Jump to content
Annons

Köpa Fire Wire anslutning eller inte?

Recommended Posts

ZANDOR (oregistrerad)
Postat

Tjena

Har skaffat dator för musikinspelning, stationär PC med XP, men saknar tyvärr FireWire - anslutning. Eftersom jag skall köpa ett externt ljudkort med FireWire-anslutning står jag nu inför 2 alternativ.

Alternativ 1

Köpa & sätta in en FireWire-anslutning i den dator jag köpt eller....

Alternativ 2

Köpa en extern hårddisk med FireWire-anslutning eftersom datorn 2 Ghz RAM men endast 160 Gb hårddisk vilket kanske är lite.

Går det att koppla den nya hårddisken till den gamla via USB-uttaget och få detta att fungera? Kommer jag i så fall räkna med några bekymmer i hastighet eller annat?

Annons
Postat

Du behöver köpa ett firewire-kort till din dator! Det kommer inte att fungera att koppla in ljudkortet i din hårddisk. Dessutom så får du ju då fördelen att du kan köra din externa hårddisk på firewire också, och då tjänar du ev. lite hastighet i kommunikationen med den också.

/H.

Postat
Ska alla i hela världen börja gör musik?

Ahahahha 😆

Det är ju det som är det positiva och negative med dagens teknik. Varenda blivande artist som inte haft tillgång till tekniken kan idag för ett rimligt pris bli sedd och det gör ju även att vi får fram en massa idioter.

ZANDOR (oregistrerad)
Postat
Du behöver köpa ett firewire-kort till din dator! Det kommer inte att fungera att koppla in ljudkortet i din hårddisk. Dessutom så får du ju då fördelen att du kan köra din externa hårddisk på firewire också, och då tjänar du ev. lite hastighet i kommunikationen med den också.

/H.

Okej, men genom vilken anslutning kopplar jag den nya externa hårddisken med firewire till min gamla utan? Och vilket firewirekort ska jag sätta in i min gammla dator? Har läst om att Belkin skall fungera klockrent men det finns ju massor av olika firewirekort av märket Belkin. Vilket är det jag bör ha? Är det kanske enklast att nöja sig med att bara köpa ett USB ljudkort istället. Har bara fått för mig att dessa verkar strula lite mer än firewire efter att ha läst här på forumet. Korten jag väljer mellan är för övrigt Focusrite Saffire LE eller EMU 0404.

Postat

Mitt råd är att du köper ett internt FireWirekort som kör med en dedikerad FW-buss per FW-port om det finns. Annars köp ett FW-kort som har så många dedikerade FW-bussar som möjligt. Finns vissa externa FW-ljudkort som kräver egen FW-buss (t.ex. TC Konnekt 48) för att fungera optimalt. Man bör alltså inte dela FW-buss mellan ljudkort och extern FW-hårddisk tillsammans med Konnekt 48 enligt tillverkaren. Hoppas jag inte blev för "teknisk" 😛

ZANDOR (oregistrerad)
Postat

/H.

Okej, men genom vilken anslutning kopplar jag den nya externa hårddisken med firewire till min gamla utan? Och vilket firewirekort ska jag sätta in i min gammla dator? Har läst om att Belkin skall fungera klockrent men det finns ju massor av olika firewirekort av märket Belkin. Vilket är det jag bör ha? Är det kanske enklast att nöja sig med att bara köpa ett USB ljudkort istället. Har bara fått för mig att dessa verkar strula lite mer än firewire efter att ha läst här på forumet. Korten jag väljer mellan är för övrigt Focusrite Saffire LE eller EMU 0404.

Dumt av mig. Jag kopplar naturligtvis från det PCI firewirekort jag sätter in i min gamla dator till firewireanslutningen på min nya. Åsikter om vilket Belkinkort då och om ljudkorten jag väljer mellan?

ZANDOR (oregistrerad)
Postat
Mitt råd är att du köper ett internt FireWirekort som kör med en dedikerad FW-buss per FW-port om det finns. Annars köp ett FW-kort som har så många dedikerade FW-bussar som möjligt. Finns vissa externa FW-ljudkort som kräver egen FW-buss (t.ex. TC Konnekt 48) för att fungera optimalt. Man bör alltså inte dela FW-buss mellan ljudkort och extern FW-hårddisk tillsammans med Konnekt 48 enligt tillverkaren. Hoppas jag inte blev för "teknisk" 😛

Ursäkta en nybörjare men vad innebär dedikerad FW-buss (per port) ?

ZANDOR (oregistrerad)
Postat

Ursäkta en nybörjare men vad innebär dedikerad FW-buss (per port) ?

Ingen som vill komma med förslag eller synpunkter?

Ska jag nöja mig med datorn som den är och köra EMU 0404 med USB eller satsa på Focusrite Saffire LE med firewire och i så fall vilket pci firewirekort ska jag sätta in i datorn för att koppla in Focusrite? Och vad innebär dedikerad fw-buss? Kommer endast att använda max 2 ingångar samtidigt men vill ju kunna köra lite plug ins utan att få problem. Tacksam för förslag

Postat

Dedikerad FireWire Bus= Varje FireWire port har en egen kontrollkrets som sköter komunikationen, alternativt en kontrollkrets per rad FireWire anslutningar.

Allmänt rekomenderas FireWire kort (både ljud och kontrollkort) som har Texas Instruments kretsar. Titta på ljudkortstillverkarens hemsida och se vad de rekomenderar för FireWire anslutningar och kontrollkort. Exakt vilket FireWire kort du bör välja beror på vilket ljudkort du tänker köpa.

ZANDOR (oregistrerad)
Postat
Dedikerad FireWire Bus= Varje FireWire port har en egen kontrollkrets som sköter komunikationen, alternativt en kontrollkrets per rad FireWire anslutningar.

Allmänt rekomenderas FireWire kort (både ljud och kontrollkort) som har Texas Instruments kretsar. Titta på ljudkortstillverkarens hemsida och se vad de rekomenderar för FireWire anslutningar och kontrollkort. Exakt vilket FireWire kort du bör välja beror på vilket ljudkort du tänker köpa.

Tackar så mycket för svaret.

ZANDOR (oregistrerad)
Postat
Varsegod ZANDOR 🙂

Hoppas att svaren kommer till nytta!

Funderar på att sätta in ett PCI-kort med breakoutbox istället alternativt köra på externt USB EMU 0404 + köpa en extern hårddisk med både USB/FW-anslutning. Kan då senare sätta in en FW-anslutning på datorn om jag skulle uppleva USB negativt. PCI verkar ju ju dock enklast billigast och bäst. Krav där blir då:

Breakoutbox + fantom med bra preamps + midi in/out + bra asiostöd + balanserade in/ut

Priklass max 3000 kr

Tips?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.