snuffe82 Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 (redigerat) Hej! Vi skall spela in vidare på ett påbörjat projekt. Det är så här att vi har spelat in trummor i en studio som använde samma version av Cubase som vi har. Vi fick med oss trummorna på en skiva som vi har fört över till HD på datorn som vi skall jobba med. Men när vi skulle lägga på en gitarr på trommorns som vi hade spelat in så märkte vi att cubase inte kände att det kom någon signal in (vi har garanterat ett annat ljudkort än som användes vid inspelningen i studion). Provade då att stänga Cubase och öppna det på nytt, men med denna gång valde vi ett nytt projekt "emty" och sedan "add new track" till och då såg man att det gav utslag och man kunde spelades in och allt fungerade. Sen när man öppnar det projektet som trummorna finns på så försvinner komtakten med ljudet. Märker oxo att på vänster sida på den översta fliken när man väljer något spor så står det annorlunda på in och out. När vi öppnar Cubase och väljer ett nytt tomt projekt så står det IN (ljuskortet som vi har och på OUT (ljuskorter som vi har) Men när vi öppnar projektet med trummorna på så står det på IN "BUS1" och OUT står det något annat som inte har med vårat ljudkort att göra. Kan det vara där problemet ligger? och hur ändrar man det ifall det är så? Är det någon som förstår vad jag menar? Redigerat 5 januari 2008 av snuffe82 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 VST connections va? F8! kör inte cubase och har inte gjort på lääänge, men brukar vara där. så står det att det är den studions ljudkort, men eftersom (antar jag) du inte har det, så får du ställa in så ditt kort står där ist. och sen går du ut därifrån, och i ex. arrangefönstret väljer du att på den kanalen som du ska spela in gitarr på in på ditt ljudkort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
snuffe82 Postat 5 januari 2008 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2008 VST connections va? F8!kör inte cubase och har inte gjort på lääänge, men brukar vara där. så står det att det är den studions ljudkort, men eftersom (antar jag) du inte har det, så får du ställa in så ditt kort står där ist. och sen går du ut därifrån, och i ex. arrangefönstret väljer du att på den kanalen som du ska spela in gitarr på in på ditt ljudkort Skall prova att göra det, men det blir i morgon när jag kommer till den datorn. Men du menar att det blir olika inställningar när jag öppnar ett påbörjat projekt och går in på inställningarna och när jag jag öppnar ett "eget projekt" och går in på inställningarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 VST connections va? F8!kör inte cubase och har inte gjort på lääänge, men brukar vara där. så står det att det är den studions ljudkort, men eftersom (antar jag) du inte har det, så får du ställa in så ditt kort står där ist. och sen går du ut därifrån, och i ex. arrangefönstret väljer du att på den kanalen som du ska spela in gitarr på in på ditt ljudkort Skall prova att göra det, men det blir i morgon när jag kommer till den datorn. Men du menar att det blir olika inställningar när jag öppnar ett påbörjat projekt och går in på inställningarna och när jag jag öppnar ett "eget projekt" och går in på inställningarna? yes... tyvärr, tycker jag. Se till att spara en mall i VST connections för din setup så du snabbt kan ladda dina inställningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 5 januari 2008 Dela Postat 5 januari 2008 jo.. det blir olika inställningar.. likadant i pro tools faktiskt. om man mappar in och utgångar olika på olika datorer och sen öpnnar ett projekt insp. på dator A på dator B så blir det mass ommappning av I/O. surt, men så är det!! fan jag blir lite imponerad över mig själv. var nog två år sen sist jag ens tittade på cubase. och har inte kört det seriöst sen cubase 5.0 ngnstans runt -00.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.