Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag tänkte skaffa mig två aktiva monitorer för att få ett lite bättre ljud ut från min dator. Hade tänkt att skaffa mig ett Creative Sound Blaster Xfi Extreme Music men vet inte hur man kopplar ihop monitorerna med ljudkortet och vilka anslutningar och kablar som behövs. Funkar detta ljudkort för den här typen av ihopkoppling eller vilket kort behövs?

Creative Sound Blaster

Annons
Postat

Varför köpa ett Soundblasterkort till din hemstudio då det finns så många andra, för musikstudio mer lämpliga kort?

Offta till ett bättre pris!

Soundblaster lämpar sig nog fortfarande bäst till spel och möjligen hemmabiosystem.

Med påståenden som: "24-bits Crystalizer gör ljud bättre" Så förstår man att Creative inte riktar sig till studiokunderna.

//Pudas

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej!

Jag sysslar inte med att skapa musik, lyssnar enbart via dator och såg aktiva monitorer som en smidig lösning.

Då tycker jag du ska satsa på vanliga datorhögtalare i valfri prisklass. Studiomonitorer är ju avsedda för att återge musiken/ljudet som det faktiskt låter, ianalytiskt och högupplöst syfte än vanliga hifi-högtalare, som i sin tur är gjorta för att låta så trevligt som möjligt.

Redigerat av maart
Postat
Hej!

Jag sysslar inte med att skapa musik, lyssnar enbart via dator och såg aktiva monitorer som en smidig lösning.

Då tycker jag du ska satsa på vanliga datorhögtalare i valfri prisklass. Studiomonitorer är ju avsedda för att återge musiken/ljudet som det faktiskt låter, ianalytiskt och högupplöst syfte än vanliga hifi-högtalare, som i sin tur är gjorta för att låta så trevligt som möjligt.

Tack för input i frågan, men jag gillar det analytiska ljudet och har faktiskt lyssnat till ett par ganska svängiga Focal-monitorer!

Så tillbaka till frågan jag ställde från början!

😉

maart (oregistrerad)
Postat
Hej!

Tack för input i frågan, men jag gillar det analytiska ljudet och har faktiskt lyssnat till ett par ganska svängiga Focal-monitorer!

Så tillbaka till frågan jag ställde från början!

😉

okej, jaja... det är ditt val. Från SB-kortet har du en 3.5mm stereoutgång som är lätt att splitta till t.ex. 2 RCA (mono) som i sin tur är lätt att konvertera till 6.3mm monoplugg. De allra flesta studiomonitorer har någon (eller båda) av dessa anslutningar. Såna kablar/adaptrar finns att köpa hos vilken radio/tvhandlare som helst.

Postat
Tack för svaret.

Denna monitor har enbart XLR-kontakter, men det kanske finns en kabel som går från RCA till XLR?

Kolla i så fall upp om monitorerna accepterar obalanserad insignal. Om de bara har XLR-kontakt, så är det kanske inte säkert att de är konstruerade för annat än balanserad signal. Många andra monitorer har både RCA och XLR eller Tele...

Postat
Tack för svaret.

Denna monitor har enbart XLR-kontakter, men det kanske finns en kabel som går från RCA till XLR?

Kolla i så fall upp om monitorerna accepterar obalanserad insignal. Om de bara har XLR-kontakt, så är det kanske inte säkert att de är konstruerade för annat än balanserad signal. Många andra monitorer har både RCA och XLR eller Tele...

All utrustning kan ta en obalanserad signal. Det blir bara lite lägre volym (och obalanserat förstås).

Tänk på att du måste ha en volympotentiometer innan högtalarna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.