Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har för ungefär ett år sedan startat o lira in musik. Flyttade omkring och blev därmed "bandlös". Har aldrig sysslat med sång av något slag innan, varken backing vocals eller ens karaoke på fyllan.

Hursomhelst, jag får inte till inspelningarna alls tycker jag.

Sången är ju kass, falsk o jävlig (inte så konstigt kanske eftersom jag inte vet vad jag pysslar med) men bas, piano o gitarr får jag det inte att låta bra. Det blir grötigt o jävligt på alla inspelningarna samt att jag inte lyckas få låtarna intressanta.

Hfår jag en lyssnare att vara intresserad efter att ha hört första vers o refräng och fortsätta lyssna? Hur får man en låt att vara intressant från start till slut?

Tycker att låtuppbyggnad (instrumentiellt) är grymt klurigt när jag lirar på egen hand.

Ska försöka få upp en eller två inspelningar via speedyshare:

http://www.speedyshare.com/117902454.html

Alla tips o ideer ni kan tänkas ha uppskattas oootroligt mycket!

Annons
Postat

jag tycker inte det låter så illa..det är några sura toner här & där men inget katastrofalt

ljudbilden är rätt diskantig,men det finns en charm med det åxo

om du nu är såpass ny på att sjunga,så har du lyckats bra

det första man måste komma över enligt mig,är att bli bekant med hur ens röst låter när den är inspelad

därefter att testa den hur långt man kan gå åt olika håll

och därefter våga ta ut svängarna & inte sjunga så snävt,som typ samma 3 trygga toner hela tiden

för väljer man det,tappar man nog lyssnarens intresse ganska fort

jag är absolut inget sångproffs,men jag har märkt att om man lägger till med attityd i sången

så har man iallafall lyckats halvägs!! 🙂

fortsätt & spela in låtar & sjung & sjung,sedan lyssnar du på den här låten igen om ett halvår

och du kommer inse att du kan göra den mycket bättre då!

det är vad jag tror iallafall!

😄

Postat
jag tycker inte det låter så illa..det är några sura toner här & där men inget katastrofalt

ljudbilden är rätt diskantig,men det finns en charm med det åxo

om du nu är såpass ny på att sjunga,så har du lyckats bra

det första man måste komma över enligt mig,är att bli bekant med hur ens röst låter när den är inspelad

därefter att testa den hur långt man kan gå åt olika håll

och därefter våga ta ut svängarna & inte sjunga så snävt,som typ samma 3 trygga toner hela tiden

för väljer man det,tappar man nog lyssnarens intresse ganska fort

jag är absolut inget sångproffs,men jag har märkt att om man lägger till med attityd i sången

så har man iallafall lyckats halvägs!! 🙂

fortsätt & spela in låtar & sjung & sjung,sedan lyssnar du på den här låten igen om ett halvår

och du kommer inse att du kan göra den mycket bättre då!

det är vad jag tror iallafall!

😄

Ja det är en grej jag hart tänkt på. Hur mkt man kan variera sig i sången. Jag är ju såpass ny att jag inte vågar testa så mkt. Det känns jäkligt svårt det där med att variera sången utan att det låter som en annan melodi.

Postat

det finns ju oändligt med kombinationer du kan göra..

du kan prat sjunga en bit av versen,sikta på högre toner

gå ner osv,osv..med lite känsla för dramatik & timing så kommer det

det handlar ivilketfall om att våga testa saker,för att lära sig sina begränsningar

jag har själv ett fylleband,där alla som är närvarande ska vara med när vi spelar in låtar

och ribban ligger såpass lågt,och det spelar ingen roll om det blir katastrof

men vad jag får ut av det är att jag testar min röst ialla möjliga sammanhang

och kommit över massa trösklar,som jag nu kan sätta i praktiken på min egen musik

jag antar att du vill ha konkreta svar på hur du ska variera dig & sådant

men det är helt omöjligt att svara på det..öva & öva,testa dig fram så kommer det av sig själv!'det är som att fråga hur man spelar ett solo. det kanske går att ta fram svar om du har en aning om vart du vill komma till för typ solo själv..

men fortsätt att sjunga & gör låtar,ju mer du gör det ju bättre blir du

det är ofrånkommligt 😊

Postat

Ljudmässingt så är det framförallt trummorna som ställer till det tycker jag. Väldigt mycket (kanske inte så bra) rum och ingen definition. Känns även som att det inte riktigt sitter ihop med resten.

Du borde prova t ex EZdrummer eller liknande.

Är loco gjord senare än fading?

Postat
det finns ju oändligt med kombinationer du kan göra..

du kan prat sjunga en bit av versen,sikta på högre toner

gå ner osv,osv..med lite känsla för dramatik & timing så kommer det

det handlar ivilketfall om att våga testa saker,för att lära sig sina begränsningar

jag har själv ett fylleband,där alla som är närvarande ska vara med när vi spelar in låtar

och ribban ligger såpass lågt,och det spelar ingen roll om det blir katastrof

men vad jag får ut av det är att jag testar min röst ialla möjliga sammanhang

och kommit över massa trösklar,som jag nu kan sätta i praktiken på min egen musik

jag antar att du vill ha konkreta svar på hur du ska variera dig & sådant

men det är helt omöjligt att svara på det..öva & öva,testa dig fram så kommer det av sig själv!'det är som att fråga hur man spelar ett solo. det kanske går att ta fram svar om du har en aning om vart du vill komma till för typ solo själv..

men fortsätt att sjunga & gör låtar,ju mer du gör det ju bättre blir du

det är ofrånkommligt 😉

aha, det låter instressant. lira in på fyllan. måste testa!

Ja då finns det nog inga genvägar men det är en bra punkt där med att prova sig fram tills det släpper. Ska öva på låtarna och tvinga mig själv till att sjunga dem på olika sätt.

Postat
Ljudmässingt så är det framförallt trummorna som ställer till det tycker jag. Väldigt mycket (kanske inte så bra) rum och ingen definition. Känns även som att det inte riktigt sitter ihop med resten.

Du borde prova t ex EZdrummer eller liknande.

Är loco gjord senare än fading?

Ja det är en polare som lirade in trummorna åt mig. Jag blir inte heller klok på nivåerna och ljudet. men tycker att det är mkt mer ös i dom än när jag programmerar trummor själv. Ska köpa EZdrummer eller det där andra vad det nu hette inom en snar framtid.

Dom är gjorda i samma veva. han har fått till ljudet lite bättre på trummorna till loco dock.

Postat

Jag tycker inte alls det låter så jävla illa som du påstår. Tvärtom! Man kan höra en vilja som vill fram.

Det låter ärligt och äkta. Kom ihåg att en mik ljuger aldrig. "Skit in skit ut" som dom flesta säger. Sen är det en smaksak på vad som är skit å inte.

Det är ju svårt att få det man vill ha, man hör andras grejer och tycker att, fan så där vill man att det ska låta.

Men det frågan är ju definitionen av att låta bättre? Hur då bättre? Det här är ju facit av vad ni har åstadkommit. Låta bättre? Ja då får ni jobba med det som ni själva låter kasst, ändra, göra om.

Håll på tills ni spyr på låten. Laborera, finns inga lagar om HUR man ska göra.

Så jobba vidare.. 😉

Postat

Ja det är en grej jag hart tänkt på. Hur mkt man kan variera sig i sången. Jag är ju såpass ny att jag inte vågar testa så mkt. Det känns jäkligt svårt det där med att variera sången utan att det låter som en annan melodi.

Här berör du en otroligt viktig sak som dessutom är väldigt vanligt när du säger att du inte "vågar testa så mycket". Vad är det du inte vågar testa? Och varför vågar du inte? Just detta....att våga...är en mycket stor spärr som man måste komma över om man vill utvecklas ordentligt!

Vad som är poängen är att man måste lära sig att våga göra fel. Att våga låta illa. Att se ful ut i ansiktet när man t.ex. sjunger. Att våga ge gärnet. Att våga släppa loss och att släppa på kontrollen. Att våga lita på att jag duger vad och hur jag än gör och hur den än låter. Att våga vara så fel och så vansinnigt asdålig man bara kan bli!

Att inte våga är en av våra största fiender!

När man inte har kvar dessa mentala spärrar längre och att man alltså helt enkelt vågar leva ut den man är så kommer enormt mycket att falla på plats! Då kan man också hitta sig själv i sitt musicerande och när man gör det så kommer du automatiskt att hitta ditt eget uttryck i din sång. Det är då du kommer att kunna sätta din egna och personliga prägel med ditt sätt att sjunga. Släpp all prestige och strunta fullkomligt i hur det låter eller ser ut alltså! Släng bort all prestige du bara har. Bara sjung ut allting och gör det helhjärtat och inte halvt. Du fixar ju det så varför då låta bli? Nä, just det....ut med skiten alltså! Yea....

Våga ta det här steget och jobba aktivt med just detta om du inte lyckas på en gång. För du kommer inte att lyckas på en gång. Var beredd på att det kan ta en stund att komma över den här spärren. Det här kräver också övning. Därför är det någonting som du måste jobba aktivt med och ständigt återkomma till i din mentala tanke. Du måste alltså påminna dig själv om att sparka dig i häcken om det här. Varje gång du ska sjunga. När du så småningom märker att du har lämnat all prestige och alltid vågar släppa loss och våga sjunga både fel och fult så kommer du inte behöva tänka på det här längre. Då kommer du att ha detta i kroppen och då sker allt detta automatiskt utan att du behöver tänka på det. Men det kan som sagt ta lite tid innan du når ända fram. Däremot kommer det att med 99 % säkerhet bara bli bättre och bättre hela tiden under resans gång. Därför ska du inte ge upp. Hela den här grejen med att våga är som du nu kanske förstår en otroligt viktig och bärande del på din fråga. Alltså hur man ska utveckla sin sång eller hur du nu uttryckte dig. Det här är mao. en av "hemligheterna" för att utvecklas. Sedan finns det många fler "hemligheter" men detta är en av de mest bärande delarna av de alla och det är det många som glömmer bort just för att den här delen oftast är som starkast i början av ens karriär då man nyss har börjat.

Ett bra tips för att lättare kunna lyckas med mitt ovanstående tips är att se till att du alltid är fysiskt avslappnad. Spända muskler påverkar sången negativt och man får låsningar av olika slag. Man kan tom. få allvarliga skador om man spänner sig! Men inte minst så leder fysiska spänningar till psykiska spänningar och därmed också psykiska låsningar. Våld föder ju våld och spänningar föder andra spänningar. Fysiskt och psykiskt. Är man spänd (i någon form) så är det oerhört lätt hänt att man hamnar i en slags ond cirkel som kan vara svårt att ta sig ur. Innan du sjunger så kan det därför vara bra att du aktivt känner efter i din kropp...del efter del...var du är spänd och att du försöker slappna av. Del för del. Glöm inte bort armar, axlar, hals och huvud. Vänd huvudet rakt fram när du sjunger och inte upp mot himlen! Hela kroppen ska vara helt avslappnad ända från tårna till hårtofsen på huvudet! (Glöm inte bort näshåren också!) Ja....åsså käka en himla massa havregrynsgröt också! Det gjorde ju Gunde Swan, och se hur det gick för honom!!! Lycka till! Och inte minst: Ha det så kul!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)
Dom är gjorda i samma veva. han har fått till ljudet lite bättre på trummorna till loco dock.

"Loco" låter snäppet bättre. Jag hör hört betydligt sämre råmixar än detta så kämpa vidare.

Kan du lita på din lyssning (akustik och monitorer)? Referenslyssna var 15 min på låtar du VET låter bra, om du plötsligt tycker att de låter dåligt och din är bra så brukar det vara ett tecken på att hjärnan "accepterat" den ljudbilden som korrekt.

...stava...

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.