Martyis (oregistrerad) Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Tjenare! Jag tänker köpa lite saker till studion och jag behöver lite hjälp med det. Jag tänker köpa detta, och några mikrofoner: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=184249 Jag tänker köpa 3 mikrofoner. Kommer jag kunna koppla in 3 mickar till mixern och sen, dra 2 sladdar till vardera högtalare? Eller måste det vara en högtalare per mikrofon? Isåfall, kommer jag kunna använda mixern till ispelning av tex trumset? Så att man tar 4 mickar för att spela in trumsetet, sen dra in de fyra mick-sladdarna in i mixern, och sen dra 2 sladdar från mixern till datorn? Eller drar man inte vanliga micksladdar från mixern?. För mitt externa ljudkort har bara 2 mick- ingångar. Är högtalarna bra? Jag behöver också en ny dator som ska vara bra för inspelning. Jag undrar om ni kan rekommendera någon som kostar 3000-4000, stationär, gärna sån som man sätter ihop själv. Sorry om jag verkar okunnig, men jag är ny med såna här grejer 😲 Hare gött! // Martin
TacoBodin Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 (redigerat) Tjenare! Jag tänker köpa lite saker till studion och jag behöver lite hjälp med det. Jag tänker köpa detta, och några mikrofoner: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=184249 Jag tänker köpa 3 mikrofoner. Kommer jag kunna koppla in 3 mickar till mixern och sen, dra 2 sladdar till vardera högtalare? Eller måste det vara en högtalare per mikrofon? Isåfall, kommer jag kunna använda mixern till ispelning av tex trumset? Så att man tar 4 mickar för att spela in trumsetet, sen dra in de fyra mick-sladdarna in i mixern, och sen dra 2 sladdar från mixern till datorn? Eller drar man inte vanliga micksladdar från mixern?. För mitt externa ljudkort har bara 2 mick- ingångar. Är högtalarna bra? Jag behöver också en ny dator som ska vara bra för inspelning. Jag undrar om ni kan rekommendera någon som kostar 3000-4000, stationär, gärna sån som man sätter ihop själv. Sorry om jag verkar okunnig, men jag är ny med såna här grejer 😛 Hare gött! // Martin Hej. Du kommer inte behöva två sladdar till varje högtalare. Jag köpte ett liknande PA-system för 4år sen tror jag, och det är en monokabel till varje högtalare. Du behöver inte en högtalare per mick. Det fixar mixern. 😲 Ja, du kan använda mixern till inspelning, men du kommer att få allting inspelat på en kanal (det går inte att ratta till t.ex. trumljuden senare separat). Om du inte behöver högtalarna till lyssning kan du prova att spela in trumsetet med endast två mickar, eftersom att ditt kort har två mickförstärkare. Då kan du välja att spela in de olika mickarna på två olika kanaler, o sedan fixa det rätta ljudet. Är du säker på att ditt ljudkort inte har två linjeingångar?(kan se ut som gitarrsladdsingångar eller som två RCA, röd och vit) De flesta har nämligen det. Det blir inte bra om du kopplar mixern till mickingångarna, för då går ljudet igenom mickförstärkarna. 🙂 Högtalarna har jag ärligt talat inte en aning om... 😉 Hoppas det går bra...😄 Redigerat 1 januari 2008 av TacoBodin
Martyis (oregistrerad) Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Tjenare! Jag tänker köpa lite saker till studion och jag behöver lite hjälp med det. Jag tänker köpa detta, och några mikrofoner: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=184249 Jag tänker köpa 3 mikrofoner. Kommer jag kunna koppla in 3 mickar till mixern och sen, dra 2 sladdar till vardera högtalare? Eller måste det vara en högtalare per mikrofon? Isåfall, kommer jag kunna använda mixern till ispelning av tex trumset? Så att man tar 4 mickar för att spela in trumsetet, sen dra in de fyra mick-sladdarna in i mixern, och sen dra 2 sladdar från mixern till datorn? Eller drar man inte vanliga micksladdar från mixern?. För mitt externa ljudkort har bara 2 mick- ingångar. Är högtalarna bra? Jag behöver också en ny dator som ska vara bra för inspelning. Jag undrar om ni kan rekommendera någon som kostar 3000-4000, stationär, gärna sån som man sätter ihop själv. Sorry om jag verkar okunnig, men jag är ny med såna här grejer 😛 Hare gött! // Martin Hej. Du kommer inte behöva två sladdar till varje högtalare. Jag köpte ett liknande PA-system för 4år sen tror jag, och det är en monokabel till varje högtalare. Du behöver inte en högtalare per mick. Det fixar mixern. 😉 Ja, du kan använda mixern till inspelning, men du kommer att få allting inspelat på en kanal (det går inte att ratta till t.ex. trumljuden senare separat). Om du inte behöver högtalarna till lyssning kan du prova att spela in trumsetet med endast två mickar, eftersom att ditt kort har två mickförstärkare. Då kan du välja att spela in de olika mickarna på två olika kanaler, o sedan fixa det rätta ljudet. Är du säker på att ditt ljudkort inte har två linjeingångar?(kan se ut som gitarrsladdsingångar eller som två RCA, röd och vit) De flesta har nämligen det. Det blir inte bra om du kopplar mixern till mickingångarna, för då går ljudet igenom mickförstärkarna. 😉 Högtalarna har jag ärligt talat inte en aning om... 😉 Hoppas det går bra...😄 Jag vet inte riktigt det där med ingångarna, så jag tog kort på ljudkortet: Är du säker på att det är mono sladdar? För det står ju längst ner: Obs: Högtalarkabel ingår ej. Tele-tele gäller. Se nedan. Jag kan inte så mycket om kablar heller, så rätta mig om jag har fel.
TacoBodin Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 (redigerat) Dom svarta kontakterna på ditt ljudkort är av kombo-typ, dvs att du kan ansluta en XLR-kontakt (mick) eller en telekontakt (t.ex. gitarr eller bas), men tyvärr inte samtidigt. Det är isåfall där du ska ansluta mixern, med två monotelekablar. (Jag är dock osäker på om dessa ingångar är på linjenivå, för om de inte är det går ljudet genom en förförstärkare för instrument.) Du har 2 stycken teleuttag bredvid kombokontakterna, men jag kan inte se vad det står vid dom (bilden är ju ganska suddig 😉). Det är möjligt att dessa är ett par ingångar på linjenivå.😄 Det där med att det är monosladdar är jag säker på. När dom säger att "tele-tele gäller" menar dom bara att högtalarutgången på mixern och ingången på högtalarna är av teletyp. Tele-kontakter finns i två sorter, nämligen mono och stereo och att använda stereo i ditt fall skulle vara onödigt. Förresten, vad är det för ljudkort du har? Kan tyvärr inte se det...😛 //Bodin Redigerat 1 januari 2008 av TacoBodin
Martyis (oregistrerad) Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Här är en lite bättre bild: http://en.woodbrass.com/images/woodbrass/t...audio+usb-2.JPG Det står "Monitor" där ovanför. Jag vet inte exakt vad det heter men jag tror det är, tapco usb ... något sådant.
TacoBodin Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Här är en lite bättre bild: http://en.woodbrass.com/images/woodbrass/t...audio+usb-2.JPG Det står "Monitor" där ovanför. Jag vet inte exakt vad det heter men jag tror det är, tapco usb ... något sådant. Okej. Så här skulle jag göra om jag skulle koppla mixern till datorn. Om PA-mixern är en liknande som den jag har, så finns det RCA-anslutningar på baksidan av den, två utgångar och två ingångar. Koppla då en dubbel RCA - dubbel tele-kabel (två RCA-kontakter på den ena sidan och två tele på den andra), från RCA-utgångarna (det står nog "rec" eller nått vid dom) till kombokontakterna på ljudkortet. Switchknapparna på framsidan ska stå på "line". //Bodin
Martyis (oregistrerad) Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 (redigerat) Här är en lite bättre bild: http://en.woodbrass.com/images/woodbrass/t...audio+usb-2.JPG Det står "Monitor" där ovanför. Jag vet inte exakt vad det heter men jag tror det är, tapco usb ... något sådant. Okej. Så här skulle jag göra om jag skulle koppla mixern till datorn. Om PA-mixern är en liknande som den jag har, så finns det RCA-anslutningar på baksidan av den, två utgångar och två ingångar. Koppla då en dubbel RCA - dubbel tele-kabel (två RCA-kontakter på den ena sidan och två tele på den andra), från RCA-utgångarna (det står nog "rec" eller nått vid dom) till kombokontakterna på ljudkortet. Switchknapparna på framsidan ska stå på "line". //Bodin Vad är RCA? 😉 Hittade denna http://www.blocket.se/vi/14644899.htm?ca=17_s Ser det ut att vara något att ha? Behöver du ett PA? Ja Redigerat 1 januari 2008 av Martyis
TacoBodin Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 (redigerat) Vad är RCA? 😛 Hittade denna http://www.blocket.se/vi/14644899.htm?ca=17_s Ser det ut att vara något att ha?[...] RCA är de där röda och vita kontakterna, typ en halv centimeter i diameter. Ska du ha PA:t endast till att spela in? Det funkar nog till mindre livesammanhang, men det SÅG litet ut. Men ändå 150W per högtalare... 😉 Redigerat 1 januari 2008 av TacoBodin
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.