Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har på sistonde funderat på att köpa in ett digitalt trumset, alternativt sätta nätskinn på och trigga mitt nuvarande set. Det är bara det att jag inte har en aning om hur digitala trummor fungerar, och vad man ska välja. Kommer jag kunna ha både de digitala trumljuden och musik man spelar till i hörlurarna? Låter de digitala trummorna förjävligt? Kan man installera saker som tex. Ez drummer till det digitala setet och höra de ljuden "live" utan att behöva gå via en dator? Finns det MIDI-stöd för alla digitala trummor?

Tack på förhand.

Mvh

Annons
Postat

jag har rolands t3 med nätskinn på virveln och de egnaljuden låter bra det finns en ingång för minitele om du vill koppla in nån extern ljudkälla att spela till.

genom datorn och tex. cubase går det utmärkt att trigga ezdrummer eller bara spela in midi signalerna för att sedan använda valfritt ljudprogram.

nu har jag haft mina trummor i ca 1 år och det blir inte så mycket spelat så jag funderar på att sälja dem, har inte riktigt bestämt mig, är främst bassit/gitarrist och även om jag lirat trummor när jag var yngre så räker tiden inte till att bli tillräkligt bra.

Postat

Okej, tack för svaret.

Då min ekonomi inte är den bästa är jag ute efter någon slags budgetmodell, så Rolands TD-3 (runt 10000 väl?) är lite väl saftigt för mig.

Finns det något billigare som funkar bra till att koppla in via MIDI? Det inbygda ljudet och känslan i setet är inte lika viktigt, då jag bara ska komplettera mitt vanliga set med detta.

Postat
Roland HD-1 kanske (7000:-)

7500:- var väl vad jag räknat med för mina om jag säljer dem.

Ludde94 (oregistrerad)
Postat

jag tror att dem funkar så att man kopplar in dem i hörlurar och spelar

MVH//LUDE

Postat

När Studio testade digitaltrummor tyckte dom att man skulle gå på Yamaha's billigaste digitala set i a f, billigare än så var tydligen inte så mycket att ha. Å andra sidan har SoundOnSound gjort en rätt positiv recension om ION-trumsetet (ca 4000, finns även i en version utan hårdvaruljudmodul för 2000).

Annars kan man säkert bygga digitaltrummor själv, möjligen med undantag av själv triggmodulen. Googla på "DIY edrums"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.