Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det börjar bli ett problem för Steinberg och övriga mjukvaruvärlden att Apple och deras programvaruutvecklare har ett sånt försprång när det gäller att de inte måste gå med vinst på sina program, eftersom det ju är samma ekonomi som i hårdvaruförsäljning. Jag älskar Cubase, men skulle aldrig i livet tipsa nån om att börja spela in i det med tanke på vad det faktiskt kostar.

För en rimlig studio om man kör Cubase (på mac eller pc)

Cubase cirka 5500 kronor med lite trixande med LE-köp och uppgradering

Halion 4000:- (studentversion; dvs trixande 2000:-)

t ex SIR2 1500:-

nåt annat reverb, autotune eller kanske nåt annat specialprogram man vill kunna använda typ 3000:-

Logic Studio 8, 4400:-

sampler inkluderad 0 :-

konvolverande reverb inkluderad 0:-

pitch correction, fler mjukvaruinstrument 0 :-

Man ska vara rätt tjurig (typ jag) för att kunna motivera att köra vidare på cubase bara för att det är

fina färger och man kan knappkommandona. Dyrt blir det. Intressant att se vad som händer framöver.

Cubase kommer inte ha en chans att vinna nya användare som det ser ut nu med alla som köper mac.

Det är främst gruppen mellan amatörer och proffs jag syftar på, som extra intressant i detta.

Annons
Postat

Jag hade hellre sett en bättre uppgradering utan alla småprogram och filer och lätt betalat det dubbla och fortfarande ha haft kvar usbdongeln. Än det som kom nu. Just för att slippa alla gamnackar!

Men apple ser bara $ och är smarta på det viset och försöker konkurrera ut pc-användare och på så vis få över folk till mac-världen. Apple släppe program för säkert ett värde av närmre 20 papp om det nu hade vart under Logic-7.

2 nya pluggar och ett "bättre" arrangefönster och lite namnändringar är för mig inte ett skit skäl starkt nog att kalla det för en ny version. Möjligtvist Logic 7.3 eller nåt. Men 8? Aldrig! För mig så klingar cubase mer "riktigt" program än Logic 8.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag hade hellre sett en bättre uppgradering utan alla småprogram och filer och lätt betalat det dubbla och fortfarande ha haft kvar usbdongeln. Än det som kom nu. Just för att slippa alla gamnackar!

Men apple ser bara $ och är smarta på det viset och försöker konkurrera ut pc-användare och på så vis få över folk till mac-världen. Apple släppe program för säkert ett värde av närmre 20 papp om det nu hade vart under Logic-7.

2 nya pluggar och ett "bättre" arrangefönster och lite namnändringar är för mig inte ett skit skäl starkt nog att kalla det för en ny version. Möjligtvist Logic 7.3 eller nåt. Men 8? Aldrig!

För mig så klingar cubase mer "riktigt" program än Logic 8.

Den tanken lär du ju vara ensam om liksom att Apple försöker konkurrera ut PC användare(?)

Största skälet till att Logic idag är så billigt är att dollarn har rasat....

Redigerat av Glaskatten
Postat
Men apple ser bara $

Öh, säg mig ett företag som inte tänker så?

Logic är en fis i rymden för Apples , man täcker bara in kundkretsen. iTunes och iPod/phone är deras stora pryl för alla vill ha en iPod. Det är där de satsar allt krut.

Postat

ja man får nog se bortom att alla faktiskt måste dra in kosing på sina program.

min fundering gäller mest att det blir allt svårare att anse att cubase är ett försvarligt

alternativ. det som faktiskt spelar stor roll för företagen måste ju vara alla nya användare,

och som jag ser det nu finns det ingen anledning att köpa cubase när logic med lull-lull är så

mycket billigare om man är ny användare.

Postat

Sen måste du ju köpa en dator också, om du kommer från PC-världen... dessutom är inte logics pitch correction så himla användbar för annat än skojiga/extrema effekter tycker jag. Men visst, det är småsaker och Logic Studio är hur man än ser på saken ett oerhört prisvärt paket, särskilt med tanke på hur komplett det är...

Postat

2 nya pluggar och ett "bättre" arrangefönster och lite namnändringar är för mig inte ett skit skäl starkt nog att kalla det för en ny version. Möjligtvist Logic 7.3 eller nåt. Men 8? Aldrig!

Den tanken lär du ju vara ensam om liksom att Apple försöker konkurrera ut PC användare(?)

Jaha? Så du tror inte att alla kampanjer som apple kör med "Get a mac" har nåt med att konkurrera mot PC?

"Konkurrera ut" kanske var ett fel ordval av mig.

Och vad har dollarns låga kurs i med att göra att apple slänger med Soundtrack Pro 2, apple loops/jampacks mm?

Kan ju knappast vara lönsamt att skicka med en massa program som apple sålde löst tidigare helt plötsligt? Dessutom så sänker dom totala priset till nästan hälften. Vad är målet? Jo att få folk att köpa apples hårdvara. Vad annars? 😉

Jag säger inte att Logic är apple's största pengakassa, tvärtom. Det är dom du säger 4Trax, a fart in space.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Jaha? Så du tror inte att alla kampanjer som apple kör med "Get a mac" har nåt med att konkurrera mot PC?

Och vad har dollarns låga kurs i med att göra att apple slänger med Soundtrack Pro 2, apple loops/jampacks mm?

Apple har för vana att bundla men priset för logic 8 hade ändå varit betydligt högre i Europa om inte dollarkursen hade rasat. Logic 8 hade då kostat mer i Cubase 4 nivå...

Och ja konkurrera ut pc-användare var fel ordval och feltänk över huvudtaget.

Postat

Apple har för vana att bundla men priset för logic 8 hade ändå varit betydligt högre i Europa om inte dollarkursen hade rasat. Logic 8 hade då kostat mer i Cubase 4 nivå...

Och ja konkurrera ut pc-användare var fel ordval och feltänk över huvudtaget.

Tidigare kostade Logic 999$, nu kostar det 499$. En halvering som inte har med dollarkursens styrka att göra 😲

Postat (redigerat)

Dessutom är apple inte jättepigga på att justera europa-priserna efter den fallande dollarn, så för eu-apple är en dollar fortfarande värd 7.50 kronor...

Eller, för att förtydliga: Logic kostade tidigare $999 respektive 9999kronor (så vitt jag vet har det aldrig kostat mer än så, ens när dollarn var jättestark. Men jag kan ha fel). Nu kostar det $499 respektive 4695. Om priset följt dollarnfallet skulle Logic kostat några tior över 4000.

Redigerat av SMonk
Postat

Sen måste du ju köpa en dator också, om du kommer från PC-världen... dessutom är inte logics pitch correction så himla användbar för annat än skojiga/extrema effekter tycker jag. Men visst, det är småsaker och Logic Studio är hur man än ser på saken ett oerhört prisvärt paket, särskilt med tanke på hur komplett det är...

Tycker pitch correction funkar ungefär lika bra som autotune om man ställer in långsam attack. Melodyne är däremot ett mycket mer intressant program där man faktiskt kan jobba med sångspåren.

Jag är annars inne i liknande tankebanor som Nils-Emil.

Som professionell användare har jag svårt att motivera att inte köra Logic, när i stort sett varenda studio/projektstudio använder det.

Allt fler hemanvändare lär byta till Logic vartefter de skaffar mac, vilket dom kommer att göra. Tycker Apple gör de absolut intressantaste bärbara datorerna idag.

Microsoft skjöt sig själva i foten i och med lanseringen av Vista. Ett år har gått och det finns fortfarande frågetecken kring vilken programvara och vilka ljudkort som är fullt kompatibla.

Och varför envisas Microsoft med att inte definiera FW800? Som det är idag måste man in i registret och hacka för att få upp hastigheten motsvarande FW400. En mindre skandal!

Viva la revolution! 😉

Postat

är det nån som har koll på hur ycket extra det kostar att köpa först express och sen stora, jämfört med att direkt gå på bamsen? emil

Postat
är det nån som har koll på hur ycket extra det kostar att köpa först express och sen stora, jämfört med att direkt gå på bamsen? emil

-5 kr...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.