Jump to content
Annons

Synth för metal

mrbjoorn

Recommended Posts

Tjo!

Jag spelar keyboard i ett metalband och känner behovet för lite andra(bättre!

ljud än de jag har nu.

För tillfället äger jag en Korg X5D och jag är grymt nöjd med den, men känner

att den saknar vissa grejer.

Jag hade tänkt att behålla den som klaviatur (för den är ju så snygg)

men skaffa mig en annan ljudmodul.

Då är frågan, ska man satsa på hårdvara eller mjukvara?

Jag är lite sugen på ett rack faktiskt, men inte säkert om

det skulle vara det bästa för mig. Dessutom ska jag alldeles

strax köpa en laptop (2Ghz processor, 2Gb ramminne, 160 Gb hårddisk)

som man eventuellt skulle kunna använda.

Jag spelar både live och i studio och är väldigt fast vid

Janne Warmans ljud (keyboardist i Children of Bodom).

Nått i den stilen skulle inte vara helt fel.

De ljud jag vill åt är ungefär:

- Ett antal bra leadljud

- Stråkar, både vanliga och synthaktiga

- Orchestra Hit

- Harpsichord och gärna något bra pianoljud

- Synthaktiga klockspel (kan itne förklara bättre), heter typ Moon Stone på Korg X5D

- Nå trevliga padljud och nån orgel kanske

Nåå, är jag för kräsen? Vad behöver jag för att uppnå dessa ljud?

Och ungefär vad kan det kosta?

Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Reason är stabilt som få mjukvaror. Jag skulle ge mig ut live med Reason utan att vara speciellt orolig.

Dessutom kan du med Combinators mappa upp splittade keyboard ljud.

Dela på andra sajter

Hmm,spelar själv keyboard i ett metal band och skulle vilja rekommendera en korg tr till dig då den har mycket bra ljud och funkar ypperligt live.Du kan säkert hitta en begagnad för ett bra pris 🙂

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar Triton. Men du har redan en Korg synth så jag skulle gå på något annat om jag skulle köpa en HW synth för att få lite blandade ljud.

En av anledningarna till att köra Reason är att det är så flexibel programvara.

Saknar du ljud till Reason så finns det massvis att hämta hem gratis på nätet.

Reason har en samplermodul i sig så blir du sugen på att sampla nåt ljud från tex en Roland synt, no problem att spela upp detta i Reason. Flexibelt så det förslår.

Kolla in "What´s in your rack" på http://www.propellerheads.se med Kristopher Pooley och Zac Baird (Korn) hur de använder Reason live.

Det blir lättare med en dator för du kan göra fler grejer, men samtidigt känns en HW synt lite mer turnérigid.

Dela på andra sajter

Utan att bry mig alltför mycket om genre så kommer här lite länkar till vad andra keybordister i olika hårdrocksband använder. Hoppas detta hjälper dig något 😉

Evergrey

Sedan finns svenska Clavia och Amerikanska Kurzweil som verkar kunna passa till vad som helst 😆

Dela på andra sajter

Ett annat program att kolla in om man vill använda laptopen live är Steinberg V-stack. Det är helt enkelt ett virtuellt rack där du kan lägga in dina VST-syntar. Du behöver alltså varken starta någon sequenser, eller lita till att syntarna fungerar som stand-alone.

Laptop-lösningen är garanterat billigast. Jag menar, jämför priset på t ex NI B4 mot någon hårdvaru-orgel... Känns kanske inte lika tillförlitligt som med en massa hårdvaru-syntar. Men om man gör som du och ser till att ha en bra synt som midi-klaviatur så har man ju backup.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.