Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lite funderingar över likheter/skillnader mellan dessa produkter. Har en StealthPlug för tillfället och funderar på att uppdatera till ett ordentligt ljudkort istället, men är lite kluven ifall det är värt det eller inte. Det jag vill åstadkomma är att kunna koppla in gitarr/bas till datorn via ljudkortet (behövs bara ett instrument i taget), och sen använda mjukvara typ Guitar Rig/Amplitube.

Har läst tusen trådar angående ljudkort här på forumet och har fått en del frågor besvarade, men har som vanligt fått en del nya.

Kort sagt, det jag undrar är vilket skulle ge mest av att köpa en GuitarPort eller ett externt ljudkort typ Echo Audiofire 2, om man bara ser till ren inspelningskvalité? Är det någon större skillnad?

Någon som har jämfört StealthPlug med GuitarPort?

Anledningen till att jag är sugen på en GuitarPort är för att det suveräna bandet Machinae Supremacy kör med det, och det låter klockrent i mina öron. Nu vet jag att det säkert beror på fler aspekter typ kvalité på instrumenten, mixning osv men det vore kul att höra en jämförelse mellan StealthPlug och GuitarPort just för att de verkar vara så lika. Då vet jag även om det skulle ge mer att satsa på en bättre gitarr istället. 🙁

Tack!

Annons
Postat

Jag kan nog inte hjälpa dig, jag är total nybörjare. Dock undrar jag vad du gjort innan och vad du vill göra nu?

Jag funderade själv på stealthen kontra guitarport, men fick tag i en begagnad g-p för ett år sedan.

Än så länge har jag bara smålirat till andra låtar, men har för en knapp månad sedan fått tag i FL Studio.

Är nu sugen på att börja spela in tillsammans med g-p, men har bara fått fler frågor runt detta ju mer jag läser.

Har du själv tänkt spela in eller vad e du på gång med nu ?? Är inte stealthen ok ? Har du inte ngn form inspelningsstudio "light" till den ??

Postat

Istället för att köpa en guitarport så tycker jag du ska köpa en toneport. Ett externt ljudkort för inspelning i första hand av gitarr/bas och sång.

Postat (redigerat)

Tack för svaren!

zzapmaster

Håller på och lär mig spela gitarr samtidigt som jag försöker lära mig så mycket som möjligt om mixning, låtskrivande etc. Dvs jag vill ha nånting som ger bra ljud på inspelningar, utan att vara jättedyrt. Så jag spelar in covers/eget för tillfället, dock på lägsta hobbynivå. Har som sagt SthealthPluggen för tillfället och den funkar hyffsat, men är lite intresserad av hur mycket bättre det skulle vara med en GP/TP (eller nåt annat ljudkort i liknande prisklass).

Läste att mitt favoritband Machinae Supremacy använder GP så därav mitt intresse (tycker de har grymt ljud på deras inspelningar). Men det beror ju minst lika mycket på kvalitén på instrument, mix osv (jag har utan tvekan sämre av allt 😕). Vill bli bättre och vill så småningom uppgradera min "hemstudio" med både instrument och ljudkort. Så jag försöker ta reda på om det är mer värt att lägga pengarna på ett bättre ljudkort eller spara till en bättre gitarr, eller om jag klarar mig med det jag har så fort jag lärt mig mixa på ett vettigt sätt.

Daniel H

Tack för tipset! Det var nog planen från början.. blandar ihop dem.

Redigerat av bsquang

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.