Jump to content
Annons

Mackie Traktion och Ableton Live

drjohanzon

Recommended Posts

Annons
Jag kör Ableton Live och Addictive Drums, om jag kan vara till nån hjälp är det bara säga till.

Ok, Jag undrar hur jag gör för att tex skapa nytt, då jag vill kunna använda Jeyboarden till att tex spela in med Ez-Drummer i Mackie.

Kanske nån kan förklara lite.

Tack på förhand.

Andreas

Dela på andra sajter

Jag vet inte exakt hur man gör med ett keyboard, men jag kanske kan hjälpa lite.

Först måste du skapa ett nytt midi klipp där du vill lägga ut trummorna. Det görs såhär:

Klicka på den track som du tänkt använda för trummorna (klicka på namnet, i vänsterkanten). Då får du upp diverse alternativ längst ner i mitten av skärmen varav en heter "insert a new clip". Klicka på den och välj "insert new midi clip". Då får du ett objekt i din trumtrack där du kan plita ut noter/trumslag genom att använda verktyget som ser ut som en penna. Är lite klurigt att hitta rätt trumslag i en piano roll men man lär sig. :rolleyes:

Se till att ha EzDrummer som "filter" i filtergrejen till höger (till trumtracken).

För att använda keyboard så tror jag du måste välja det som input. Detta görs nog genom att klicka på "pilknappsgrejen" under tracknamnet (i vänsterkanten) och då ska förhoppningsvis ditt keyboard dyka upp (eller nån midi-tjofräs). Vet inte hur det funkar då jag inte har nått keyboard att testa med.

Hoppas det funkar, annars ere ba å fråg på!

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Här är en bild på mitt Tracktion (version 3), har markerat de viktigaste delarna med röda ringar.

84690709gx5yu1.jpg

För att förtydliga lite...

Drag symbolen New filter ned till det spår där du vill lägga en effekt eller en synt.

Sedan få du upp en lista där du väljer vad du vill lägga på spåret. Dra den innan eller efter regel, placeringen är fri.

Är det ett instrument så skall det ligga först i kön, innan regel.

Vid ringen längst till vänster väljer du om du vill spela in midi eller audio. Högerklicka och välj en midi-ingång. Voila, spela in! Ser likadant ut i Tracktion 2. Smutt eller hur?

Vill du ha en kompressor på trummorna? Drag ett nytt filter välj, en kompressor efter trumpluggen, klart.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Här är en bild på mitt Tracktion (version 3), har markerat de viktigaste delarna med röda ringar.

84690709gx5yu1.jpg

För att förtydliga lite...

Drag symbolen New filter ned till det spår där du vill lägga en effekt eller en synt.

Sedan få du upp en lista där du väljer vad du vill lägga på spåret. Dra den innan eller efter regel, placeringen är fri.

Är det ett instrument så skall det ligga först i kön, innan regel.

Vid ringen längst till vänster väljer du om du vill spela in midi eller audio. Högerklicka och välj en midi-ingång. Voila, spela in! Ser likadant ut i Tracktion 2. Smutt eller hur?

Vill du ha en kompressor på trummorna? Drag ett nytt filter välj, en kompressor efter trumpluggen, klart.

Tack så mycket!

Det var väldigt snällt

Mvh Andreas

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.