Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, men uppgraderar man till 1.5, på nåt eller annat sätt, så kan man köra final scratch i Windows. Men frågan är ju vilka program förutom (det minst omtalade programmet) final scratch som fungerar på ljudkortet. Finns de nå nytt program som ständigt uppdateras osv och kan köras genom ljudkortet man får med i paketet så vore de nog värt att skaffa.

Förutom den frågeställningen, final scratch paketet eller maya44 ljudkort? de ja är ute efter är ju ljudkortet och de ligger inom samma pris. Rekomendation?

Annons
Postat
Jo, men uppgraderar man till 1.5, på nåt eller annat sätt, så kan man köra final scratch i Windows. Men frågan är ju vilka program förutom (det minst omtalade programmet) final scratch som fungerar på ljudkortet. Finns de nå nytt program som ständigt uppdateras osv och kan köras genom ljudkortet man får med i paketet så vore de nog värt att skaffa.

Förutom den frågeställningen, final scratch paketet eller maya44 ljudkort? de ja är ute efter är ju ljudkortet och de ligger inom samma pris. Rekomendation?

Du kan kolla in programmet deckadance, har inte testat det men läst bra grejer om det och det funkar med FS-skivorna.

Lurigt det där med valet mellan FS och Maya44. Jag tror att Maya44 plus Ms. Pinky är bättre, men det blir dyrare och sen finns risken att du måste köpa phonopreamps till det, så det kan kanske dra iväg pengamässigt. Sen är ju Maya44 ett internt ljudkort, så om du skulle få för dig att spela på klubb är det ju rätt drygt att dra med sig en stationär dator 🥰

Postat

Jo, men sen finns de ett externt maya 44 --> http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_usb.htm

Om man skulle vilja gå och klubba med de, ett plus är ju även vad jag vet att man kan använda den till många olika program osv. Som sagt, svårt val. Ska kika lite mer på deckadance. Funkar traktor till finalscratch ljudkortet (http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Content/Stanton/PR/Final-Scratch-Amp-large.jpg)?

Postat

Det spelar ingen större roll vad man använder för ljudkort. Man kan köra Ms.Pinky på FinalScratch ljudkort och man kan köra Traktor på ett MAYA 44 kort. Det som skiljer korten åt är dess Latency. Ju kortare latency du har desto snabbare kan du scratcha utan att kortet segar efter. Men om du bara ska taktmixa skulle du lika gärna kunna köra på det intärnaljudkortet (I alla fall på en skivspelare).

Vilket ljudkort du ska köpa beror alltså på hur du har tänkt att använda det. Är du en grym beatjuggler eller super scratcher ska du nog köpa ett kort med så kort Latency som möjligt. Och om du bara tycker att det låter fränt när man drar skivan fram och tillbaks så kan du köpa ett billigare ljudkort.

Ljudkorten man får med i Serato och Final Scratch är just inget annat än helt vanliga ljudkort. Du kan använda ditt Serato ljudkort till Traktor, Ms. Pinky eller vad som helst. Anledningen till att du får med ett Ljudkort i ett Serato paket är för att det är bra grejer med en låg latency som Serato törs sätta sitt namn på och den har lite extra finesser, som möjligheten att slå av kontakten till datorn om du vill spela en vanlig vinylskiva genom mixern, det kan du inte göra med Maya44 ljudkortet..

Postat (redigerat)

Okej, hur mäter man latency, vad är lågt/bra vad är högt/dåligt? Alltså vad är de jag ska kolla efter när ja kollar på ljudkortet? Vad står det om de är bra eller dåligt?

Redigerat av breakmegamix
Postat (redigerat)

Man brukar prata om en 10 ms (millisekunders) gräns. Under det uppfattar man inte latencyn. Jag tror att FS 1 ligger på 12 ms, så då bör man uppfatta en viss fördröjning, men den är marginell.

Redigerat av wallie999
Postat (redigerat)

ESI Maya 44 USB - 4ms

Serato - 9ms

Final Scratch1 - 12ms

Nu vet jag dock tyvärr inte i vilken samplerate det här gäller. 4ms på Mayan lät jäkligt mycket, men jag vet att jag brukar köra den på 10ms vid 128 samplerate och det är samma som siffran för Seratos ljudkort togs. Men jag har ett äldre Mayakort som tillverkades av Audiotrack så jag vet inte om de har gjort någon förbättring sen de bytte till ESI.

Men oavsett så är det ju en väldigt liten skillnad mellan dem så ta det som är snyggast eller nått..

Och som jag skrev tidigare, det här är helt vanliga ljudkort, jag ser ingen anledning till att ett gammalt FinalScratch ljudkort inte skulle fungera till nya traktor..

Det finns ju tilloch med en inställning i Traktor3 där man kan ställa in om man har nya FinaScratch2 eller något annat ljudkort.. Jag kan ju köra det med mitt Maya44 kort..

bcd2000-traktor-soundcard.jpg

Redigerat av January12
Postat (redigerat)

jadu.. 8 ms är ju iofs en ganska hög latency, om man jämför maya44 och finalscratch. känner du av latencyn nåt du har på ditt maya44? jag kan tänka mig att latency är verkligen inte något man ska ha när man scratchar och de handlar om millisekunder satte.. hur funkar de för dig?

Postat

Jag märker inte av det alls, men jag kör inte så avancerade scratchrutiner heller..

Det enda jag märker av är att ljudet "dör" när man kör långsamma scratch, men det har förmodligen att göra med kodningen på skivan och hur programmet läser av dem.

Postat (redigerat)

Need help!!

Det står mellan att skaffa ett maya44 usb eller ett esi u46 SE? Jag är mest ute efter scratch, dvs låg latency så vad rekomenderas utav dom två? laddade hem deckadance demo versionen, nåt ja verkligen fastnade för så de blir nog de programmet ja kommer att köra, pallar även med många olika tidskodade vinylskivor! svårt att hitta information om esi u46 kortet som ett dj/scratch ljudkort då de inte bara används för det, medan maya44 oftast förknippas som dj/scratch ljudkortet. Men å andra sidan är esi u46 nyare och i samma prisklass, så vad rekomenderas?

maya44 usb vs esi u46 SE?? vilken fungerar bäst eller några rekomendationer/erfarenheter ??

och en fråga på sidan om, kan man köpa endast 1 eller 2 ms pinky skivor någonstans? vart isf?

Postat (redigerat)

tänkte lite så ja också, och de blir nog så 😄 förutom att mspinky fungerar väl för fler proggs?

men fortfarande..

ESI U46 SE VS. MAYA44 USB vilket är de bästa valet?

Nifkin (oregistrerad)
Postat
De enda skivorna jag vet som kan användas i olika program är Torq skivorna som även ka spelas i Ms.Pinky. Men annars är du tvungen att använda Serato skivor för seratos mjukvara och Finalscratch skivor till Traktor o.s.v.

Det där ljudkortet funkar garanterat! Det säljs till och med som en del i ett paket med Ms.Pinky mjukvaran och skivorna.

Vilken programvara använder du då? Funkar det med vilken som helst om man har likadan setup som dig?

Postat
Jag tror att Ms. Pinky och Torq-vinylerna är identiska. Torqs skivor är utvecklade efter Ms. Pinkyskivorna.

Nej, de är inte identiska, men man kan köra med dem i Ms. Pinky, vet inte om det funkar tvärtom..

De enda skivorna jag vet som kan användas i olika program är Torq skivorna som även ka spelas i Ms.Pinky. Men annars är du tvungen att använda Serato skivor för seratos mjukvara och Finalscratch skivor till Traktor o.s.v.

Det där ljudkortet funkar garanterat! Det säljs till och med som en del i ett paket med Ms.Pinky mjukvaran och skivorna.

Vilken programvara använder du då? Funkar det med vilken som helst om man har likadan setup som dig?

Jag kör Ms. Pinky oc Traktor3 på samma setup, men inte på samma gång (så klart).

Postat

Ok, nästan identiska, i alla fall enligt site admin på ms. pinkys forum

"The Torq vinyl is almost identical to the Ms Pinky Generation 4 vinyl. The only difference is that the digital position values encoded on the Torq vinyl are scrambled relative to the digital values on the Ms Pinky Generation 4 Vinyl. Both Torq and Generation 4 Ms P. represent a significant improvement over Generation 3. Not to denigrate Generation 3, but we were able to significantly improve several important characteristics of the Ms Pinky vinyl control system with the release of Generation 4 and Torq. First and foremost, the latency with the newer vinyl (Torq and Gen4) is noticeably lower than with all previous generations. Secondly, the encoding we used is more robust and less likely to exhibit the troubling "slippage" phenomenon. So all in all, I have to recommend upgrading to Gen4."

Postat

Nej nej, det går inte.

Alla tidskodade skivor är kodade på olika vis, just för att man inte ska kunna köpa en uppsättning skivor för att sen kunna fultanka den mjukvaran man gillar bäst. Precis som Cubase har en USB kontakt som måste användas för att det ska fungera.

Ms. Pinky har förmodligen något samarbete med Torq eftersom att deras skivor kan spelas på Ms. Pinkys mjukvara. men det är rätt unikt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.