Jump to content
Annons

Datorbygge

zeven

Recommended Posts

Hallå!

Har av en tillfällighet kommit över en helt hyffsad dator med 2,8 GHz och 512 Mb ram helt gratis. Denna vill jag nu bygga upp för att enbart använda som musikdator för att producera och mixtra med låtar.. Kommer använda flera olika program och eftersom att jag producerar house kommer det krävas rätt mycket effekter, VST's och olika spår för skapandet. Datorn har ett dåligt ljudkort. Men jag vet inte om jag ska köpa externt eller internet ljudkort, har ca 1000-2000 att röra mig med. Vad mer kommer jag behöva? Tips på märken? Olika lösningar?

Tack för svar!

zeven

Dela på andra sajter

Annons
Hallå!

Har av en tillfällighet kommit över en helt hyffsad dator med 2,8 GHz och 512 Mb ram helt gratis. Denna vill jag nu bygga upp för att enbart använda som musikdator för att producera och mixtra med låtar.. Kommer använda flera olika program och eftersom att jag producerar house kommer det krävas rätt mycket effekter, VST's och olika spår för skapandet. Datorn har ett dåligt ljudkort. Men jag vet inte om jag ska köpa externt eller internet ljudkort, har ca 1000-2000 att röra mig med. Vad mer kommer jag behöva? Tips på märken? Olika lösningar?

Tack för svar!

zeven

Leta efter ett beggat audiophile 2496 kort brukar gå för 500:-

Lägg resten av pengarna på ramminne

Dela på andra sajter

Jag vet inte så noga hur det är med house-musik, men man spelar väl inte in speciellt mycket audio? I sådana fall (och annars med för den delen) klarar du dig säkert bra på det inbyggda/medföljande ljudkortet, bara du ser till att använda Asio4all-drivrutinerna (laddas ner från www.asio4all.com)

Har precis färdigställt en musikdator med ungefär samma specar som din, fast 1 Ghz långsammare processor åt en kompis. Provade spela in gitarr igår, enda extra hårdvara som behövdes var en stor->liten tele-adapter 🙂 Blir alldeles utmärkt ljudkvalitet på gitarrspåren, inget brus och sånt.

Dela på andra sajter

Det beror på, men jag planerar inte att spela in något. Hur funkar den då? Vilka program kör han?

Hur funkar vad? Om du menar tele addaptern så är det bara för en annan ände på kontakten. Och menar du drivrutinerna är de något du installerar på ljudkortet. Om du menar hur datorn funkar så kan jag inte svara på de eftersom jag inte vet vad han har för specs.

Själv kör jag med ett externt Tascam US-122L ljudkort som går för 2 lax och finns att inhandla på de flesta butiker, Jam och Musikbörsen är dom jag kollat på. Det är USB baserat och kör med ASIO, har 2 line ingångar och 2 mic ingångar och funkar alldelles utmärkt för min del.

Jag producerar också house och kör på en dator med en Intel P4 3,0Ghz, 1gb ram, 7200rpm hdd. Vad det gäller prestanda så är väl min dator medelmåtta men inte märker jag av det, får väldigt sällan lagg och det händer endast när jag har riktigt stora projekt öppna. Inläsningstid för vissa saker kan ibland öka markant men det är inget jag irriterar mig på.

Det rekommenderas att du fryser lite spår, stänger av effekter när dom inte används och har rätt inställningar vad det gäller buffertstorlek osv när du jobbar dock.

Dela på andra sajter

Läste i SOS att Tascam har extra buffrar som lägger på 14.3ms utöver det angivna värdet i latency.

Är det något du marker av?

“Cubase output latency was declared as 17.23ms (14.3ms of 'extra' buffering over the 2.9ms of the software buffers), which is significantly higher than that of any other interface I've measured to date”

Dela på andra sajter

affe110: Menar självklart hur datorn fungerade, om det flöt på bra osv 😉 Men det verkar ju gå finfint för dig, så lite extra ramminne för min dator och saken borde vara biff. Vad kör du för program och VST's?

Dela på andra sajter

Min kollega använder datorn som skissblock för att göra demos kan man väl säga. Cubase SE, Hypersonic II och gitarrpluggen Juicy77 är de han använder mest. Flyter på bra, tillräckligt låg latency för att spela in gitarr direkt med Juicy77:an (strax under 10 ms). Hypersonic är ganska resurssnålt, märks inte så mycket. Han har även EZDrummer installerat, funkar bra det med. Har inte provat och se hur man kan maxbelasta datorn eller så, men jag är väldigt övertygad om att det inte är ljudkortet som är flaskhalsen när det tar stopp, utan minne och processor.

Dela på andra sajter

affe110: Menar självklart hur datorn fungerade, om det flöt på bra osv 😉 Men det verkar ju gå finfint för dig, så lite extra ramminne för min dator och saken borde vara biff. Vad kör du för program och VST's?

Var lite osäker så jag körde alla förklaringar samtidigt, tänkte även göra det i separata posts för att öka min postcount 😛 men men, skämt åsido. Jag kör Ableton Live och leker väl mestadels med mindre krävande vst synthar (helst de som efterliknar analogt sound) även om jag ibland drar upp Nexus för lite fina pianon. Kör även diverse förstärkar simuleringar för gitarr och bas och sen är väl den ända krävande effekten jag använder Izotope Ozone.

Men på senare tid har jag märkt mer och mer att min dator börjar sagga efter lite om jag har runt 3-5 effekter på 7-10 spår. Oftast kan jag lösa detta genom att frysa några spår eller säga hejdå till nån groupie på msn 🙂

Dela på andra sajter

Jag vet inte så noga hur det är med house-musik, men man spelar väl inte in speciellt mycket audio?

Det beror ju helt på. Gör man mer kommersiell house så krävs det självklart sång men annars är det mer en smaksak. Jag brukar spela in så mycket gitarr jag bara kan och det har blivit lite av mitt signum.

Dela på andra sajter

Som sagt, det är garanterat processorn eller ramminnet som inte hänger med (förmodligen processorn).

Om man tror att ljudkortet ställer till det kan man ju höja latecyn rejält när man mixar, då kan man få några extra procent prestanda.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.