sedan tar du en burk av något slag (gärna av plåt) som är 6"-8" i diameter och så skär du ut ett hål med en vass mattkniv. Men.....titta först på ett fabrikstillverkad skinn så att du ser på ett ungefär var hålet är placerat någonstans så kan du lätt få en bra placering av hålet. Det är som sagt viktigt att hålet sitter lite på sidan om och att hålet inte är är centrerat på skinnet!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

ok

man behöver veta exakt hur ni kopplat å hur ni lyssnat genom vad för att klura ut var problemet sitter

därav alla frågor 😕

öht låter ert upplägg skitkonstigt iom att du pratar om rundgång när ni inte kan använda en konding som OH

normalt borde ni koppla:

mixer står i annat rum

på detta sätt kan ni i anmdra rummet höra hur det ni mickar låter när det går genom mick, mixer å också provspela in å höra hur det blev i datorn

connection.PNG

Håll dig till detta förslag i kombination till de svar du har fått av mig så kommer mycket av problemet att lösa sig och falla på sin plats!

Se alltså till att kopplingarna mm. (enligt demoproducentens förslag här ovan) är som det ska och sedan kan själva ljudarbetet börja. Då sätter du igång med ljudkällan, mickplacering och EQ och hela vägen ut i resten av ljudkedjan.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

ok

därav alla frågor 😕

normalt borde ni koppla:

mixer står i annat rum

connection.PNG

hallo!

ärligt talat är vi inga finlirare typMozart och så - snarare Sex Pistols live - men det hindrar inte vi vill

spela in det vi gör - vi har kopplat som du säger i princip, utom att vi lyssnade på mickningen direkt

med monitor istf. efter dator, men det kan vi ju ändra, vi drog på så högt eftersom det var live-mikning snarare än inspelnings d:o, så vi ville höra trummorna micade live - men det är alltså inte

OH't som är problemet utan pukorna (även om de går in i OH också)! Vi testade flera olika mic-förstärkare - även firewires eget direkt med bara två micar - men kaffeburk alltså!

problemet är alltså inte dålig kavlitet på trumljud utan att det är kasst utanför skalan - plåtburk -

skall försöka fixa en "demo"

mvh. palbin

mvh. p albin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.