AlexLi Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Hejhopp alla glada filurer. Jag har en stålsträngad akustisk gitarr som vanligtvis låter finemang. Men för någon dag sedan när jag skulle spela upptäckte jag att området mellan 9e(7e på E och A strängen) till ca. 14e "brusar" dvs. strängarna slår i någonstanns när man spelar så ett brus som kväver tonen upplevs. Jag har också nyligen bytt till ett 0.013sett och tänkte att detta måste vara orsaken. Men att jag inte kom på det förens efter en vecka, har för mig att det inte var så innan? Sen frågade jag en vän som hade spelat på den dagen innan om han upplevt det och det hade han inte. En annan sak som jag undrar om det kan vara en faktor är: Jag har gitarren precis brevid fönstret(dum som jag är), där jag ibland står och röker(dum som jag är 🙂). Nu när det är kallt ute, kan det ha lett till att något har hänt med trät? Eller ska jag fila ner "metallsakerna" mellan banden? Eller finna mig i att köra tunnare än ett 0.013 sett som låter SÅÅÅ mycket bättre än ett tex. 0.010 mvh Alex
Ludgo-Pelle Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Hej! Jag är ingen gitarrist men har spelat med en ordentlig mängd duktiga gitarrister så man snappar ju upp en del. Samtliga som jag har talat med när det gäller just strängarnas grovlek är att det ger en renare ton ju tjocckare de är. Även om allting har både för och nackdelar. En nackdel är att det blir svårare att bända strängen. Men renheten blir alltså tydligare med grova strängar. Vad som också händer med tjockare strängar jämfört med tunna är att man får ett större tryck på halsen. Det kan kanske vara så att din hals behöver justeras och anpassas efter det hårdare trycket. Vad som också kan ha påverkat ditt problem är temperaturskillnadena som gitarren har utsatts för. När du låter gitarren stå så nära fönstret som du tydligen dessutom öppnar ibland så utsätter du gitarren inte enbart för temperaturskiftningar utan även för skiftningar av luftfuktigheten. Inte alls bra! En gitarr....liksom så gott som samtliga akustiska instrument....ska ha en så jämn temperatur och luftfuktighet som möjligt. I praktiken är det omöjligt att ha en perfekt temperatur dygnet runt och alla dagar, men skiftningarna bör i så fall ske så långsamt som möjligt. I extrema fall, som t.ex. en äkta Stradivarius-violin eller annat dyrt, så har man temperatur-reglerade case:ar till dem. En del proffs har sådana till sina akustiska gitarrer. Om din gitarr är av lite billigare sort (jämfört med t.ex. en äkta Les Paul eller Strata) så får du räkna med att den tål temperaturskiftningar sämre än en dyr. Särskilt om temperaturskiftningarna är snabba. En helt ny gitarr tål också skiftningarna sämre eftersom trät inte har satt sig och att den inte har hunnit torka helt och fullt. Torktiden tar tid även om den alltid innehåller en viss mängd fukt och ska så göra. Om jag vore i dina kläder skulle jag ställa gitarren på ett mer normalt stället i rummet. Inte när varken fönster eller element. Låt den stå där några dygn/en vecka och se om problemet har återgått till det normala. Det är inte alls osannolikt att den gör det men är långt ifrån säkert. Halsens trä kan ha "slagit" sig som det heter. I så fall kan den reparera sig själv på det här sättet. Har du otur så gör den inte det. Men först efter att den har stått ett tag på det här sättet så kan du kontrollera om halsen behöver justeras eller ej. Den här kollen ska alltså göras då gitarren har stått i normala förhållanden en tid för annars blir kontrollen inte rättvis! Samma sak gäller om du måste justera halsen. Det ska göras först då gitarrens trä ha stabiliserat sig under normala förhållanden. Hälsningar: Ludgo-Pelle
rockdemon Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 precis, fast det handlar ju om en akustisk gitarr dock. hursomhelst flytta gitarren, lämna in den till någon som kan justera halsen, brukar inte kosta mkt. 3-400 typ. Sen kan det vara så att halsen böjs av de tjocka strängarna, då får du ju kanske ha tunnare men troligast så är det bara att justera halsen eftersom vinkeln blir annorlunda på den när det är ett högre tryck.
Ludgo-Pelle Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Oj! Förlåt! Jag läser visst lika illa som när Fan lirar fiol...dvs. illa! Hälsningar: Ludgo-Pelle
rockdemon Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Oj! Förlåt! Jag läser visst lika illa som när Fan lirar fiol...dvs. illa! Hälsningar: Ludgo-Pelle man kan väl inte kräva mer vid denna tid på dygnet... jag kan knappt stava
Ludgo-Pelle Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Nej du har nog rätt. När man blir trött kommer också missarna. Jag kan inte heller stava. Men Gunde Svan kan! Hälsningar: Ludgo-Pelle
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.