Lithium Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Det finns ca tusen trådar om detta som alla innehåller olika rekomendationer så jag startar en till. Skall göra om min gammla yamaha fender kopia och bara köra med en humbucker i stall position. Som sagt skall jag spela lite trasig rock, punk och grunge. Har snöat in lite på Seymour Duncan mickar vet inte varför men det är ju en jävla djungel där ute. Vad kan ni rekomendera?
DieHard (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Det finns ca tusen trådar om detta som alla innehåller olika rekomendationer så jag startar en till.Skall göra om min gammla yamaha fender kopia och bara köra med en humbucker i stall position. Som sagt skall jag spela lite trasig rock, punk och grunge. Har snöat in lite på Seymour Duncan mickar vet inte varför men det är ju en jävla djungel där ute. Vad kan ni rekomendera? 🙂 Jo minst sagt en rejäl djungel. Och visst, SD gör väldigt bra mickar. Enda tipset jag kan ge är att gå till en musikbutik och se om de har en gura med just exempelvis SD mickar på. Hade själv en jävla ångest innan jag bytte mick på min gura. Det är en chansning man gör och det värsta som kan hända är att man ångrar sig och då sitter man där med en mick som man vill bli av med.
sixties Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 håller också på att leta ny mic till guran, har en hagström swede som jag tycker distar/grötar till ljudet för mycket. spelar också mest rock, punk, 60-tal garage. funderade på gibsons p94 eller PAF 57 classic för att få ett lite mjukare ljud, annars tycker jag burstbucker mickarna lät väldigt bra på en gibson jag testade innan jag köpte hagström gitarren. jag tänkte gå till musik affären och testa gitarrer med olika micar för att höra vad som låter bäst så jag rekomenderar dig att göra det samma. alla tips på micar som inte distar så mycket i sig själva och med ett mer diskantigt ljud tats tacksamt i mot. glöm inte att skicka in bidrag till punkfestivalen!! länk nedan!
AlienDealer (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Som sagt skall jag spela lite trasig rock, punk och grunge då kvittar det nästan vilken mick du har väl? De SD-mickar jag har (vet inte ens vad det är som sitter där...) funkar bra till mig iallafall. Annars har DiMarzio massa ljudfiler med sina olika mickar på deras hemsida. Kolla det! Kitte
Lithium Postat 5 januari 2008 Trådstartare Postat 5 januari 2008 (redigerat) Som sagt skall jag spela lite trasig rock, punk och grunge då kvittar det nästan vilken mick du har väl? De SD-mickar jag har (vet inte ens vad det är som sitter där...) funkar bra till mig iallafall. Annars har DiMarzio massa ljudfiler med sina olika mickar på deras hemsida. Kolla det! Kitte Det vore ju jätte bra om det bara vore och ta en ur mängden 🙂 SD har också en mängd ljud exempel på sin hemsida men vem orkar 😛 , är ju som att jämföra barr i en myrstack! 🙂 EDIT: skall ta en titt på DiMarzio också (vet att Cobain körde med en sån)! Redigerat 5 januari 2008 av Lithium
Lithium Postat 5 januari 2008 Trådstartare Postat 5 januari 2008 jag tänkte gå till musik affären och testa gitarrer med olika micar för att höra vad som låter bäst så jag rekomenderar dig att göra det samma. Vågar man det?, risken är ju att man kommer hem med en helt ny gitarr istället!
Magpie Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Allvarligt, lyssna igenom exemplen på Sd hemsida och se till att testa olika mickar å gitarrer i musikaffären. Svårt att veta vad som passar en innan man hört eller prav modellen. Biliga mickar hittar du bl.a. på Ebay.
Lithium Postat 5 januari 2008 Trådstartare Postat 5 januari 2008 Jaha, det är väl så man får gå tillväga! 😛
Lithium Postat 5 januari 2008 Trådstartare Postat 5 januari 2008 Vad är det för skillnad på Vintage Humbucker och High output Humbucker förutom det uppenbara, när används vad? 😛
sixties Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 jag tänkte gå till musik affären och testa gitarrer med olika micar för att höra vad som låter bäst så jag rekomenderar dig att göra det samma. Vågar man det?, risken är ju att man kommer hem med en helt ny gitarr istället! Och då har du ju både bra micar och en bra gitarr 😕 så vad är problemet så kan du sälja din gamla, eller så har du kvar den och använder när du vill ha olika gitarrer i låtarna.
Lithium Postat 5 januari 2008 Trådstartare Postat 5 januari 2008 jag tänkte gå till musik affären och testa gitarrer med olika micar för att höra vad som låter bäst så jag rekomenderar dig att göra det samma. Vågar man det?, risken är ju att man kommer hem med en helt ny gitarr istället! Och då har du ju både bra micar och en bra gitarr 😕 så vad är problemet så kan du sälja din gamla, eller så har du kvar den och använder när du vill ha olika gitarrer i låtarna. Ja men just det, så bra! 😆 Hittade för övrigt en juste humbucker mick från Seymour Duncan SH-4 JB Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Har spenderat fredags kvällen på att lyssna igenom deras humbucker lager! 😎
Lithium Postat 14 januari 2008 Trådstartare Postat 14 januari 2008 Det skrivs mycket bra om Dimarzio Super Distortion men tyvär finns det bara ljud exempel med dist på Dimarzios websida, det finns möjligtvis ingen som vet var man kan ladda ner ett rent ljud exempel? 😛
Emil Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 Det skrivs mycket bra om Dimarzio Super Distortion men tyvär finns det bara ljud exempel med dist på Dimarzios websida, det finns möjligtvis ingen som vet var man kan ladda ner ett rent ljud exempel? 🙁 Kurt Cobain hade Seymour Duncan JB i stalläget på sina strator, mustanger och sin jag-stang. Har läst att han innan sin död tydligen bytte ut sin Dimarzio Super Distortion mot en JB i Jaguaren också.
Lithium Postat 15 januari 2008 Trådstartare Postat 15 januari 2008 Det skrivs mycket bra om Dimarzio Super Distortion men tyvär finns det bara ljud exempel med dist på Dimarzios websida, det finns möjligtvis ingen som vet var man kan ladda ner ett rent ljud exempel? 🙂 Kurt Cobain hade Seymour Duncan JB i stalläget på sina strator, mustanger och sin jag-stang. Har läst att han innan sin död tydligen bytte ut sin Dimarzio Super Distortion mot en JB i Jaguaren också. ...och i sin Japan Tele som han också lär ha sagt innan sin död var hans favorit gitarr! 🙂 Jo, jag har en Seymour Duncan JB på ingång till en annan gitarr. Dimarzio Super Distortion tänkte jag möjligtvis sätta i min tele, då SD JB modelen bara finns som "vanlig" humbucker, så slipper jag fräsa i tele kroppen!
Emil Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Det skrivs mycket bra om Dimarzio Super Distortion men tyvär finns det bara ljud exempel med dist på Dimarzios websida, det finns möjligtvis ingen som vet var man kan ladda ner ett rent ljud exempel? 🙂 Kurt Cobain hade Seymour Duncan JB i stalläget på sina strator, mustanger och sin jag-stang. Har läst att han innan sin död tydligen bytte ut sin Dimarzio Super Distortion mot en JB i Jaguaren också. ...och i sin Japan Tele som han också lär ha sagt innan sin död var hans favorit gitarr! 😛 Jo, jag har en Seymour Duncan JB på ingång till en annan gitarr. Dimarzio Super Distortion tänkte jag möjligtvis sätta i min tele, då SD JB modelen bara finns som "vanlig" humbucker, så slipper jag fräsa i tele kroppen! Vad menar du med "vanlig" humbucker? Super Distortion har väl samma mått som en JB? Om du vill ha en JB som passar in där det tidigare suttit en singlecoil (som på en standard tele) har jag för mig att det finns en JB Jr. Fast den kanske bara funkar på en strata. Minns inte riktigt.
basshole Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Kurt Cobain hade Seymour Duncan JB i stalläget på sina strator, mustanger och sin jag-stang. Har läst att han innan sin död tydligen bytte ut sin Dimarzio Super Distortion mot en JB i Jaguaren också. Hehe lustigt, svårt att tänka sig Cobain som nån snubbe som satt hemma och provade humbuckers och nördade sig. Jag drämde i en Duncan '59 i min SG och fick bort en hel del HONK-mellanregister. Jag är väldigt nöjd med den och jag antar att steget inte är allt för långt till JB.
Lithium Postat 16 januari 2008 Trådstartare Postat 16 januari 2008 Vad menar du med "vanlig" humbucker? Super Distortion har väl samma mått som en JB? Om du vill ha en JB som passar in där det tidigare suttit en singlecoil (som på en standard tele) har jag för mig att det finns en JB Jr. Fast den kanske bara funkar på en strata. Minns inte riktigt. Vanlig humbucker alltså det vanligaste sättet en humbucker är konstruerad på, eller också fullstor humbucker, en vanlig jävla humbucker mao! 😳 Precis, JB Jr passar bara till en vanlig strata. Super Distortion finns däremot att tillgå som både "fullstor" humbucker, humbucker i singelcoilformat för strata och humbucker i singelcoilformat för tele (stall position)! 😆
Lithium Postat 16 januari 2008 Trådstartare Postat 16 januari 2008 Hehe lustigt, svårt att tänka sig Cobain som nån snubbe som satt hemma och provade humbuckers och nördade sig. Det gjorde han nog inte, han hade en gitarr tekniker vid namn Earnie Bailey!
basshole Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 Hehe lustigt, svårt att tänka sig Cobain som nån snubbe som satt hemma och provade humbuckers och nördade sig. Det gjorde han nog inte, han hade en gitarr tekniker vid namn Earnie Bailey! Ok.. Men jag antar att Curt Cobain nångång, nånstans lyssnade på sina nya pickups, jämförde med de galma och ok'ade. Deal?
Lithium Postat 16 januari 2008 Trådstartare Postat 16 januari 2008 Hehe lustigt, svårt att tänka sig Cobain som nån snubbe som satt hemma och provade humbuckers och nördade sig. Det gjorde han nog inte, han hade en gitarr tekniker vid namn Earnie Bailey! Ok.. Men jag antar att Curt Cobain nångång, nånstans lyssnade på sina nya pickups, jämförde med de galma och ok'ade. Deal? Japp!
Lithium Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Det skrivs mycket bra om Dimarzio Super Distortion men tyvär finns det bara ljud exempel med dist på Dimarzios websida, det finns möjligtvis ingen som vet var man kan ladda ner ett rent ljud exempel? 😏 Kurt Cobain hade Seymour Duncan JB i stalläget på sina strator, mustanger och sin jag-stang. Har läst att han innan sin död tydligen bytte ut sin Dimarzio Super Distortion mot en JB i Jaguaren också. Om jag inte minns fel så spelade han mestadels med Jaguaren på Nevermind skivan, alltså är det en super distortion vi hör där, eller vad tror du?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.