Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De nya VST3 instrumenten som Mystic, Prolouge med fler hänger sig alla. Har bara skummat igenom dem, men nu när jag vill dyka djupare i dem så hakar de upp sig. Datorn låser sig INTE, utan det går att byta ljud med mer. Det är presets med stora ljudbilder eller arp-liknande effekter som hänger sig, innan jag ens rört keyboarden. "Mindre" presets som enkla instrument hänger sig inte.

HALion one funkar däremot utan några problem, oavsett ljudbank och hur många röster jag använder. Övriga icke VST3:or, som t.ex Monolouge funkar.

Någon som vet vad tjaffset är? Skulle ju vara rätt trevligt att kunna använda de medföljande instrumenten.

Det står ju i spec. att det optimala vore en Dual Core. Jag har P4, 2gb ram, som för övrigt är rätt stadig.

Trevligt kväll och Gott nytt år!

Annons
Postat
De nya VST3 instrumenten som Mystic, Prolouge med fler hänger sig alla. Har bara skummat igenom dem, men nu när jag vill dyka djupare i dem så hakar de upp sig. Datorn låser sig INTE, utan det går att byta ljud med mer. Det är presets med stora ljudbilder eller arp-liknande effekter som hänger sig, innan jag ens rört keyboarden. "Mindre" presets som enkla instrument hänger sig inte.

HALion one funkar däremot utan några problem, oavsett ljudbank och hur många röster jag använder. Övriga icke VST3:or, som t.ex Monolouge funkar.

Någon som vet vad tjaffset är? Skulle ju vara rätt trevligt att kunna använda de medföljande instrumenten.

Det står ju i spec. att det optimala vore en Dual Core. Jag har P4, 2gb ram, som för övrigt är rätt stadig.

Trevligt kväll och Gott nytt år!

Hmmm det här var ett konstigt problem..

Hur exakt går det till - steg-för-steg, när Cubase "fryser"?

Du skriver att du vill dyka djupare ner? Är det när du ändrar parametrar som de låser sig eller är det så fort du laddar dem i racket / lägger dem som Instrument i trackmanagern?

Preseten i sig bara är parametrar och inte samplingar så det är inget som laddas till RAM på samma sätt som ex Halion ONE

Så vi bör kunna utesluta ett minnesproblem.

Har du installerat om Cubase över någon gammal installation och / eller bytt plats på katalogen? det låter som om den inte hittar presetkatalogen snarare än att det är något fel på pluggarna i sig.

Postat

Steg för steg:

Jag plockar fram Prolouge och väljer att skapa ett instrument track. Jag trycker på t.ex C1 på keyboarden och sinustonen hänger sig. Jag kan fortfarande gå in i Media Bay och välja presets, men samma ton tjuter, men med det valda presetsens inställningar. Jag kan pilla på pluggens alla reglar, men det låter fortfarande som endlös relase eller rundgång.

Själva Cubase hänger sig inte, jag kan t.ex trycka upp F11 och ta bort Prolouge, så oljudet försvinner.

Samma sak händer med Mystic och Spector, och det blir ingen skillnad om jag avstår från att skapa ett instrument track när jag plockar fram pluggen.

Embracer och Monologue som är VST2 fungerar som dom ska, likaså alla effekter i 3-formatet.

Jag har uppdaterat från 4.0 till 4.1, och Cubase har funnits på samma plats på hårddisken hela tiden. Presetskatalogen ligger Steinberg/Cubase4/Vst3 Presets/Steinberg Media Technologies.

Vet ej säkert om pluggarna fungerade innan uppdateringen, eftersom jag uppdaterade strax efter installationen.

Postat

Hmm.. fastnade på några rader i din beskrivning: kolla så du inte har midirundgång..

Ditt bekymmer låter som om du har MIDI-data som triggar sig själv d.v.s midi-out triggar midi-in.. eller att Prologue skickar midi-out tillbaka till sig själv.

Sitter inte med C4 igång just nu, men det känns som om ovanstående löser ditt problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.