Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle behöva hjälp med min "tilltänkta" lill-studio.

Syftet är att göra musik på datorn med ev. program som Adobe audition/fl studio/guitar rig2,

Jag vill spela in sång gitarr och bas, trummor fixar jag med mjukvara.

Det jag behöver hjälp med är hårdvara,

Jag har ett Audiophile 2496 PCI ljudkort med analog in & ut (RCA) samt Coaxial S/PDIF in och ut.

Jag skulle på nåt sätt vilja ha en mixer/"hubb" med S/PDIF ut för att koppla till ljudkortet, så att jag kan koppla in gitarr

bas och sång utan att behöva krypa bakom datorn varje gång.

Jag har testat lite nu genom att koppla bas till analog (RCA) på ljudkortet och gjort några inspelningar, men ljudet känns lite knastrigt med mycket brus. Jag vet verkligen inte hur inställningar osv. bör göras men jag tänkte försöka lära mig det med tiden, med så bra förrutsättningar som möjligt när det gäller den hårdvaran jag har förståss.

Vad behöver jag för grejjor och sladdar?

Skulle ni vilja hjälpa mig lite på traven.,

Tack på förhand

Albinsson

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

En preamp med instrument ingång är en bra start.

Egentligen allt du behöver för att spela in.

Vad du kanske skall fundera på är hur du skall ha lyssningen.

Vad har du nu för lyssning?

Postat

Ja lyssningen ja.

Nu får jag väl skämmas men jag har kopplat datorn till en liten stereo. Har väl tankar på att skaffa nån begagnad "rejäl" reciever och bättre högtalare.

Preamp? Berätta om det, prislägen osv. För jag har inte nån som helst koll på det

tack så länge

albinsson

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ja lyssningen ja.

Nu får jag väl skämmas men jag har kopplat datorn till en liten stereo. Har väl tankar på att skaffa nån begagnad "rejäl" reciever och bättre högtalare.

Preamp? Berätta om det, prislägen osv. För jag har inte nån som helst koll på det

tack så länge

albinsson

Har du en reciever så är det perfekt. Då har du löst din lyssning och behöver egentligen inget annat än en preamp.

Du skall få två tips.

Art TubeMP

Studio Pojects VTB-1 (Jag antar att VTB-1 har instrumentingång? Någon som vet kan väl svara på detta?)

Redigerat av drloop
Postat
Ja lyssningen ja.

tack så länge

albinsson

Har du en reciever så är det perfekt. Då har du löst din lyssning och behöver egentligen inget annat än en preamp.

Du skall få två tips.

Art TubeMP

Studio Pojects VTB-1 (Jag antar att VTB-1 har instrumentingång? Någon som vet kan väl svara på detta?)

Jäpp! VTB-1 har instrumentingång - och är den billigaste preamp jag skulle rekommendera med gott samvete... 😕

Eftersom det finns S/Pdif in på ljudkortet, så är Joemeek SixQ eller Aphex 207D ännu trevligare alternativ, men då blir det förstås lite dyrare...

Har du inte bra högtalare nu, så kan det vara bättre att överväga ett par riktigt bra hörlurar - men det beror förstås på vad du planerar att skaffa för högtalare i framtiden...

Postat
Ja lyssningen ja.

tack så länge

albinsson

Du skall få två tips.

Art TubeMP

Jäpp! VTB-1 har instrumentingång - och är den billigaste preamp jag skulle rekommendera med gott samvete... 😕

Eftersom det finns S/Pdif in på ljudkortet, så är Joemeek SixQ eller Aphex 207D ännu trevligare alternativ, men då blir det förstås lite dyrare...

Har du inte bra högtalare nu, så kan det vara bättre att överväga ett par riktigt bra hörlurar - men det beror förstås på vad du planerar att skaffa för högtalare i framtiden...

Okej, Om jag nu skulle köpa VTB-1, är det analog RCA som gäller bak till datorn då, och tror ni att jag kan få det någorlunda störning/brus-fritt trots att det är en miljon kablar där?`

Kanske ni isånafall har tips på bra kablar? känns som att de Vanliga RCA kablar som finns för stereoanläggningar är lite skräpig?

Postat

tja, jag hoppar in på denna tråd, för jag är i samma situation som du, har du kommit fram till något bra än, jag funderar på att köpa ett ljudkort och koppla allt till det? Men jag vet inte så mycket om dem, en del säger att allt som avgör kostnaden är antalet in-utgångar, men att ljudkvalitén snabbt når sin topp vid typ 2 000:-

Postat

egentligen kanske du bara behöver ett litet mixerbord, typ behringer xenyx 502, den har pre-amp till micken, så kan du ju koppla in bas, gitarr och det till line-ingångarna på det, men jag har hört folk som klagat på behringers mixrar, att de läcker mellan kanalerna.

Kimba

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Att köra instrument i en mixer är ingen bra idé.

För bas och gitarr behöver man en DI-Box eller en preamp med instrumentingång om det skall bli bra.

Inget fel med Behringer mixern, man använder DI-Box eller preamp med instrumentingång även på SSL, Neve mixerbord.

Redigerat av drloop
Postat

Jag pushar lite på min fråga igen nu när tråden blivit lite längre:

"Okej, Om jag nu skulle köpa VTB-1, är det analog RCA som gäller bak till datorn då, och tror ni att jag kan få det någorlunda störning/brus-fritt trots att det är en miljon kablar där?`

Kanske ni isånafall har tips på bra kablar? känns som att de Vanliga RCA kablar som finns för stereoanläggningar är lite skräpig?"

Såg ett pris på Studio Projects B1 + VTB-1 Project Pak för 2195,

bara jag får rent och bra ljud genom alla kablar till datorn så överväger jag en beställning på det. Tror ni det blir fint?

tack så länge ni alla hjälpsamma

Postat

"Okej, Om jag nu skulle köpa VTB-1, är det analog RCA som gäller bak till datorn då, och tror ni att jag kan få det någorlunda störning/brus-fritt trots att det är en miljon kablar där?`

Kanske ni isånafall har tips på bra kablar? känns som att de Vanliga RCA kablar som finns för stereoanläggningar är lite skräpig?"

bara jag får rent och bra ljud genom alla kablar till datorn så överväger jag en beställning på det. Tror ni det blir fint?

2195:- är det nog många som tar för det paketet - och det är väldigt prisvärt. 🙂

Det ingår dock inga kablar, så du får räkna med att komplettera med sådana.

Ut från VTB-1 kommer XLR eller Tele. Vad har du för lineingångar på ditt ljudkort - och är det balanserat eller obalanserat på ingångarna?

De kablar som följer med stereoprylar brukar passa bäst i runda arkivet, men ganska billiga kablar från HOSA eller liknande, duger alldeles utmärkt till hemstudio. 🙂 Det viktigaste är att man har en tät skärm i kabeln - framför allt om man kör obalanserat.

Postat

Kimble: Du kan säkert hitta något externt USB-ljudkort som har mick/instrument-ingångar, hörlursförstärkare o s v för under 2000 kronor. EMU 0202 USB kostar t ex 1395:- på 4sound, och då ingår dessutom ett alldeles utmärkt mjukvarupaket.

Andra kort att kolla in kan var EMU 0404 USB, Line 6 UX1 och UX2 samt M-audio Fast Track och Fast Track Pro.

Postat

2195:- är det nog många som tar för det paketet - och det är väldigt prisvärt. 😲

Ut från VTB-1 kommer XLR eller Tele. Vad har du för lineingångar på ditt ljudkort - och är det balanserat eller obalanserat på ingångarna?

De kablar som följer med stereoprylar brukar passa bäst i runda arkivet, men ganska billiga kablar från HOSA eller liknande, duger alldeles utmärkt till hemstudio. :rolleyes: Det viktigaste är att man har en tät skärm i kabeln - framför allt om man kör obalanserat.

Oj då, jag skulle behöva läsa lite böcker ser jag för nu är det nya termer som jag ej hört talas om, läser jag i manualen till ljudkortet står det att det är 2x2 analog I/O accepts common unbalanced audio on RCA jacks.

Obalanserat alltså. Vad innebär det egentligen? XLR vet jag ju inte heller vad det är men jag får väl googla lite på det.

Postat

2195:- är det nog många som tar för det paketet - och det är väldigt prisvärt. :rolleyes:

De kablar som följer med stereoprylar brukar passa bäst i runda arkivet, men ganska billiga kablar från HOSA eller liknande, duger alldeles utmärkt till hemstudio. :rolleyes: Det viktigaste är att man har en tät skärm i kabeln - framför allt om man kör obalanserat.

Oj då, jag skulle behöva läsa lite böcker ser jag för nu är det nya termer som jag ej hört talas om, läser jag i manualen till ljudkortet står det att det är 2x2 analog I/O accepts common unbalanced audio on RCA jacks.

Obalanserat alltså. Vad innebär det egentligen? XLR vet jag ju inte heller vad det är men jag får väl googla lite på det.

Lite hjälp på traven: 😲

RCA

Obalanserad

XLR

Om du bara har RCA in och använder en VTB-1, så ska du använda en TS ("monotele") till RCA-kabel, exempelvis en HOSA CPR-105

Postat

jag kollade in det där line6 ux1 ljudkortet, men jag kan inte hitta exakt hur många ingångar den har, är det nån som vet, den har ju i alla fall en xlr fantomatad ingång, det är ju bra.

Kimble

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.