Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har just inhandlat ett Yamaha DTexplorer och tänkte köra med

det genom EZDrummer i Cubase SE3. Allt funkar som det ska förutom att

padsen har fel ljud, tex Kicken har ett virvelljud, pukorna har cymballjud

etc etc. Hur fixar man det? Någon som har hjärnkoll och vill hjälpa mig så

vore jag tacksam till max

Annons
Postat

finns det inget som heter drummapping?

vet att det finns många trådar om JUST DETTA ämne!

Postat
finns det inget som heter drummapping?

vet att det finns många trådar om JUST DETTA ämne!

hm, jo jag hittar den biten men jag har inte den blekaste hur den biten

fungerar.

Postat

Ska göra exakt samma med mina DtXplorer.. köra via EZDrummer. Får också in fel signaler, har visserligen inte installerat EZdrummer än men det ska väl ändå inte va så jävla svårt att fixa?

Postat

Tror ni kommer att få problem.

Det går inte att ändra vare sig i EZ eller Dtxplorern vill jag mig minnas.

Dtxpress går men inte i DTXplorern.

Skulle rekomendera BFD eller DHFS där det går att andra midinoten.

Eller köpa ett nytt huvud till padsen. Tex Alesis trigger I/O

Postat

Hade ett rent helsike med att få till det. Men så är jag live-människa och inte studioräv.

Jag har ett par DTXplorer och behövde köra ett Scarbee Imperial Drums genom Cubase. Det visar sig att Yamaha har en helt annan uppsättning av midi-trummorna än Scarbee förväntar sig (vilket inte är så konstigt eftersom det är möjligt att ställa så otroligt många fler parametrar med det).

Vad jag gjorde var att jag skickade upp pianorullen i Cubase och bankade på trummorna för att se var de triggade för "toner" i rullen. jag skrev ner dessa och sedan gick jag in i Imperial drums för att se vad jag primärt vill trigga. Efter detta skapade jag en ny "Drum Map" i Cubase som gav det valda ljudet. Enkelt som fasen bara man kom på hur man skulle göra. Tanken är att jag lägger grunden där och sedan flyttar man runt lite noter för att få önskade effekter. (Imperial drums har t.ex. 10 olika ljud för samma virvel och de ligger på olika toner allihopa! Mitträff, ytterskinnträff, kantträff, osv. Herregud vilken tid det kommer ta...)

Routningen av ljuden sker alltså i Cubase Drum Maps och har inte så mycket med de respektive programmen att göra. Och det gick att spela i realtid utan allt för stor fördröjning.

Många program har dock färdiga drum maps som man kan ladda ner från olika hemsidor.

• 8 månader senare...
jomi (oregistrerad)
Postat

I slutet av manualen till xplorern så står det vilka noter som hör till vilka signaler. Bara att adda till den trumma man vill trigga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.