Jump to content
Annons

Fördröjning vid inspelning

Recommended Posts

michekarls (oregistrerad)
Postat

Jag har som skolprojekt att spela in en några egenkomponerade låtar i min hemmastudio.

Jag har ett EMU 0404 ljudkort, en Behringer B1 mic och spelar in på cubase sx3. Datorn har några år på nacken, men är ändå stabil (1024 ram, 3 ghz processor eller nått i den stilen).

Det har fungerat bra fram till igår då jag märkte att det blev en liten fördröjning på ljudet. Har surfat runt här på forumet för att hitta lösningen och vad jag har förstått så brukar fördröjning ha med latency att göra, right?

Nu är det så att jag tyvärr inte är så bevandrad inom studiofackspråket, så det hjälper mig inte så mycket att veta det. Jag skulle blir oerhört tacksam om någon kunde förklara på ett lättförståligt sätt hur jag ska göra för att bli av med den här fördröjningen som har uppstått (genom att sänka latencyn?)!

Tack på förhand

Annons
Postat

Se till att använda rätt drivrutin i CuBase (typ EMU ASIO, 0404 ASIO eller "nått" ASIO).

Öppna kontrollpanelen för ljudkortet och prova att ställa ner "BufferSize" till t ex 128 eller 64.

Postat
Se till att använda rätt drivrutin i CuBase (typ EMU ASIO, 0404 ASIO eller "nått" ASIO).

Öppna kontrollpanelen för ljudkortet och prova att ställa ner "BufferSize" till t ex 128 eller 64.

Tack för snabbt svar Gilbert. Hur vet jag vilken drivrutin jag använder? I Cubase står det in:left ASIO multimedia stereo driver out:ASIO multimedia stereo driver. Är det drivrutinen du syftar på?

Var i kontrollpanelen för ljudkortet kan jag ställa in bufferSize?

Postat (redigerat)

Du ska köra EMU asio, kolla under device setup. Där kan nånstans kan du välja olika drivers, ASIO multimedia driver är nån standard som följer med men den som är gjord för ditt kort borde heta EMU ASIO-driver. Annars får du fett med fördröjning ja. 🙂

Redigerat av Limpan
Postat

Limpan och Gilbert:

Tack som fan! Ändrade drivrutinen och det funkade. Ska kolla in BufferSize också.

Kontigt att det har funkat så bra tidigare.

Än en gång, tack för snabba och informativa svar!

Gott nytt år

Postat

Med EMU-kortet behöver du nog inte bekymra dig om "buffer size"; Gå in på Devices->device setup->VST Audiobay->EMU Asio och välj sen "control panel" så kan du ställa latecyn direkt i milli-sekunder.

Postat
Med EMU-kortet behöver du nog inte bekymra dig om "buffer size"; Gå in på Devices->device setup->VST Audiobay->EMU Asio och välj sen "control panel" så kan du ställa latecyn direkt i milli-sekunder.

Vilket i praktiken är samma sak.

Postat

Hur många milli-sekunder ska jag ställa in latencyn på då?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.