Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en musikstudio hemma, jag har ett enmansband så jag spelar in bakgrundsmusiken själv och uppträder till det.

Här är min fråga:

Jag ska köpa en stormembransmick, har en elgitarr+först, bas+först, keyboard och en dator.

Hur tycker ni att jag ska koppla ihop detta?

Genom ett ljudkort, mixerbord?

Det får helst inte bli så dyrt, men jag vill ha bra kvalité och så, jag behöver ju inte så många ingångar på ljudkortet.

Kimba

Annons
Postat

Mixerbord är i de flesta fall överflödigt. Kolla hur många ingångar du behöver och kör med ett ljudkort som är lämpligt för det. Många externa Firewire-ljudkort har inbyggda micpreamps och hörlursförstärkare, så då behöver du inte komplettera med externa sådana, utan bara med lämplig mikrofon.

Kanske kan ett Echo AudioFire8 - eller rentav AudioFire4 räcka till för det du kommer att köra - eller kanske MOTU UltraLite...?

Vilken mic du ska välja, är till stor del en smaksak. Bäst i lägsta prisklassen tycker jag att Studio Projects B1 är. ADK Hamburg och Oktava MK319 är bara lite dyrare och kan också vara intressanta, beroende på vad du är ute efter för någon färgning. Vill du gå upp ett snäpp i kvalitet och få ner brusnivån, så kolla gärna på Violet Design Black Knight. Glöm inte heller puffskydd!

Om du vill, kan du ladda ner smakprov på hur diverse micar kan låta, från min testsite - så kan du bilda en egen uppfattning i stället för att bara lyssna på vad andra säger är bra... 🙂

Postat

Fler alternativ:

konnekt8

FireBox

0404 USB

Audiophile 192 + en liten mixer (t ex Compact4), om du har en stationär dator. Lägst latency och processorbelastning.

Postat

ska se nu, jag har ju en stormembransmick som ska in, behöver fantommatning, ävrigt så är det en för keyboard, en för elgitarr och en för bas tror jag, trummor har jag i datorn sedan.

Bra att man kan köpa ljudkort direkt och slippa behringers mixerbord som läcker mellan kanalerna.

Man kan säga att jag behöver 3 ingångar + en xlr ingång.

Kimba

Postat

kan jag få lite information om det, jag blir inte klokare av varken deras hemsida eller musikbörsen

Postat

alltså, om jag behöver 3 ingångar för gitarr, bas, keyboard, och så en xlr med pre amp, ska jag då köpa ett Audiophile 192 tycker ni?

Postat

och så var det stormembransmick, jag funderar på ADK A51 eller Behringer c-1, men har inte riktigt bestämt mig, och så kanske ett Audiophile 192 också

Postat
alltså, om jag behöver 3 ingångar för gitarr, bas, keyboard, och så en xlr med pre amp, ska jag då köpa ett Audiophile 192 tycker ni?

Om du har ett litet mixerbord som fyller dina behov; ja.

Postat

vad tycker du att jag ska köpa för mixerbord? typ det där lilla som behringer har för typ 3 hundra, kommer jag då att få xlr fantommatning?

Postat

hm, jag vet inte hur jag ska göra nu, kan ni tala om för mig det absolut smartaste sättet och billigaste att koppla 2 förstärkare, en keyboard genom lineout och en stormembransmick som kräver fantommatning på bästa sätt

Kim

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.