Jump to content
Annons

IPOD som stereo


Directsound

Recommended Posts

Hej

Att köpa en stereoanläggning känns i dessa dagar lite föråldrat. Cd-spelare, LP-spelare med förstärkare kopplade till högtalare. En stereo tar mycket plats och och känns ganska onödig.

Vad ska man egentligen skaffa om man vill använda sin välfyllda IPOD som hjärtat i en ljudanläggning. De färdiga paketlösningar som finns till försäljning är inte direkt jätteupphetsande.(Dessutom dyra i min mening)

Flera bekanta till mig har frågat vad som krävs och svaren här på forumet brukar vara kreativa, prisvärda och funktionella. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Att köpa en stereoanläggning känns i dessa dagar lite föråldrat. Cd-spelare, LP-spelare med förstärkare kopplade till högtalare. En stereo tar mycket plats och och känns ganska onödig.

Vad ska man egentligen skaffa om man vill använda sin välfyllda IPOD som hjärtat i en ljudanläggning. De färdiga paketlösningar som finns till försäljning är inte direkt jätteupphetsande.(Dessutom dyra i min mening)

Flera bekanta till mig har frågat vad som krävs och svaren här på forumet brukar vara kreativa, prisvärda och funktionella. 😉

Om du ska använda ordet "ljudanläggning" i samma mening som att en stereoanläggning tar för mycket plats så..?! Antingen är det väl pkt som gäller (och så låter det därefter) eller så skaffar du dig en OK stärkare och ett par OK högtalare 😉 Ex på en för pengarna vass förstärkare med ingång för mp3 spelare hittar du här:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...kare_grafit.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att köra en iPod är väl bra när den är hemma och inte med dig ute på stan.

Så här har jag löst min hemmalyssning.

Jag har en mediaserver som går på en Linksys NSLU2 (Network attached Storage enhet)med hackad linux samt en 500GB disk.

Den är kopplat till min router.

Sedan har jag i köket en Pinnacle Soundbridge som läser mediabiblioteket med mina mp3or från min NSLU2 via det trådlösa nätet.

Med Soundbridge får jag tillgång till SRs alla nätradiokanaler + 6500 till.

Dolda platta aktiva högtalare med sub från Philips skapar väljud i köket.

Allt som syns i köket är min Soundbridge.

Mycket smutt. Och praktiskt eftersom jag kan kontroll lyssna mina mixar i köket utan att bränna CD skivor.

I Vardagsrummet har jag en lite mer avancerad mediaspelare som också läser från NSLU2, video och photo samt mp3or.

Mjukvaran som jag använder för till NSLU2 dyker dessutom upp i iTunes som en shared iTunes server så datorerna i hemmet kör MP3orna där ifrån med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar tråden lite och frågar om det stämmer att jag kan ha sett en stereo med usb ingång?

Har för mig att jag sett det i ett reklamblad. Det skulle vara bekvämt med tanke på att usb-minnen är relativt stora och billiga idag. Enkelt att byta musik då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra en iPod är väl bra när den är hemma och inte med dig ute på stan.

Så här har jag löst min hemmalyssning.

Jag har en mediaserver som går på en Linksys NSLU2 (Network attached Storage enhet)med hackad linux samt en 500GB disk.

Den är kopplat till min router.

Sedan har jag i köket en Pinnacle Soundbridge som läser mediabiblioteket med mina mp3or från min NSLU2 via det trådlösa nätet.

Med Soundbridge får jag tillgång till SRs alla nätradiokanaler + 6500 till.

Dolda platta aktiva högtalare med sub från Philips skapar väljud i köket.

Allt som syns i köket är min Soundbridge.

Mycket smutt. Och praktiskt eftersom jag kan kontroll lyssna mina mixar i köket utan att bränna CD skivor.

I Vardagsrummet har jag en lite mer avancerad mediaspelare som också läser från NSLU2, video och photo samt mp3or.

Mjukvaran som jag använder för till NSLU2 dyker dessutom upp i iTunes som en shared iTunes server så datorerna i hemmet kör MP3orna där ifrån med.

Kanonlösning! Behovet av cd-spelare och dvd-spelare minskar kraftigt med trådlösa kopplingar. Förut hade man cd-spelare kopplad till stereoanlägningshögtalarna, en video/dvd spelare kopplad till tv och surroundsystemet. Idag finns behovet av själva högtalarna kvar. Men det som spelas upp i högtalarna (eller visas på tv-skärmen för den delen) skickas från till exempel datorn eller IPODen direkt.

Med I-pod vore det trevligt med en dockningsstation som kunde skicka trådlöst till aktiva högtalare.(Med fjärrkontrollsmöjlighet)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det fina i kråksången är att du slipper att ha en dator igång med NSLU2.

Jag är otroligt nöjd med den här lösningen.

Jag har dessutom ett tv-kort i datorn så att jag kan spela in direkt på NSLU2 och spela upp inspelningen utan att ha igång någon dator. Dreambox hade en liten box som hette 500 och med den kunde man montera ettt NAS och sepla in och upp video ifrån, så nu letar jag efter en öiknande årodukt så att jag kan spela in video helt utan dator direkt till NAS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar tråden lite och frågar om det stämmer att jag kan ha sett en stereo med usb ingång?

Har för mig att jag sett det i ett reklamblad. Det skulle vara bekvämt med tanke på att usb-minnen är relativt stora och billiga idag. Enkelt att byta musik då.

Japp det har du nog rätt i. Jag har själv en hemmabio med usb ingång..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag kapar tråden lite och frågar om det stämmer att jag kan ha sett en stereo med usb ingång?

Har för mig att jag sett det i ett reklamblad. Det skulle vara bekvämt med tanke på att usb-minnen är relativt stora och billiga idag. Enkelt att byta musik då.

Japp det har du nog rätt i. Jag har själv en hemmabio med usb ingång..

Det är såååååå 90 tal. Kopiera ned till ett minne när man kan ha allt tillgängligt direkt!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kapar tråden lite och frågar om det stämmer att jag kan ha sett en stereo med usb ingång?

Har för mig att jag sett det i ett reklamblad. Det skulle vara bekvämt med tanke på att usb-minnen är relativt stora och billiga idag. Enkelt att byta musik då.

Japp det har du nog rätt i. Jag har själv en hemmabio med usb ingång..

Fungerar usb funktionen bra och vilka format kan den ta?

Hur bläddrar man igenom minnet?

Det verkar som en prisvärd smart lösning om man inte vill bära med sig skivor mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att köpa en stereoanläggning känns i dessa dagar lite föråldrat. Cd-spelare, LP-spelare med förstärkare kopplade till högtalare. En stereo tar mycket plats och och känns ganska onödig.

Vad ska man egentligen skaffa om man vill använda sin välfyllda IPOD som hjärtat i en ljudanläggning. De färdiga paketlösningar som finns till försäljning är inte direkt jätteupphetsande.(Dessutom dyra i min mening)

Flera bekanta till mig har frågat vad som krävs och svaren här på forumet brukar vara kreativa, prisvärda och funktionella. 😛

Tja, har du inga krav på ljudkvalitet såvisst duger en ipod..

Glöm aldrig att en dedikerad cd-spelare av klass fortfarande är svårt att slå ljudmässigt..

En dvd-spelare kan komma hyffsat nära och vad det gäller steg och högtalare,

ja, det får du fundera lite på eftersom fysikens lagar ej går att trolla bort 😆

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att köpa en stereoanläggning känns i dessa dagar lite föråldrat. Cd-spelare, LP-spelare med förstärkare kopplade till högtalare. En stereo tar mycket plats och och känns ganska onödig.

Vad ska man egentligen skaffa om man vill använda sin välfyllda IPOD som hjärtat i en ljudanläggning. De färdiga paketlösningar som finns till försäljning är inte direkt jätteupphetsande.(Dessutom dyra i min mening)

Flera bekanta till mig har frågat vad som krävs och svaren här på forumet brukar vara kreativa, prisvärda och funktionella. 😛

Tja, har du inga krav på ljudkvalitet såvisst duger en ipod..

Glöm aldrig att en dedikerad cd-spelare av klass fortfarande är svårt att slå ljudmässigt..

En dvd-spelare kan komma hyffsat nära och vad det gäller steg och högtalare,

ja, det får du fundera lite på eftersom fysikens lagar ej går att trolla bort 😆

Nä jag håller med. Jag brukar föreslå till de som frågar att "kör okomprimerat 24 bitar ljudupplösning i ett HD system med extern DA-omvandlare, smacka på ett par Genelec 8250A. Akustikbehandla ert vardagsrum för bästa möjliga lyssning". De flesta brukar av någon anledning tycka att det är för dyrt och att diffusorer inte klär brevid IKEA-soffan. Som regel brukar jag säga upp bekantskapen med dessa inidivider. 😆

Skämt å sido så handlar det för många om praktiska lösningar till överkomliga priser. En IPOD med högupplösta mp3or leverar nog ganska bra ljud skulle jag tro.(Jag har ingen själv faktiskt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kom igen... iPod när det finns streamande lösningar. Lever ni på 90talet eller?

Har knappast med årtal att göra utan vilken typ av lyssnare man är..

Är man en riktig älskare av musik gäller definitivt INTE mp3 eller streamad musik när man finlyssnar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Streamar 44.1kHz 16 bitars wav via digital ut?

Är det ok eller?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men kom igen... iPod när det finns streamande lösningar. Lever ni på 90talet eller?

Har knappast med årtal att göra utan vilken typ av lyssnare man är..

Är man en riktig älskare av musik gäller definitivt INTE mp3 eller streamad musik när man finlyssnar 😆

Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kom igen... iPod när det finns streamande lösningar. Lever ni på 90talet eller?

Har knappast med årtal att göra utan vilken typ av lyssnare man är..

Är man en riktig älskare av musik gäller definitivt INTE mp3 eller streamad musik när man finlyssnar 😆

Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

bra inlägg.. iTunes har ett helt annat sätt att överföra musik in på iPod, än andra billiga mp3spelare, och därför inte heller samma teknik att komprimera musiken. jag har min iPod till att reflyssna nya högtalare när jag är på det humöret. (testlyssnarhumöret dvs)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

Bara att byta från iPoden till Soundbridge var ett lyft som jag kunde höra i kökshögtalarna. Utan att ha världens bästa lyssning.

Supportar Joachimes fråga liksom....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Men kom igen... iPod när det finns streamande lösningar. Lever ni på 90talet eller?

Har knappast med årtal att göra utan vilken typ av lyssnare man är..

Är man en riktig älskare av musik gäller definitivt INTE mp3 eller streamad musik när man finlyssnar 😆

Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Som jag skrev innan, beror det på vilken typ av lyssnare man är..

En audiofil som plöjjer ner mkt stora summor på sin anläggning

befattar sej med en skivspelare och en dyring till cd och sannolikt inte mp3 eller streamat format vid finlyssning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men kom igen... iPod när det finns streamande lösningar. Lever ni på 90talet eller?

Har knappast med årtal att göra utan vilken typ av lyssnare man är..

Är man en riktig älskare av musik gäller definitivt INTE mp3 eller streamad musik när man finlyssnar 😛

Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Som jag skrev innan, beror det på vilken typ av lyssnare man är..

En audiofil som plöjjer ner mkt stora summor på sin anläggning

befattar sej med en skivspelare och en dyring till cd och sannolikt inte mp3 eller streamat format vid finlyssning..

En iPod kan spela upp okomprimerat utan problem och DAC:en som sitter i nya iPods är av märket Wolfson och är faktiskt bättre än många dacar som sitter i många D*YR*A CD spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

En tillverkare av vad som ofta kallas världens bästa high end högtalare (Wilson Audio) gjorde en bejublad demonstration där folks hakor tappades 7 våningar ned, när Wilson avslöjade att det inte var 100.000 kronors CD spelaren som använts vid demonstrationen utan en iPod....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar usb funktionen bra och vilka format kan den ta?

Hur bläddrar man igenom minnet?

Det verkar som en prisvärd smart lösning om man inte vill bära med sig skivor mm.

En av min brors julklappar till sin flickvän var en ny bilstereo. Den hade CD-spelare, SmartCard-läsare, USB-ingång och Bluetooth. Den sistnämnda gjorde det möjligt för honom att streama musik från mobilen till bilstereon. 😛

EDIT: Stavfel.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Hifi Choice ska de nya ADM9 monitorerna med inbyggd DAC och försteg från AVI slår allt upp till 50000:-. Det roliga är att de kan drivas direkt med en Ipod eller en Mac via USB porten eller så går det att direkt ansluta en CD eller skivspelare. Om man direkt ansluter skivspelaren går det att direkt överföra till itunes. Har inte lyssnat på dem själv men jag tror att de håller måttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

Bara att byta från iPoden till Soundbridge var ett lyft som jag kunde höra i kökshögtalarna. Utan att ha världens bästa lyssning.

Supportar Joachimes fråga liksom....

Nej det tyder mer på att du hade ställt in något fel eftersom Soundbridge och iPod har ungefär samma specar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

Bara att byta från iPoden till Soundbridge var ett lyft som jag kunde höra i kökshögtalarna. Utan att ha världens bästa lyssning.

Supportar Joachimes fråga liksom....

Nej det tyder mer på att du hade ställt in något fel eftersom Soundbridge och iPod har ungefär samma specar.

Nu har jag generation 1 av iPod nanon... kan vara därför kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

Bara att byta från iPoden till Soundbridge var ett lyft som jag kunde höra i kökshögtalarna. Utan att ha världens bästa lyssning.

Supportar Joachimes fråga liksom....

Nej det tyder mer på att du hade ställt in något fel eftersom Soundbridge och iPod har ungefär samma specar.

Nu har jag generation 1 av iPod nanon... kan vara därför kanske?

Generation 1 lät ockå bra men kanske berodde det på någon eq inställning eller diffande nivåer alternativt olika kompressionsgrad Rokun vs iPod?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Öh nu spelar ju iPod inte bara mp3:or....iPodar används ibland för att dema några av världens bästa högtalare och jag lovar ingen klagar då på uppspelningen...

Menar du på fullaste allvar att iPods D/A-omvandling och hörlursutgång är så respekekterad att ingen audiofil känner sig stött?

Bara att byta från iPoden till Soundbridge var ett lyft som jag kunde höra i kökshögtalarna. Utan att ha världens bästa lyssning.

Supportar Joachimes fråga liksom....

Nej det tyder mer på att du hade ställt in något fel eftersom Soundbridge och iPod har ungefär samma specar.

Nu har jag generation 1 av iPod nanon... kan vara därför kanske?

Generation 1 lät ockå bra men kanske berodde det på någon eq inställning eller diffande nivåer alternativt olika kompressionsgrad Rokun vs iPod?

Nope ingen EQ inställning på någon av prylarna.

Jag lyssnade på samma filer på både iPoden och Soundbridgen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nope ingen EQ inställning på någon av prylarna.

Jag lyssnade på samma filer på både iPoden och Soundbridgen...

Var det okomprimerade filer du lyssnade på?

Tror nog att Soundbridgen lämnade lite högre signal vilket man brukar tycka låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nope ingen EQ inställning på någon av prylarna.

Jag lyssnade på samma filer på både iPoden och Soundbridgen...

Var det okomprimerade filer du lyssnade på?

Tror nog att Soundbridgen lämnade lite högre signal vilket man brukar tycka låter bättre.

Nope inte det heller och okomprimerat lyssnades på också. Jag var inte ensam om att konstatera skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...