Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2008


Neosus

Recommended Posts

Dingbats! Vet du någon bra nybörjarbok för att lära sig ASP? Helst med Microsoft Access. Om några veckor ska jag bygga ASP-driven site med Microsoft Access som databas, och jag vet NADA om det där. 😱

haha, det där känns ju nästan som fornminne inom webutvecklingen. Det var ju typ gårdag redan på min tid 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    2195

  • Overkill

    2194

  • Micke H

    2167

  • Dingbats

    2106

Postat mest i detta ämne

Dingbats! Vet du någon bra nybörjarbok för att lära sig ASP? Helst med Microsoft Access. Om några veckor ska jag bygga ASP-driven site med Microsoft Access som databas, och jag vet NADA om det där. 😎

ASP? Microsoft? Vad tror du om mig egentligen! 😱 Om jag var du skulle jag göra allt jag kunde för att kunna få göra det med PHP/MySQL i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast hmm, jag skulle kunna ta upp möjligheten att få använda PHP/MySQL. Efersom ni inte verkar ha några bra boktips 😱 kan ni istället ge mig några riktigt bra argument jag kan föra vidare till varför ASP suger och PHP/MySQL är bättre?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är dyrare.

2. Det är är proprietärt, så vips kanske Microsoft får för sig att inte stödja gamla versioner och alla måste uppgradera till nya för dyra pengar, eller bara rakt av att de slutar utveckla det.

3. Det använder (oftast) VBScript som språk, vilket suger.

4. Det är inte lika använt som PHP/MySQL (bara räknar jag med bara sådär, men det stämmer säkert).

5. Microsoft står bakom det.

QED.

Okej, jag är inte så insatt, men vafan! 😱 PHP är väl inte så jävla bra det heller, men det är alla fall fritt som i frihet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det känns ju inte direkt som ett system baserat på access är ett speciellt säkert system... fast vad vet jag. MySQL borde väl vara bättre i det avseendet. Och snabbare. Och billigare. Fast jag har aldrig använt det. Pillade mest med microsofts SQL. Och asp. Massor av asp. Heeeela tiden. Tror inte ens jag kan php. Fast jag byggde iofs hemsidan med php bara för att bevisa för mig själv att det var typ same shit 😱

Idag måste. Vi skriva. Allt i. Jättekorta meningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danke för all input! Grejen är bara den att jag med 90% säkerhet kommer bli tvungen att skriva i just ASP/Access.

Känns lite fel bara. Jag som är stolt över att jag använder sån modern och bra kodning i XHTML/CSS/Javascript ska nu använda mig av uråldrigt språk och databassystem.

Men om jag ska bemöta Dingbats argument:

1. Att det är dyrare har i detta fall ingen betydelse, allt är redan uppsatt och klart.

2. Kan inte tillräckligt för att bemöta dig där, men det låter konstigt att Microsoft skulle kunna göra all gammal kod oanvändbar.

3. VBScript? Vad har det att göra med ASP? Och varför suger det? 😉

4. Varför är det viktigt?

5. Har INGEN som helst betydelse, sorry. 🙂

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med PHP är iofs att varenda tolvåring kan det och drar ner ryktet i smutsen med sin skitkod.

Detsamma kan sägas om exempelvis Javascript - det finns HEJDLÖST mycket urusel kod där ute. Men Javascript kan vara ett GRYMT bra verktyg om det används rätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast hmm, jag skulle kunna ta upp möjligheten att få använda PHP/MySQL. Efersom ni inte verkar ha några bra boktips 🙂 kan ni istället ge mig några riktigt bra argument jag kan föra vidare till varför ASP suger och PHP/MySQL är bättre?

😲

Nu har jag inte hängtmed i denna discus, men ASP är gammal och segt, punkt slut.

Om du vill lära dig PHP och mySQL så fins phpportalen.net

Men jag har ett konto på Libendo du kan få om du vill och om jag mins min login.

(libendo är en skola på nätet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...