Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja smiska mej med läder om missat befintliga trådar i ämnet.

Ge mej länkar isåfall så kan vi hålla denna tråd otroligt kort och fin.

Nu till själva momentet där jag tänker och skriver fritt, något svammlande och ostyrigt, svävande och lynnigt. Men håll i minnet att det är nyårsdagen och jag har haft otur så fort jag försökt tänka hela dagen. Nåväl.

Scenariot: Bandmedlem ringer undertecknad och låter otroligt inspirerad när han bryskt tar upp ämnet inspelning, utan någonsomhelst tanke på att jag i samma stund blir svettig på ryggen av blotta tanken att jag ska frakta hela datorparken, sladdar, skärmar och FAN OCH HANS MOSTER 8 mil till replokalen?! 😉

Tanken på att jag tar en väska med en porta och lite mickar ut till bilen och åker iväg gör mej frodig till sinnet och en känsla av harmoni och välbehag sprider sej ut i varje lem.

Sedan efter att vi spelat in 5 nya hits på en helg med portan UTAN att jag blivit svettigt högröd i ansiktet, svurit ve och förbannelse över datorer och farit runt så kackerlackorna krypit in i hörnena och tagit betäckning, tatuerat "jag hatar datorer" snett över bröstet och utan att jag glömt trycka ctrl+s strax innan strömmen gick. DÅ! Då kommer jag hem, fortfarande frodig till sinnet, och för helt enkelt över de lugnt inspelade filerna till datorn och gör en härlig mix i Pro Tools!

Hur gör jag och vilken billiga begangnade porta ska jag köpa? Samtidig inspelning av 8 kanaler är det enda kravet och det är vad jag förstår problemet som omöjliggör det billiga och begangnade (det kan ju fan inte stavas så?).

Har jag fel?

Tacksam för svar/smisk

Annons
Postat

Jag har en Fostex MR8-HD. Den har USB interface som gör det supersmidigt att föra över filer till datorn. Man ställer in den i USB-läge och sen i med sladden i datorn så ploppar MR8:ans HD upp i datorn. Sen är det bara att dra in dem till datorns HD och öppna i din DAW. Spar en slant och strunta i CD-brännaren, den är helt överflödig anser jag när USB interfacet funkar så bra.

Postat

Yamaha AW1600/AW2400 är bra portor av god kvalitét.

AW1600/AW2400 har åtta preamps (XLR/trs combo ingångar) med fantommatning som går att spela in samtidigt på separata spår med 24-bitars bit-djup.

USB gränssnitt finns för överföring till dator.

Postat

Tack för alla svar! Har kollat in Yamaha AW1600, verkar klockren. Även kollat på Korg D888 Väldigt bra design på den, enkel.

Är det någon som vet om det finns något på begagnatmarknaden som skulle funka?

• 1 månad senare...
Postat
Tack för alla svar! Har kollat in Yamaha AW1600, verkar klockren. Även kollat på Korg D888 Väldigt bra design på den, enkel.

Är det någon som vet om det finns något på begagnatmarknaden som skulle funka?

Jag spelar in på en D888. Funkar hur bra som helst. Jag antar att du tänker mixa och sådant på dator. Alltså bara använda den att spela in spåren.

Enda nackdelen jag upplevt är att fragmenteringen(rätt ord?) är lite dålig. Så ett hett tips är att inte ta bort alltför många dåliga tagningar på plats, där du inte har någon dator i närheten för defragmentering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.