Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena,

Tänkte bara kolla om någon som har nå schyssta tips till Waves L3 (MultiMaximizer).

Berätta gärna eller lägg upp (en) screenshot på hur du ställer in L3:n för att få ett sound som DU gillar.

Skriv gärna vad du använder den till,

tex.

sista processen innan låten släpps

för acapella

för beat

etc....

Jag kör för tillfället en sånhär (klicka för bild) "preset" (OBS! Manuellt inställd).

Använder den som sista process innan jag släpper låten.

Peace,

Litanol

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Man ställer in L3 efter hur låten är...

Presets kan ge dig en ídé om hur du kan använda den.

Läs instruktionerna om hur man använder L3, det är nyttigt och välspenderad tid.

Postat

Jepp, helt och hållet beroende på låt. Jag fattar inte varför tillverkarna envisas med att göra massa presets när ingen borde använda sig av dem.

Postat
Jag fattar inte varför tillverkarna envisas med att göra massa presets när ingen borde använda sig av dem.

Hmm... Om Waves tillhandahåller en preset som t.ex. (taget ur luften) "Conclusive CD Mastering Q24 - D1 - Norm", finns det någon anledning att inte använda det som utgångsläge? För när det gäller limitrar (limiters, eller hur vi nu ska böja begreppet) av (Waves) L-typen, så handlar det väl ändå om, för det mesta i alla fall, hur lågt man ska våga ställa tröskeln respektive hur högt vi ska gå i taket.

Mitt råd till Litanol: Om du inte orkar läsa "manualen" och fördjupa dig i produkten, då får du experimentera dig fram med presetsen, preset:en, presettarna, eller hur vi nu ska böja det.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

L3 kostar 600$ så man borde bry sig om manualen eller hur?

Just nu kampanj 480$...

Redigerat av drloop
Postat

Jag skulle rekommendera att läsa manualen och förstå sig på produkten istället för att jaga presets som kanske funkar. Om man vet vad man gör så kommer resultatet troligtvis bli bättre.

Postat

Okej, då ska jag läsa manualen och se efter lite 🙂

en fråga bara, när brukar du använda Waves L3?

Än så länge har jag själv använt L3 som sista process innan jag är klar/släpper låten.

Dvs jag lägger på effekten på mixdownen som innehåller både acapella och beatet.

Är det bra eller är det bättre att använda L3 på beatet för sig och acapellan för sig?

För övrigt så är det mest hiphop/rap jag sysslar med.

Postat

L3 är en limiter och ska användas som sista plugg (om man inte använder separat dither) på master-regeln. När jag använder den (olika limiters låter bäst beroende på material) brukar jag faktiskt köra i singelband läge. Viktigt är att kolla vilket läge som låter bäst (d v s minst dåligt) på just den låten och enklast är att överdriva och bläddra igenom de olika ”profilerna” och lyssna efter den som låter bäst. Sen är det bara att hitta en balans mellan volym och trasigt ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.