Jump to content
Annons

Få ihop ljudspåren

Recommended Posts

marcus_mardh (oregistrerad)
Postat

När jag spelade in gitarrerna i mitt senaste projekt så ville jag spela in gitarren i delar för att inte behöva ta om allt om det blev galet men också för att få med "utringet"

Så nu har jag allt material men på en himla massa spår. Hur kan jag på ett enkelt sätt få ihop allt till ett spår (jag vet att det är dubbat, så ack guran bara tar upp 2 spår i fönstret istället för 5 ggr så många)?

bifogar en bild.

mvh/marcus

studio.jpg

Annons
Postat
Kan du inte bara lägga dem på samma spår?

då överlappar de varandra och såvitt jag förstått så är det informationen som ligger överst som spelar och inte det som råkar hamna under?

men stämmer inte detta så visst skulle det vara utmärkt.

Postat

då överlappar de varandra och såvitt jag förstått så är det informationen som ligger överst som spelar och inte det som råkar hamna under?

Det stämmer.

Du kan ju testa att använda dig av crossfade.

Eller varför inte lägga gurorna på två spår istället?

Spår 1: tagning 1, 3, 5, 7 osv

Spår 2: tagning 2, 4, 6, 8 osv

Postat

men stämmer inte detta så visst skulle det vara utmärkt.

Är det så på alla delar att den första ringer ut, in i nästa? Isåfall kan du nog inte få ner allt på två spår, men fyra måste ju funka iallafall? Alltså: Du lägger första gitarrdelen på spår 1&2, andra på 3&4, tredje på 1&2, fjärde på 3&4. Skicka vidare alla fyra spår till en buss (group channel eller nåt sånt heter det väl i Cubase?) och lägg alla effekter där.

Hoppas det gick att begripa 🙂

Postat

Varför kompromissa;

Antingen lägger du allt på samma spår och ser till att göra en snabb (jättesnabb, ca 10-20 ms) X-fade mellan dem eller så skickar du hela skiten till en buss och gömmer originalspåren.

Du vet hur man flyttar saker mellan spår utan att de flyttas i tid va?

Tror det var Alt + ta tag och dra, men jag kanske kommer ihåg fel. Något ditåt är det i alla fall.

Postat
Varför kompromissa;

Antingen lägger du allt på samma spår och ser till att göra en snabb (jättesnabb, ca 10-20 ms) X-fade mellan dem eller så skickar du hela skiten till en buss och gömmer originalspåren.

Tror det var Alt + ta tag och dra, men jag kanske kommer ihåg fel. Något ditåt är det i alla fall.

Att lägga det på två spår som jag föreslog är inte att kompromissa.

Han får då med hela utklingningarna.

Postat (redigerat)

tack för alla svar. det är alltid saker som man missar och behöver andra infallsvinklar. kör på 2 spår och lägger 1+3 och 2+4 osv...nästa steg var att klura ut man kunde skapa en gemensam eq och effekt..att "skicka till buss" så att man kan lägga en gemensam eq och reverb låter helt perfekt men hur göra? ska kolla runt i cubase manualen också..

mvh/marcus

Redigerat av marcus_mardh
Postat
tack för alla svar. det är alltid saker som man missar och behöver andra infallsvinklar. kör på 2 spår och lägger 1+3 och 2+4 osv...nästa steg var att klura ut man kunde skapa en gemensam eq och effekt..att "skicka till buss" så att man kan lägga en gemensam eq och reverb låter helt perfekt men hur göra? ska kolla runt i cubase manualen också..

mvh/marcus

I SX3 så kan man iaf skapa ett Group-track och sätta det som utgång på de enskilda spår du vill ha med i gruppen. Vet inte om det funkar på samma sätt i Studio 4.

Postat

mvh/marcus

I SX3 så kan man iaf skapa ett Group-track och sätta det som utgång på de enskilda spår du vill ha med i gruppen. Vet inte om det funkar på samma sätt i Studio 4.

det bör finnas nån liknande funktion..ska leta. detta är första gången jag håller i spakarna helt själv från början till slut så et är mycket att lära. lägger självklart upp grejjerna här sedan när allt råmaterail är inspelat så att att ni kan ge synpunkter

Postat
Varför kompromissa;

Att lägga det på två spår som jag föreslog är inte att kompromissa.

Han får då med hela utklingningarna.

Om det är "punch ins" (som det troligtvis är tal om här) så vill man inte ha med utklingningarna. Om det inte är ”punch ins” så är det en annan femma.

Postat

Ett annat alternativ är att skapa en Foldertrack och lägga alla spår där i. Sedan en Grouptrack som du routar alla spåren till. Minimera sedan foldertracken.

På så sätt spar du ju lite plats i projektfönstret + att du har ändå möjligheten kvar att justera volym och dylikt för varje enskilt spår.

När jag spelade in gitarrerna i mitt senaste projekt så ville jag spela in gitarren i delar för att inte behöva ta om allt om det blev galet men också för att få med "utringet"

Så nu har jag allt material men på en himla massa spår. Hur kan jag på ett enkelt sätt få ihop allt till ett spår (jag vet att det är dubbat, så ack guran bara tar upp 2 spår i fönstret istället för 5 ggr så många)?

bifogar en bild.

mvh/marcus

Postat

okej, nu har jag fått lite olika förslag, och det är mycket nya begrepp att bekanta sig med. vad jag vill är att minimera antal kanaler och det kan jag göra med1+2 o 2+4 principen. så då är jag nöjd med det. ville mest få bort "trappan".

det andra är att kunna lägga en enda eq som berör all gitarr som spelats in samt reverb och framför allt volym. vill jag höja lite på refrängen kan jag göra den i automationen)

tack!

Postat
eller så skickar du hela skiten till en buss och gömmer originalspåren.

Så hade jag gjort!!

Postat

update

efter att ha tagit till mig av era tips så har jag ännu inte listat ut hur jag ska gåt tillväga rent tekniskt. jag andvänder alltså cubase studio 4 och vill kunna lägga gemensam eq och effekter på mina gitarrspår Som ni ser på bilden (de som sick-sackar varandra)

studio2.jpg

När jag letar efter "bussar" under sends så har jag bara Bus 1 left eller right att välja mellan. ljudkortet jag andvänder heter Firebox och har 2 ingångar.

Hur göra?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.