rockdemon Postat 8 januari 2008 Trådstartare Postat 8 januari 2008 nu har jag gjort en mix och sen sparat ner det för att sedan komprimera upp det så att det rent visuellt ser ut att vara typ samma volym som "riktig" musik. jag hör inge peakningar. ska kolla in hp filter o sånt nu. jag förstår som ändå inte vad skillnaden är mellan ett hp filter och en eq.
rockdemon Postat 8 januari 2008 Trådstartare Postat 8 januari 2008 Inte den här heller köpte det där numret. var ganska kul läsning men det hjälpte mig inte så mycket alls..
rockdemon Postat 8 januari 2008 Trådstartare Postat 8 januari 2008 (redigerat) här har jag kört uppvolymen väldigt mycket. tycker det låter rätt likt hur ljudet var innan, fast man hör ju att det är mkt komprimering på det. http://www.speedyshare.com/701417302.html här är låten innan, alltså bara nermixad: http://www.speedyshare.com/178877210.html Redigerat 8 januari 2008 av rockdemon
rockdemon Postat 8 januari 2008 Trådstartare Postat 8 januari 2008 hahaha nu hörde jag att cymbalerna låter galet kompressade i refrängen. usch
amplifire Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 nu har jag gjort en mix och sen sparat ner det för att sedan komprimera upp det så att det rent visuellt ser ut att vara typ samma volym som "riktig" musik. jag hör inge peakningar. ska kolla in hp filter o sånt nu. jag förstår som ändå inte vad skillnaden är mellan ett hp filter och en eq. Nej men hp filter brukar ju ingå som en del av eq:n. I eq:n väljer du vid olika frekvenspunkter om du ska använda hp, lp, shelfing, höja eller sänka med antal dB och med vilket Q-värde.
rockdemon Postat 9 januari 2008 Trådstartare Postat 9 januari 2008 om jag sänker(volym) alla frekvenser från ex 40 hz och neråt, är det samma sak som ett hp filter inställt på 40 hz och med ett visst värde?
Gain Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Inte den här heller köpte det där numret. var ganska kul läsning men det hjälpte mig inte så mycket alls.. Om du inte hade skrattat så förbannat när du bläddrade förbi mycket och allt som rör eq, så hade du iallafall haft koll på principen runt HP-filter 😕
rockdemon Postat 9 januari 2008 Trådstartare Postat 9 januari 2008 Inte den här heller köpte det där numret. var ganska kul läsning men det hjälpte mig inte så mycket alls.. Om du inte hade skrattat så förbannat när du bläddrade förbi mycket och allt som rör eq, så hade du iallafall haft koll på principen runt HP-filter 😕 damnit, får väl läsa den igen då helt enkelt.
Emil Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 (redigerat) Inte den här heller köpte det där numret. var ganska kul läsning men det hjälpte mig inte så mycket alls.. Så trots att du läste den ordentligt vet du inte vad en kompressor gör och hur ett högpass-filter fungerar. Inget illa menat men jag tror du skulle må bra av en nybörjarkurs i inspelningsteknik. Finns på Kulturama från 2495 kronor för åtta kvällar á tre timmar. Inget illa menat alls 😕 . Innan jag köpte min hemstudio gick jag just denna kurs och det gav mig massvis med kött på benen inför mitt fortsatta experimenterande. Lärde mig mer under den kursen än vad jag gjort på flera år om jag suttit och gissat själv. Jag tror att du (och alla andra nybörjare för den delen) får ut mer av dessa 2500 kronorna än du skulle fått av utrustning för 100.000. Kunskap betyder fruktansvärt mycket. Länk till utbildningen som startar den 7 februari och verkar ha lediga platser kvar. Redigerat 9 januari 2008 av Emil
rockdemon Postat 9 januari 2008 Trådstartare Postat 9 januari 2008 Jag har nog lite svårt att förstå vissa saker om jag inte ser dom grafiskt, t.e.x en kompressor. Ett ex. om de högsta(volymmässigt) ljuden är på 5 och vissa andra är på 1,2 och 3 och jag kör kompressor på det spåret. får jag då upp ljuden som är lägre(1, 2 och 3) till nivå 5(om jag valt den nivån) men ljuden som är på 5 i volym förblir oförändrade? låter som en intressant kurs. har läst akustik o lite annat på högskolan men inget om inspelningsteknik mixning. ska kolla det där. jobbar ofta eftermiddag tyvärr men ska kolla upp det. tack för tipset!
Emil Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag har nog lite svårt att förstå vissa saker om jag inte ser dom grafiskt, t.e.x en kompressor. Ett ex. om de högsta(volymmässigt) ljuden är på 5 och vissa andra är på 1,2 och 3 och jag kör kompressor på det spåret. får jag då upp ljuden som är lägre(1, 2 och 3) till nivå 5(om jag valt den nivån) men ljuden som är på 5 i volym förblir oförändrade? låter som en intressant kurs. har läst akustik o lite annat på högskolan men inget om inspelningsteknik mixning. ska kolla det där. jobbar ofta eftermiddag tyvärr men ska kolla upp det. tack för tipset! Just därför är kursen bra. Man får känna på att ratta hårdvaruprylar och lära sig om signalvägar och annat som man har stor nytta av för förståelsen.
Mr Keys Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag har nog lite svårt att förstå vissa saker om jag inte ser dom grafiskt, t.e.x en kompressor. Ett ex. om de högsta(volymmässigt) ljuden är på 5 och vissa andra är på 1,2 och 3 och jag kör kompressor på det spåret. får jag då upp ljuden som är lägre(1, 2 och 3) till nivå 5(om jag valt den nivån) men ljuden som är på 5 i volym förblir oförändrade? njae, eller, jo, i slutet....men kompressorn i sig kommer sänka de ljuden som ligger på nivå 5 till en lägre nivå.....det är just DET kompressorn gör, den trycker NER de ljuden som är starka(till skillnad från en expander, som ÖKAR dynamiken genom att sänka svaga ljud ännu mer).....när detta är gjort kan du ställa in en "makeup gain" (kan säkert kallas olika saker ibland) där du höjer upp hela paketet till önskad nivå......så efter detta steg kan man säga att du har höjt upp de svaga ljuden.
Norbaggen Postat 16 januari 2008 Postat 16 januari 2008 (redigerat) Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex. Mixa som du själv alltid gjort. Asbra! 😱 :musik Er forsåvidt enig i dette, alt for mye idag som er presset alt liv ut av. Når det er sagt så er det ofte slik at man må holde et visst nivå for å "bli hørt", så det er en balansegang. OZONE 3 er en fin plug som med riktig bruk gir deg mer nivå uten å drepe mixen. http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ Redigerat 16 januari 2008 av Norbaggen
rockdemon Postat 16 januari 2008 Trådstartare Postat 16 januari 2008 Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex. Mixa som du själv alltid gjort. Asbra! 😱 :musik Er forsåvidt enig i dette, alt for mye idag som er presset alt liv ut av. Når det er sagt så er det ofte slik at man må holde et visst nivå for å "bli hørt", så det er en balansegang. OZONE 3 er en fin plug som med riktig bruk gir deg mer nivå uten å drepe mixen. http://www.izotope.com/products/audio/ozone/ tack så mk, ska kolla in det.
Woxxy Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Skit i andras djävla mixar - de saknar dynamik.Det är därför man aldrig lyssnar på radio t.ex. Mixa som du själv alltid gjort. Asbra! 😄 :musik Är det jag som missförstått dig, eller menar du "mastrar", snarare än "mixar"? Att använda en limiter (minska dynamiken) på masterbussen är inte riktigt del av mixningen, utan snarare av mastringen. Finns en hel del att lära sig i brickwallade mastrar som har bra mixar, så länge man ignorerar att dynamiken inte existerar längre. Kalla mig petnoga när det gäller definitioner, men folk har oftast fel uppfattning om vad som är vad och tror att mixningen inte spelar någon roll utan att det är mastringen som får låten att låta bra, när det egentligen är tvärtom och därför mixar de sina låtar halvdant och hoppas på magi i mastern.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.