Blitzkrieg (oregistrerad) Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 (redigerat) Jag har ett par frågor gällande inspelning hemma och genom datorn. Kan börja med att säga att jag nästan inte vet någonting om hur man spelar in eller vilka metoder och prylar det finns att spela in med. Men det var det jag hoppades på att få svar på här. Det enda jag har lyckats spela in lite med är med en Line6 Guitarport i cubase och med olika miditrummor. Ja tänkte att ja skriver ner här vilka frågor det är jag har och den som har något bra svar är välkommen att upplysa mig:P Jag är mest inriktad till hårdrock,metal,rock. 1. Hur exakt funkar ett mixerbord? 2. Hur gör man för att en inspelning ska få fylligt ljud som med riktiga låtar från kända band? 3. Vas är bäst, köpa bra mikrofoner att spela in stärkarn med, eller sånt där Line6 som jag har? 4. Hur bra dator ska man ha för att få en BRA inspelning? Jag menar BRA! 5. Hur fungerar ljudkort och vad skiljer alla typer åt? Redigerat 3 januari 2008 av Olsberg Gjorde rubrik gemen
drloop (oregistrerad) Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 (redigerat) 1. Hur exakt funkar ett mixerbord? Den funkar som mixern i Cubase, det kan vara en mjukvara som Cubase som har en mixer eller hårdvara som kan vara analog eller digital. Samma funktioner man blandar ljud helt enkelt. 2. Hur gör man för att en inspelning ska få fylligt ljud som med riktiga låtar från kända band? Det sitter i fingrarna. Övning, övning, övning. Både på instrument, sång, inspelning och mix. 3. Vas är bäst, köpa bra mikrofoner att spela in stärkarn med, eller sånt där Line6 som jag har? För hemmabruk och om man inte är så van så van att spela in med mickar så tycker jag en POD eller liknande är grejer, alternativt någon mjukvara som typ Guitarrig eller Amplitube. Jag skulle vilja säga att det beror mest på vilken sound man vill ha... 4. Hur bra dator ska man ha för att få en BRA inspelning? Jag menar BRA! Jag har en tre år gammal P4 3gHz. Dator har inget med ljudkvalitén att göra. Det hänger på andra saker. Men med en bra dator kan man använda fler pluggar och instrument. 5. Hur fungerar ljudkort och vad skiljer alla typer åt? Ljudkortet omvandlar de analoga signalerna till 1 och 0 så att det kan lagras på datorn. Olika typer av ljudkort Interna ljudkort typ, PCI. Finns med eller utan preamps Externa ljudkort USB Finns med eller utan preamps Externa Ljudkort FirwWire Finns med eller utan preamps Preamps är förstärkare för mikrofoner och instrument. Är fiffigt att ha om man vill spela in med mikrofon. Redigerat 3 januari 2008 av drloop
Blitzkrieg (oregistrerad) Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Okej tack så mycket för alla svaren, det hjälpte! Men frågan om att få fylligt ljud " Det sitter i fingrarna"..Finns det några specifika grejer som ger en inspelning utan någon fyllighet mer proffesionellt ljud? Jag har hört polare som har spelat in i studio men som har haft ganska kasst ljud så det får mig att grubbla lite på vad det är som ger det där ljudet 🙂
IDF Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Okej tack så mycket för alla svaren, det hjälpte! Men frågan om att få fylligt ljud " Det sitter i fingrarna"..Finns det några specifika grejer som ger en inspelning utan någon fyllighet mer proffesionellt ljud? Jag har hört polare som har spelat in i studio men som har haft ganska kasst ljud så det får mig att grubbla lite på vad det är som ger det där ljudet 😛 kunskap erfarenhet och FL studio! 😆
Chris_Emil Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 (redigerat) Okej tack så mycket för alla svaren, det hjälpte! Men frågan om att få fylligt ljud " Det sitter i fingrarna"..Finns det några specifika grejer som ger en inspelning utan någon fyllighet mer proffesionellt ljud? Jag har hört polare som har spelat in i studio men som har haft ganska kasst ljud så det får mig att grubbla lite på vad det är som ger det där ljudet 😛 Den frågan har ett svar 😛 Mix och mastering, lära sig på vilka frekvenser ett instrument är mest aktiva etc. Sök på forumet, eller på google. För det mesta lämnar man in sin låt för mastering, men mixa kan man göra själv med rätt verktyg (pluggar) Som så många sagt här innan; Med en bra mix, behöver man knappt mastra 😆 Redigerat 4 januari 2008 av Chris_Emil
Blitzkrieg (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Okej ska jag göra! Tack så mycket. 😆
amplifire Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 I numret Studio Special 2007 på sidan 21 finns en lista för en hel del instrument och deras frekvensområden. Där har man tagit upp: kick, virvel, hihat, oh, pukor, bas, elgitarr, ackord gitarr, sång man, sång kvinna, och piano. Man listar där hela frekvensområdet, viktiga frekvenser, botten, kropp och topp. Annars så finns det bl.a en länk här: http://www.mikedred.com/pdfs/EQ_Notes_01.pdf Genom att du framhäver instrumentens naturliga frekvenser med eq och skär bort på vissa andra ställen (t.ex med högpass och lågpassfilter), skapar du utrymme för dom så dom slipper kriga om plats, och därmed en tydligare ljudbild.
drloop (oregistrerad) Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Innan mix och mastring kan det vara bra att lära sig spela in på ett bra sätt. Har något gått fel vid inspelningen så är det svårare att få det att låta bra i mix. Har man gjort en bra inspelning så kan man bara ställa upp reglarna och så är det klart (nästan så enkelt).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.