Arla (oregistrerad) Postat 3 oktober 2004 Postat 3 oktober 2004 Tjena alla! Har precis införskaffat en Roland JV-1080 och ska spela in lite med den... Saker jag använder: Cubase Auidophile USB Ljudkort Jv-1080 Basic midiklaviatur Ska juh räcka med dessa sakerna så jag tar in upp några andra... Mitt problem då... Jo när jag spelar in på kanal 1 i cubase är det inga problem men när jag sedan ska ändra och spela in ett ljud via kanal 2 så försvinner ljudet på kanal 1... Alltså jag kan inte få ljudmodulen till att spela upp mer än 1 ljud. Det kommer signal till modulen men har jag inte den på Receive channel 1 så kommer där inget ljud... Hur kan jag lagra ljuden på en viss kanal som jag väljer på modulen?? 😉 Hoppas någon kan hjälpa mig med detta...
Andreas L Postat 3 oktober 2004 Postat 3 oktober 2004 Alltså, menar du att du använder 1080 som extern ljumodul och cubase som en midiseqenser?! De ska ju inte vara några problem om du väljer rätt utkanal på de olika midikanalerna i cubase och sen får du väl antagligen köra jv:n i Preformance (har jag för mig att det hette) så att den jobbar multitimbralt. Men jag kan ju ha missuppfattat dig..?
Arla (oregistrerad) Postat 3 oktober 2004 Postat 3 oktober 2004 (redigerat) Jepp använder 1080 som extern ljumodul och cubase som en midiseqenser... Även om jag kör 1080n i performance mode går det inte... det enda jag har fått att funka är att köra rhythm (trummorna) och ett perform eller patch ljud samtidigt... men då jag inte tänker använda trummerna från 1080n så hjälper juh inte detta något... Vad jag har fått lite info om är att ljuden som ligger i performance mode kan ta upp alla ut kanalerna eller hur det va?? 😉 Men hur man fixar detta fattar jag inte... Redigerat 3 oktober 2004 av Arla
Andreas L Postat 3 oktober 2004 Postat 3 oktober 2004 Det jag kommer ihåg ifrån JV1080 (som jag lånade en gång för ganska många år sedan nu) är att när du skapar en songplats, så får du ange vilken midikanal de olika kanalerna i jv:n skall ta emot, för jag tror inte det är fördefinierat som preset. Finns det ingen manual på nätet, eller om du har en själv? Jag vet ju iallafall att jag själv ett tag körde med en jv1010 som ljudmodul och det fungerade ju fint med betydligt enklare sequencerprogram än cubase. Jag kan inte se att det skall vara knepigare än att välja rätt output för varje midikanal i cubase, och se till att du ställt in likadant för de olika parterna i 1080:n Så... alltså... Manualen..! 😆
Arla (oregistrerad) Postat 3 oktober 2004 Postat 3 oktober 2004 Hittade en Video manual att ladda ner... Så nu är det fixat och förstått hur jag ska göra... Har även text manualen... men den fatta man ju inget av... 😳 tack för hjälpen 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.