Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en musikstudio hemma, jag har ett enmansband så jag spelar in bakgrundsmusiken själv och uppträder till det.

Här är min fråga:

Jag ska köpa en stormembransmick, har en elgitarr+först, bas+först, keyboard och en dator.

Hur tycker ni att jag ska koppla ihop detta?

Genom ett ljudkort, mixerbord?

Det får helst inte bli så dyrt, men jag vill ha bra kvalité och så, jag behöver ju inte så många ingångar på ljudkortet.

Kimba N'dame

Annons
Postat (redigerat)

Vad gör du för musik?...med ditt tugg gissar jag på en hipsterrr...

KLAVIATUR

Ett keyboard/klavitatur är nästan ett måste...Vilket klaviatur spelar ingen större roll, enda skillnaden är oftast övriga knappar...

Jag har en keystation 49 nere i studion och en oxygen8 till min bärbara anläggning...

MICKROFONEn populär budgetkondensatormick här på forumet är Studio Projects B1 som är mer än värd sina pengar 😄

ELBAS

Både gitarrer och basar ska väljas efter smak, känsla och vad område...vad vill du ha för ljud, föredrar du något framför något annat ? Det bästa är att gå och spela på några basar, frågar personalen på butiken innan du köper(från thomann 😛 )..

Jag gillar squiers basar, dom är billiga, känns bra att spela på och vissa låter riktigt bra

Jag köpte Den här basen för ett tag sedan och jag är superhelnöjd!

Men som sagt, vill du ha en J-bas eller P-bas?

Bland j-basarna så kan du kolla på liknande

ELGITARR

Samma sak här, åk och spela? Jag tror fortf att du är åt funk/hiphophållet, så kolla in en telecaster!

Här skulle jag lägga in en slant till, till en fendergura, men jag vet inte din budget =).

Bara o leta ...

Kolla kanske in den här?

BASFÖRSTÄRKARE

Innan jag börjar spotta ut produkter vill jag säga en sak här, basar i studiobruk brukar ibland köras linad, dvs att du kopplar den direkt till preampen(ditt ljudkort), men även här är det än sak om smak och tycke,

det jag försöker säga är att det inte är hundra procent nödvändigt för att få ljud från saken ;D

Men du bad om stärkare så jag kommer med förslag, samma sak här gäller: PRÖVA!

ampeg är ju grajjor, men samtidigt har jag ingen större koll på basstärkare, kör min genom en Fender Bassman100...

Kom ihåg, inte nödvändigt!...

GITARRFÖRSTÄRKARE

Här gillar jag att färga ljudet lite med en stärkare, känns lite mer levande också 🙂, jag vet att jag är tjatig med det, men åk o spela! annars är det som att blunda o slicka i random skål 🙂

Jag gillar Tech21 hade en 15wattare innan och den funkar perfekt i studiobrukar, du behöver inte kräma på så mkt för att den ska bli "elak"

Har du mer pengar än vad jag tror är det jävligt ballt med en stack, min polare kör en sånhär, och den låter både bra live och på deras punkplatta, men som sagt, spela....

DATOR

Ojojoj...berätta vad du vill ha, PC lr Mac, Stationär lr Bärbar?

MAC STATIONÄR? : Mac Pro, Imac

MAC BÄRBAR: Macbook, Macbook pro

PC STATIONÄR: budgetval, lite finare

PC BÄRBAR: ingen aning...kolla med andra här 😛

LJUDKORT

okok..vad behöver vi? Ett bra kort, stadigt med kvalite, och inte så många ingångar, vi fick redan ett bra förslag från Gilbert, kolla in Konnekt8an....kolla runt på forumet, det kommer upp sånna frågor hela tiden, läs på vad som just passar dig...

Själv gillar jag pro tools/logic och kör med en MBOX 2 Pro till bärbara, 2 bra ingångar+ PTLE på köpet 😉

ÖVRIGT!

GLÖM INTE! Förutom alla prylar du ska köpa behövs det tillbehör! Bärbara hårdiskar, kablar, mer kablar, hörlurar, eluttag,grenutag, mer kablar osv! Till varje produkt är det minst 1-2 tillbehör som behövs, men det får du kolla själv...

Hoppas att det här har hjälpt dig, och hoppas att den kan hjälpa många andra...jag var ju lite rastlös!

Kul om andra kan komma mer förslag om den här blir nitad, så kan jag redigera den med tiden =)

LYCKA TILL MVH// P-O-MPE(finns på eran mp3 😎 )

Redigerat av pompe
Postat

Jo, alltså jag har redan en dator, en dell 5150, mer vet jag inte, den är snabb i alla fall.

Ljudkortet är det som följde med, men det tycks vara ganska bra.

Elbas har jag en neusonic p-bas och en dimavery 30w bass amp.

Gitarr har jag en j&d brothers och en riley 10w förstärkare.

Keyboard, en yamaha som kostade 3 000:-

Ett oljefat.

Sedan så har jag en sångmick typ shure pg48 dynamisk.

Och ett studioprogram Magix Music Maker 2003.

Det är så att jag vill ha ett mixerbord och koppla ihop allt, och sedan en ny mick som passar både till sång och akustiska instruemtn.

Och så behövs ju kanske ett bättre ljudkort.

Jag har funderat på behringer podcastudio kit, men audio interfacet hade inga midi-ingångar, jag vet inte riktigt vad jag vill ha, men det behöver vara bra kvalité, eftersom jag gör bakgrundsmusik och uppträder till det eftersom jag inte har något band.

Det ska ju heller inte va för dyrt, som ni också kanske misstänker med tanke på de sakerna jag redan har.

Kimba

Postat

Jag tror att de är lite för dyra, jag behöver bara 3 ingångar, gärna midi och en xlr mickpreamp fantommatning.

Typ runt 2 000:-

Kim

Postat

Audiophile 192 verkar vara bra, men är det nån som vet lite mer om det, jag hittar inte så mycket om den på musikbörsens hemsida.

Postat

jag är rätt ny i ljudkortsbranschen, jag hittar inte hur många ingångar det är i det, det står 4 in, men räknas då även midi och xlr ingångar med eller?

Postat

så det betyder att jag kan koppla in 3 instrument genom lineout till ljudkortet + mikrofonen genom en xlr fantommatningsingång?

Postat

Ljudkortet har 2 st linjenivåingångar via balanserad (eller obalanserad) telekontakt (TRS), 4 st linjenivåutgångar via TRS och 2 st digital kanaler in/ut via koaxial S/P-DIF (Sony/Philips digital interface).

Troligtvis kommer du att köpa ett litet mixerbord (t ex Compact4) som komplement till ljudkortet.

Postat

fast det blir ju lite dyrt att köpa et compact 4 mixerbord, ett audiophile 192 och en stormembransmick + sladdar?

det blir ju över det dubbla som bara ljudkortet kostar typ

Postat

De flesta har absolut ingen nytta av en mixer i hemstudion. Även de sämre musiker-ljudkorten har bätte ljudkvalitet än billiga mixrar nu för tiden, men fortfarande verkar många tro att man måste ha en mixer när man pysslar med musik.

Med detta vill jag bara säga att du är inne på rätt spår om du vill eliminera den platskrävande mixern som ändå inte tillför något positivt - förrän man går upp på helt andra prisnivåer...

Postat

Tack för alla bra svren jag fått, men jag har tänkt om.

Varför köpa ett ljudkort med tre ingångar, när jag lika gärna kan köpa ett med en ingång och bara byta, lite mer arbete men vad sjutton, jag är inte lat, och dessutom är jag ganska fattig.

Lite ironiskt eftersom jag gör världsmusik.

Så nu undrar jag: Kan ni ge mig ett bra förslag på ett bra ljudkort med 1 ingång för instrument och 1 ingång för micpreamp/xlr fantommatning?

Kimba

Postat

jag funderar på behringer c1 + firefly 302, kan det va ett bra paket?

Jag har hört en finne på youtube som använde c1:an och den lät väldigt bra 8vet inte vilket ljudkort ha använde) men jag har hört att xlr ingången kan va lite svag på firefly 302 och att firewire ljudkort kan krångla och att de har högre latency, men vad vet jag...

Kimba

Postat

Interna ljudkort har lägst latency och lägst processorbelastning. Därefter kommer FireWire eftersom de har dedikerade styrkretsar och sist USB.

Postat

ok, jag har bestämt mig för att köpa en studio projects b1. men nu är det bara ljudkortet kvar.

Micken behöver ju pre amp, och så ska ju keyboard, gitarr och bas, båda med förstärkare in genom line.

Kimba

Postat

studio projects och firefly 302 verkar va ett bra paket?

Är det svårt att koppla in sina egna firewirekort?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.