Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2008


Neosus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    2195

  • Overkill

    2194

  • Micke H

    2167

  • Dingbats

    2106

Postat mest i detta ämne

"How many members of a certain demographic group does it take to perform a specified task?"

"A finite number: one to perform the task and the remainder to act in a manner stereotypical of the group in question."

(x^2 + 3)(x^2 - 3)

Link to comment
Dela på andra sajter

tror man måste ha med lite imaginära tal för att få med alla faktorer... fast det var så länge sedan jag gjorde det, så jag minns inte 😛

edit: kanske (x+3)(x-3)(x-3i)? Gör man så? Hur fan gör man?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

tror man måste ha med lite imaginära tal för att få med alla faktorer... fast det var så länge sedan jag gjorde det, så jag minns inte 😎

edit: kanske (x+3)(x-3)(x-3i)? Gör man så? Hur fan gör man?

Dingbats har rätt!

Ja visst har han det, han har två faktorer (x^2+9)(x^2-9)... men frågan är om detta är färdigfaktoriserat. Den andra faktorn är lätt att göra klar, men den första går väl att göra något åt med imaginära tal, eller har jag fel?

edit: jag menar svarar du (x^2+9)(x^2-9) får du inte full poäng på uppgiften. Kanske får du inte något poäng alls.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar jag så så får jag rätt, eftersom vi inte håller på med mer avancerad matte än det än så länge. Ska kolla vad det står i facit, men har för mig att det står så...

det borde åtminstone stå (x+3)(x-3)(x^2+9)... annars blir jag sur 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

(x^2+9)(x+3)(x-3) står det så du behöver inte bli sur. 😎 Men varför står det så och inte det som Dingbats svarade (var vad jag hade svarat med)? Eller till och med (x+3)^2(x+3)^2? Fast det kanske blir fel. 😎 Men jag menar, vad motiverar den ändringen du föreslog? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(x^2+9)(x+3)(x-3) står det så du behöver inte bli sur. 😎 Men varför står det så och inte det som Dingbats svarade (var vad jag hade svarat med)? Eller till och med (x+3)^2(x+3)^2? Fast det kanske blir fel. 😎 Men jag menar, vad motiverar den ändringen du föreslog? 🙂

(x^2-9) faktoriseras ytterligare mha konjugatregeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...