Assar Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Om jag gör en cover, hur kan jag då kolla om nån fortfarande äger rättigheterna på den eller om jag är fri att publicera låten? T ex en gammal Cole Porter-låt? Nån som vet?
Valle Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Cole Porter måste ha varit död i 70 år för att verket ska anses "fritt"...
Assar Postat 29 december 2007 Trådstartare Postat 29 december 2007 Cole Porter måste ha varit död i 70 år för att verket ska anses "fritt"... Eller om det måste gått 70 år sen verket skrevs ... Men frågan är hur jag kan kolla det?
Nisse Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Cole Porter måste ha varit död i 70 år för att verket ska anses "fritt"... Eller om det måste gått 70 år sen verket skrevs ... Men frågan är hur jag kan kolla det? Ett verk blir fritt 70 år efter upphovsmannens död. Däremot hade det varit intressant att kolla upp vilka som är upphovsmän till olika verk. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det.
Valle Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Cole Porter måste ha varit död i 70 år för att verket ska anses "fritt"... Eller om det måste gått 70 år sen verket skrevs ... Men frågan är hur jag kan kolla det? URL: 43§ Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 § [min not: verk med två eller flera upphovsmän], efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår. STIM ska kunna svara på huruvida ett verk är fritt eller inte.
Ludgo-Pelle Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Du kan kolla detta hos STIM. Hälsningar: Ludgo-Pelle
musik (oregistrerad) Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Om jag gör en cover, hur kan jag då kolla om nån fortfarande äger rättigheterna på den eller om jag är fri att publicera låten? T ex en gammal Cole Porter-låt? Nån som vet? Efter vad jag läste i en annan lång tråd här på Studio Forum så är det fritt fram att göra en cover på vilken låt som helst!! Enda grejen är bara att du måste ge slantarna till upphovsmannen/-männen/-kvinnan/-kvinnorna/-mixen. (dj**la genusdebatt] 😊 :musik
Assar Postat 29 december 2007 Trådstartare Postat 29 december 2007 Tack för alla svar. Jag hittade inget svar på frågan på STIMs hemsida, men jag har mailat en fråga till dem. Återstår att se vad jag får för svar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.