Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2008


Neosus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    2195

  • Overkill

    2194

  • Micke H

    2167

  • Dingbats

    2106

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

5 km går jag på 62 min 30 sek

5 km springer jag på 59 min

100 m springer jag på 12.2 sek

60 m på 7.2 sek

varför springa längre än sprintdistans när människan inte är skapad för att springa?

Jämför hur ett djur förflyttar kroppen; björn, spindel, hund, gepard, struts, kamel, myra, silverfisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
5 km går jag på 62 min 30 sek

5 km springer jag på 59 min

100 m springer jag på 12.2 sek

60 m på 7.2 sek

varför springa längre än sprintdistans när människan inte är skapad för att springa?

Jämför hur ett djur förflyttar kroppen; björn, spindel, hund, gepard, struts, kamel, myra, silverfisk...

Varför utgå ifrån att människan är skapad för något? :rolleyes:

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
5 km går jag på 62 min 30 sek

5 km springer jag på 59 min

100 m springer jag på 12.2 sek

60 m på 7.2 sek

varför springa längre än sprintdistans när människan inte är skapad för att springa?

Jämför hur ett djur förflyttar kroppen; björn, spindel, hund, gepard, struts, kamel, myra, silverfisk...

Varför utgå ifrån att människan är skapad för något? 😄

:rolleyes:

Se det mer som ett uttryck. Varför springa när människan inte är gjord för att springa, inte annat än korta sträckor i alla fall.

Se på insekterna t.ex, som förflyttar sig väldigt mycket snabbare än oss i förhållande till sin storlek, eller hundar, hästar, björnar, kattdjur och så många fler...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

skapad för att

gjord för att

finns till för att

:rolleyes:

eehh... hur skulle du uttrycka det, Fidden?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men vad grundar du det på? Människan har ju sprungit långa sträckor i alla tider.

Ja, men mycket sämre än de flesta andra.

Jag fick idén från en framstående ortoped och kirurg jag var hos - han sa följande:

"Löpning är förkastligt. Vi är inte gjorda för det, annat än för att springa mycket korta sträckor, oftast ett tiotal meter och fånga ett byte i tidernas begynnelse. Det ger inga fördelar överhuvudtaget, bara nackdelar. Sedan är det en myt att det ger kondition att mala på i samma tempo, det är snabba rusher, varvat med fullständig vila eller långsam gång, som ger kondition."

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
optimerad för.

nä förresten, inget djur är optimerat. (beror iofs på hur man ser det)

"bäst anpassad för" är bättre.

bäst anpassad för, ok.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad grundar du det på? Människan har ju sprungit långa sträckor i alla tider.

Ja, men mycket sämre än de flesta andra.

Jag fick idén från en framstående ortoped och kirurg jag var hos - han sa följande:

"Löpning är förkastligt. Vi är inte gjorda för det, annat än för att springa mycket korta sträckor, oftast ett tiotal meter och fånga ett byte i tidernas begynnelse. Det ger inga fördelar överhuvudtaget, bara nackdelar. Sedan är det en myt att det ger kondition att mala på i samma tempo, det är snabba rusher, varvat med fullständig vila eller långsam gång, som ger kondition."

Din ortoped har fel. Man får visst kondition av att mala på i samma tempo. Man får däremot bättre kondition om man intervalltränar. Och visst, vi är inte perfekta varelser, vi får ledproblem av att springa för mycket. Men det får alla djur. Bara för att man inte är optimerad för en aktivitet betyder det inte att man ska förkasta den. Då skulle man ju behöva gå runt och sparka på alla sälar och sjölejon som släpar sig fram på land och säga att "hurru, här ska du inte ligga, du ska simma runt i vattnet".

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Sedan kan människor vara mer eller mindre anpassade för att springa långt eller kort. Jag har aldrig varit bra på långa sträckor. Spelar ingen roll hur mycket kondition jag tränat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, så är det. Vissa är mer explosiva medan andra är mer uthålliga. Om det beror på genetik eller miljö vet jag inte, förmodligen en kombination. Jag har aldrig varit bra på kortdistans, men inte heller på långdistans, ligger sådär lagom svennigt i något slags mellanläge och kommer aldrig bli riktigt bra på nåt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag var på Klinisk Fysiologi (sjukhuset) en gång och mätte mängden muskelfibrer - man skiljer ju på två typer där, de som är för explosivitet och den andra sorten... vad den nu kallas. Det var nåt slags experiment. Man kom fram till att min mängd av den andra sorten knappt var mätbar - jag hade till och med lägre av den än vad man SKA ha. Man måste ha en viss mängd muskelfibrer av bägge sorterna.

Sedan mätte man kommunikationen i nerverna, hur snabbt musklerna svarade på stimulans och man mätte hur explosiva de var.

Det slutade med att pennan (sån som man ser på tester på tv) skrev utanför papperet hehe...

Så i tennis t.ex. så passar jag bäst för serve, volleyspel och inte så mycket malande vid baslinjen och spring i sidled.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också vilja göra ett såntdär muskeltest 🙂

Antar du hade någon medicinsk anledning till att göra det, och att det inte går att göra på smidigt sätt om man bara är nyfiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag skulle också vilja göra ett såntdär muskeltest 🙂

Antar du hade någon medicinsk anledning till att göra det, och att det inte går att göra på smidigt sätt om man bara är nyfiken 🙂

Jepp, en köldskada. Den innebar att musklerna i framförallt extremiteterna drog ihop sig okontrollerat, domningar m.m. Det får jag fortfarande onormalt mycket vid kyla. Men det är på mikronivå och ingen man gör nåt åt.

Vid ett annat tillfälle gjorde jag en "om blodet stannar kvar i armarna-test", men det var ett konstigt resultat. Blodet skulle stanna kvar i uppemot två minuter, men mitt försvann redan på 15-30 sekunder om jag höll armarna ovanför axlarna. De konstaterade att det var fruktansvärt onormalt, men att det inte finns något att göra åt. Det hade också med domningarna att göra.

Man kan undra varför de då gör testet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som trummis har jag både extremt utthållighet och extrem explosivitet i axlar, underarmar samt händer 🙂

Där kan man snacka om en sjuk kombination av båda. På föterna är det nog dock uthållighet som gäller.

Vid springning så vet jag inte riktigt. Konditionsmässigt så klarar jag mer än vad jag testat. Det som håller tillbaks mig är knäna liksom. springer jag för ofta eller för långt så börjar jag få ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...