Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte Cubase Se3.0 idag och hade sen innan E-drummer. När jag tar fram gardinen i Cubase så känner den inte av keyboarden trots att jag lagt till den på inställningar.

Nån som haft liknande problem?

Annons
Postat

Ja, jag har det varenda gång jag installerar om Windows XP eller Cubase. 😕 Senast igår kväll strulade det när jag kopplade in mitt CME UF6 för första gången sedan jag installerade om XP. Fast trots allt så gick det förvånansvärt lätt:

1) Lyckades hitta drivrutiner men inte på CMEs egen webbplats så klart...

2) Efter att dessa installerats så förklarar XP för mig att enheten kanske inte kommer att kunna användas. Förtroendeingivande.

3) Startar upp Cubase o se på fan, det funkar.

4) Men hallå vilken fördröjning det är ! Inser att fel drivrutiner är valda och väljer mitt musikljudkort istället för det interna moderkortsljudkortet (önskar att man kunde mala sönder det alternativet permanent!)

5) Nu svarar inte Cubase på keyboarden längre...

6) Startar om datorn

7) Startar keyboarden

8) Startar Cubase

...och helt otroligt så funkar det nu. Så lätt har inte något gott sedan jag själv krashade XP med ett försök till dual boot.

Postat

Har du installerat drivrutiner för keyboarden? I så fall, gå in på kontrollpanelen->ljud&ljudenheter->ljudenheter och välj din keyboard på "uppspelning av midimusik". Så fick jag göra i a f, det är inte säkert att det är någon universal-lösning.

Postat
Har du installerat drivrutiner för keyboarden? I så fall, gå in på kontrollpanelen->ljud&ljudenheter->ljudenheter och välj din keyboard på "uppspelning av midimusik". Så fick jag göra i a f, det är inte säkert att det är någon universal-lösning.

Jag har gjort alla dessa inställningar men inget händer. När jag öppnar en plugin i cubase så funkar det om man trycker med musen mot tangenterna men när man trycker på keyboarden så hörs inget alla. Man mer bara en liten mätare som går ipp och ner när jag trycker.

Har suttit i 4 dygn nu och börjar lite galen efersom jag inte får igång det även fast jag köpt allt i musikaffär och har alla drivrutiner mm...

Hoppas nån kan hjälpa mig

Mvh Andreas

Postat
Köpte Cubase Se3.0 idag och hade sen innan E-drummer. När jag tar fram gardinen i Cubase så känner den inte av keyboarden trots att jag lagt till den på inställningar.

Nån som haft liknande problem?

Vilken keyboard?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har gjort alla dessa inställningar men inget händer. När jag öppnar en plugin i cubase så funkar det om man trycker med musen mot tangenterna men när man trycker på keyboarden så hörs inget alla. Man mer bara en liten mätare som går ipp och ner när jag trycker.

Har suttit i 4 dygn nu och börjar lite galen efersom jag inte får igång det även fast jag köpt allt i musikaffär och har alla drivrutiner mm...

Mvh Andreas

Du har signal in till Cubase från keyboardet med andra ord.

Har du valt att spela in på en midikanal?

Och har aktiverat EZ drummer på den kanalen du spelar in?

Postat

Mvh Andreas

Du har signal in till Cubase från keyboardet med andra ord.

Har du valt att spela in på en midikanal?

Och har aktiverat EZ drummer på den kanalen du spelar in?

Ja den installerad, Jag har Keystation49e.

Mitt ljudkort är DMX7Fire och funkar kanon annars

Postat

Ska jag välja mitt ljudkort i alla inställningar? När man tex går in i kontrollpanelen och väljer midienhet, ska det vara "DMX-Fire Wavetable" eller "DMX-Midi" ?

Samma när det gäller ASIO Multimedia som ligger i samma mapp som Cubase, där finns inte keyboarde med på listan, men ska den göra det?

Mvh Andreas

Postat

Om du kopplat inte Keystation via USB så ska du INTE ha "DMX midi" som midi-enhet, utan vaddetnuheter för drivrutin till Keystation.

Och återigen, har du valt pluggen som "out" på den midi-kanal du vill använda? Och vilken midi-kanal använder du?

ASIO Multimedia är en sällsynt dålig drivrutin för ljudkort. Välj den som hör till ljudkortet. Och om det inte finns någon sådan, ladda ner asio4all från www.asio4all.com och installera den.

Annars kan du väl ta med datorn till affären, så borde dom vara vänliga nog att hjälpa dig?

Postat
Om du kopplat inte Keystation via USB så ska du INTE ha "DMX midi" som midi-enhet, utan vaddetnuheter för drivrutin till Keystation.

Och återigen, har du valt pluggen som "out" på den midi-kanal du vill använda? Och vilken midi-kanal använder du?

ASIO Multimedia är en sällsynt dålig drivrutin för ljudkort. Välj den som hör till ljudkortet. Och om det inte finns någon sådan, ladda ner asio4all från www.asio4all.com och installera den.

Annars kan du väl ta med datorn till affären, så borde dom vara vänliga nog att hjälpa dig?

Jag använder kanal 16 för närvarande om det är kanalen i Cubase du menar. Annars förstår jag inte riktigt vad du menar, men när man väljer midi-enhet i kontrollpanalen så står de keyboard "out" det kanske inte spelar nån roll om det står out där? SOm du förstår så har jag aldrig sysslat med midi förr.

Mvh Andreas

Postat

Nu börjar det krångla rejält, När jag tex sitter och lyssnar på en Mp3-låt så lägger ljudet av hel pkötsligt, och måsrwe då starta om datorn för att det ska komma tillbaka.

Nån som vart med om nåt linande?

Andreas

Postat

Kontrollpanelen i Windows har inget med Cubase att göra, den styr bara vilka midienheter som Mediaspelaren och liknande ska använda.

Ett midispår i Cubase har en input och en output.

Ditt keyboard bör dyka upp som valbar input, EZ bör finnas som valbar output.

Midikanal borde inte spela nån roll, men det kan variera mellan olika pluggar. Kör kanal 1, det borde definitivt funka.

Postat
Kontrollpanelen i Windows har inget med Cubase att göra, den styr bara vilka midienheter som Mediaspelaren och liknande ska använda.

Ett midispår i Cubase har en input och en output.

Ditt keyboard bör dyka upp som valbar input, EZ bör finnas som valbar output.

Midikanal borde inte spela nån roll, men det kan variera mellan olika pluggar. Kör kanal 1, det borde definitivt funka.

Tackar så mycket! Ska testa detta direkt.

Mvh Andreas

Postat

Har provat allt nu, alla inställningar, alla i olika ställen, men får inte ett ljud ur keyboarden. När man trycker på "datorns keyboard" så kommer ljud, men den riktiga kommer´inte ett ljud ur. Keyboarden är en "KeyStation48e" och mitt ljudkort är DMX6-Fire och jag blir snart galen. Köpte Cubase och EZ-Drummer för att det skulle bli kul att producera roliga trummtakter men inget funkar och det är en skandal.

Hur ska man ställa in för att det ska funka?

Hoppas nån har bild eller likn så man kan gå efter

Postat

Är det ingen som vet vad som kan vara fel? Instrumenten funkar i Cubase och när man trycker på keyboarden så ger en orange mätare utslag.

Vad kan det vara för fel? Jag använder mig utav Keystation49e och den går via USB.

Köpte keyboarden för Cubase skull men den funkar ju inte.

drloop (oregistrerad)
Postat
Är det ingen som vet vad som kan vara fel? Instrumenten funkar i Cubase och när man trycker på keyboarden så ger en orange mätare utslag.

Vad kan det vara för fel? Jag använder mig utav Keystation49e och den går via USB.

Tag och skapa ett midispår.

Markera kanalen. Tryck sedan record och spela på klaviaturen 2-3 takter.

Stoppa.

Dubbelklicka på det inspelade fältet och titta om du fått några noter (eller "tegelstenar" som de ser ut i som i editorn).

Om svaret är ja, jag har "tegelstenar" i Cubase, då vet vi att keyboarden funkar.

Postat

Tag och skapa ett midispår.

Markera kanalen. Tryck sedan record och spela på klaviaturen 2-3 takter.

Stoppa.

Dubbelklicka på det inspelade fältet och titta om du fått några noter (eller "tegelstenar" som de ser ut i som i editorn).

Om svaret är ja, jag har "tegelstenar" i Cubase, då vet vi att keyboarden funkar.

Ok! Jag ska testa detta.

Mvh Andreas

Postat

Hej!

Gjorde som du sa, och lyckades till slut få till "tegelstenar" men det kommer inget ljud. Det måste alltså vara en inställning?

Mvh Andreas

Postat

Har du valt VST-instrumentet som output på midikanalen?

Postat

Var gör jag det? När jag lägger till ett VST-instrument så lägger sig det längst ner. Verkar jätteskumt.

Nu la ljudet av helt, när jag pillade med Cubase(Även när jag stänger av Cubase också)

Postat

Var gör jag det? När jag lägger till ett VST-instrument så lägger sig det längst ner. Verkar jätteskumt.

Nu la ljudet av helt, när jag pillade med Cubase(Även när jag stänger av Cubase också)

Kan du förklara i steg hur man spelarin en midifil? Jag har hållit på att spela in med program som SawPro cohc Adobe Audition, och gär har jag kört instrumenten rätt i ljudkortet via kompressor mm. Så det här med midi är nytt för mig, men eftersom det gav utslag md keyboarden så måste jag göra fel nånstans, men var?

Mvh Andreas

drloop (oregistrerad)
Postat

Ta ett stadigt tag i instruktionsboken och läs avsnittet om VSTi.

Just nu verkar du skjuta vilt och kanske sabbar inställngar på grund av att du inte tittar i instruktionsboken.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kan du förklara i steg hur man spelarin en midifil? Jag har hållit på att spela in med program som SawPro cohc Adobe Audition, och gär har jag kört instrumenten rätt i ljudkortet via kompressor mm. Så det här med midi är nytt för mig, men eftersom det gav utslag md keyboarden så måste jag göra fel nånstans, men var?

Mvh Andreas

Du har precis lyckats spela in midi. Tegelstenerna du ser är inspelada midinoter.

Du måste kika på hur man lägger in VSTi instrument i Cubase.

F11 aktiverar du instrument med.

I kanal inspectorn väljer du sedan instrument som skall spela midi informationen. Den finns till vänster om "tegelstens" informationen :rolleyes:

Postat

Mvh Andreas

Du har precis lyckats spela in midi. Tegelstenerna du ser är inspelada midinoter.

I kanal inspectorn väljer du sedan instrument som skall spela midi informationen. Den finns till vänster om "tegelstens" informationen 😛

Det känns som jag närmar mig en lösning, men när jag gör allt detta så kommer fortfarande inget ljud och när jag har igång VST-instrumenten till Ez-drummer så reagerar inte trummetet alls. På Device Setup, ska man välja midi Input:all Midi out: Keystation? eller Ez-drummer?

Mvh Andreas

Postat (redigerat)

När jag dubbelklickar på ett midispår och trycker på keyboarden så ser man att det kommer små tegelstenar, men det kommer inget ljud förrän man lyssnar på det efterhand.

Samma när jag skapat ett nytt midispår ocg vill spela in nåt, då händer ingenting, blir helt tomt i fältet, vad gör jag för fel?

Andreas

Redigerat av drjohanzon
Postat

Mvh Andreas

I kanal inspectorn väljer du sedan instrument som skall spela midi informationen. Den finns till vänster om "tegelstens" informationen 😳

Det känns som jag närmar mig en lösning, men när jag gör allt detta så kommer fortfarande inget ljud och när jag har igång VST-instrumenten till Ez-drummer så reagerar inte trummetet alls. På Device Setup, ska man välja midi Input:all Midi out: Keystation? eller Ez-drummer?

Mvh Andreas

Två doktorer..en chefskirurg och en AT-läkare (nu var jag snäll) - Skämt åsido, ta inte illa upp utan läs också, som tidigare föreslogs, "Getting Started" för Cubase så får du lättare att speca var ev. problem uppstår. Din frustration är förståelig, men annars finns det risk att du kommer att bli galen av den här och många andra frågeställningar 🙂 Finns garanterat också ett par trådar som berör detta och som kan ha vissa delsvar när du springer på dom under hand.

I Device Setup så är det ditt ljudkort som ska stå för utgångarna.

Hoppas att det ordnar sig bra!

• 2 veckor senare...
Postat

Hello!

När jag öppnar EZ-Drummer i Cubase så öppnas även några små kanaler på vänster sida(under midi-kanalen jag valt)

På dessa kanaler finns inte "Ez-drummer som utgång"

Var på 4-Sound i Göteborg och jag gjorde likadant där som hemma, man fick alltså välja VST-instrument och sen markera Ez-drummer out.

Vet inte ifall det är mitt ljudkort som ligger i roten till detta, men Ez-drummer funkar med många andra program jag har så förstår inte varför Cubase jävlas på detta viset.

Ljudkortet jag använder är DMX6-Fire och jag har använt det i flera år med program som Adobe Audition, Saw Pro och Ableton Live.

Skulle vara kul ifall nån hade nåt bra svar.

Andreas

Postat
Hello!

När jag öppnar EZ-Drummer i Cubase så öppnas även några små kanaler på vänster sida(under midi-kanalen jag valt)

Var på 4-Sound i Göteborg och jag gjorde likadant där som hemma, man fick alltså välja VST-instrument och sen markera Ez-drummer out.

Vet inte ifall det är mitt ljudkort som ligger i roten till detta, men Ez-drummer funkar med många andra program jag har så förstår inte varför Cubase jävlas på detta viset.

Ljudkortet jag använder är DMX6-Fire och jag har använt det i flera år med program som Adobe Audition, Saw Pro och Ableton Live.

Andreas

Har nu suttit mer än 2 veckor varje dag och provat allt men fortfarande funkar det inte. Har testat AbletonLive och där funkar Ez-drummer och keyboarden kanon.

Men det måste ju vara en bugg eller nåt mellan mitt ljudkort och Cubase?

När man trycker med musen i Cubase så funkar det, men trycker man på "recording" och vill spela in nåt när man trycker på ez-drummer så händer ingenting heller, även om keyboarden skulle vara kass så ska det väl funka att spela in?

Hoppas nån kommer med bra råd

drloop (oregistrerad)
Postat
Hello!

Andreas

Har nu suttit mer än 2 veckor varje dag och provat allt men fortfarande funkar det inte. Har testat AbletonLive och där funkar Ez-drummer och keyboarden kanon.

När man trycker med musen i Cubase så funkar det, men trycker man på "recording" och vill spela in nåt när man trycker på ez-drummer så händer ingenting heller, även om keyboarden skulle vara kass så ska det väl funka att spela in?

Låter någon synt överhuvudtaget?

Eller är det bara EZ som strular?

Postat
Hello!

Andreas

Låter någon synt överhuvudtaget?

Eller är det bara EZ som strular?

har testat i andra program och då funkar det utan problem, men i Cubase så ser man att det ger signal men det låter inget när man trycker, har även testat att spela in bla ezdrumemr ocj B4 II men det händer ingenting i det tomma midifältet. Känner du igen felet?

Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.