Jump to content
Annons

Inspelning med hemmadatorn

Recommended Posts

tallkon (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har under en längre tid skrivit en del låtar som jag nu vill spela in, men problemet är att jag inte riktigt vet hur jag bäst ska göra. Jag har ett program som heter Mixcraft 3 som jag hade tänkt använda. Sedan har jag en enkel Line6-förstärkare, Line6 Spider II 15 watt. Jag vill på något sätt koppla förstärkaren till datorn för att kunna spela in.

Jag har hört olika förslag på hur man skulle kunna göra och undrar helt enkelt vad ni rekommenderar. De alternativ jag har hört talas om är att man kopplar direkt till datorns ljudkort via Line-in, eller att man mickar upp förstärkaren med en Shure SM-57 och en liten mixer (t.ex. Phonic AM220). Det behöver inte vara något jätteavancerat men jag vill ju att det ska låta riktigt bra, men det får inte bli för dyrt, max någon tusenlapp.

Vore väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig, som den nybörjare jag är!

Annons
Postat

Har din förstärkare en line out som låter bra så är det ju bara att köra rakt in i datorn. Hade en multieffektpedal som jag använde till all elgitarr förut. pluggade bara rakt in i datorn. gick hur bra som helst.

Testa att bara plugga in förstärkaren i datorn om du har en sladd o lyssna hur det låter. Tycker du att det låter bra så kör på det. Annars kan du ju köpa en billig mixer och micka upp stärkaren.

Det är ju smidigare att bara plugga stärkaren rakt in i datorn om det nu är en förstärkare som har sån effekt att det låter ok att plugga rakt in. Är dålig på line6 stärkare....

Postat

För dom pengarna är det lite svårt att avgöra.

Du får ju inte ett ljudkort, mic och micstativ.

Om vi utgår ifrån att du inte kommer vilja utveckla din hemmastudio

så kanske du ska satsa på en liten POD?

Denna ligger väl i rätt prisklass? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=188086

Elles så köper du ett nytt ljudkort och linear från din stärkare.

Jag vet iofs inte vad du har för ljudkort just nu, men om det är

det som datorn kommer med så är det nog lika bra att byta.

Postat

O O O, jag kom på varför det lät bra med pedalen. den hade en hörlursutgång där ljudet var fixat så att det lät bra att sitta med hörlurar och därigenom även direkt in i datorn. har den där line6 stärkaren hörlursutgång? podden har väl det?

Postat

Sätt dig i lugn och ro och sök lite här på forumet. Det finns ganska många trådar med liknande innehåll.

Mixcraft 3 har såvitt jag kan läsa mig till inget stöd för midi. Men det kanske du inte behöver? Finns dock andra gratis sequensers, har tyvärr inte så bra koll på vilka. Men jag vet att det finns en tråd om det här på forumet. Har inte provat själv, men Samplitude-versionen man fick med i förra numret av Studio (går fortfarande att beställa) är nog mycket mer flexibel.

Annars behöver du förmodligen inte köpa någon hårdvara alls till datorn, till att börja med. Möjligen med undantag av en stor->lite tele-adapter (kostar ca 10-20 kronor på Clas Ohlson) och någon mick om du inte fick med det till datorn. Men du behöver absolut inte köpa någon SM57, köp en villig plastmick med mini-tele-kontakt för under 100-lappen, så är det bara att att börja spela in! När du sen själv vet vad du inte är nöjd med så kan man börja uppgradera sig.

tallkon (oregistrerad)
Postat
O O O, jag kom på varför det lät bra med pedalen. den hade en hörlursutgång där ljudet var fixat så att det lät bra att sitta med hörlurar och därigenom även direkt in i datorn. har den där line6 stärkaren hörlursutgång? podden har väl det?

Ja, det finns hörlursutgång!

Men vad är en sån här pod då? Jag är som sagt inte så orienterad i ämnet. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.