Jump to content
Annons

Audio separation, anyone?

salomonsson

Recommended Posts

Hej gott folk!

Under en tid så har jag varit på jakt efter en plugg som ska kunna göra det enkelt att separera de olika instrument eller ljud jag söker/vill använda, jag vill alltså hitta en plugg som separerar de frekvenser jag vill använda!

Det närmaste jag har hittat är såklart bara ett forsknings projekt från "Music Technology Group" i Barcelona, kallat Audio Scanner, men det är ändå något liknande jag vill ha. (Kolla länkarna nedan)

Audio Scanner

Webbsida

Ladda ner Sample (video)

Är det någon som har bra koll på det här?

Mvh

Salo

Redigerat av salomonsson
Dela på andra sajter

Annons

du vill alltså plocka ut separata instrument ur en redan färdigmixad stereofil?

det kan du mer eller mindre inte göra. du kan plocka bort sång i många låtar genom att fasvända de två monospåren. men inte mer. om du EQ:ar så kommer du förlora mer än det instrumentet!

eller vill du kunna separera instrumenten i en mix?

då behöver du en EQ, en panorering, en kompressor, kanske virtuellt rum och en volymregel.

Dela på andra sajter

du vill alltså plocka ut separata instrument ur en redan färdigmixad stereofil?

Och i så fall så går det inte med ett lyckat resultat!

Mitt råd är att du köper en kareoke CD!

Dela på andra sajter

Hej hej!

Detta var egentligen bara en enkel fråga angående tips, tips om "pluggar" som skulle kunna göra det enkelt att urskilja vissa frekvenser, och därmed döda de andra frekvenserna. Ett Eq kan ju endast framhäva vissa frekvenser.

Kolla denna video så fattar ni nog, hur jag menar.

Ladda ner Sample (video)

Tack ändå för andra bra tips, som fasvändning i mono! (förutom karaokeironin 🙂 )

Dela på andra sajter

Hej hej!

Detta var egentligen bara en enkel fråga angående tips, tips om "pluggar" som skulle kunna göra det enkelt att urskilja vissa frekvenser, och därmed döda de andra frekvenserna. Ett Eq kan ju endast framhäva vissa frekvenser.

Kolla denna video så fattar ni nog, hur jag menar.

Ladda ner Sample (video)

Tack ändå för andra bra tips, som fasvändning i mono! (förutom karaokeironin 😊 )

Nej en EQ kan även sänka frekvenser!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.