Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag spelar in något i Reason 4 men sustain pedalen på mitt midiklaviatur så¨funkar det fint och sustainrörelerna jag gör med pdalerna markeras som ett spår under tonerna. Men när jag kopierar "bardelen" med melodin i så finns inte sustainen kvar, fast de syns i spåret även i den kopierade baren.

Eh, lite luddigt kanske 😆 Svårt o förklara tycker jag. Hoppas någon förstår och kanske vet vad det kan vara. Det är ju inget jättestort problem men det är jobbigt att spela om alla saker som skall återkomma flera gånger i en låt.

/Memphis

Annons
Postat
Om jag spelar in något i Reason 4 men sustain pedalen på mitt midiklaviatur så¨funkar det fint och sustainrörelerna jag gör med pdalerna markeras som ett spår under tonerna. Men när jag kopierar "bardelen" med melodin i så finns inte sustainen kvar, fast de syns i spåret även i den kopierade baren.

Eh, lite luddigt kanske 😉 Svårt o förklara tycker jag. Hoppas någon förstår och kanske vet vad det kan vara. Det är ju inget jättestort problem men det är jobbigt att spela om alla saker som skall återkomma flera gånger i en låt.

/Memphis

¨

Japp har varit med om precis liknande grej..

har dessutom hittat lite mer små buggar i 4an... skall försöka få tummen ur o raportera dom till propp.

har du varit med om att det går slött i "edit mode" ?? Det beter sig som sirap detta är dock på en STOR produktion,

men kör man samma prod på 3an eller 2,5 så upplever jag inte samma slö het.

• 6 månader senare...
Postat

Jag bumpar denna. Har fortfarande samma problem och även i Cubase! Och när man är inne i editmode och flyttar toner så hänger ju inte sustain-signalerna med, och att försöka rita in nya e ju helt hopplöst. Och när man kopierar hela bars i Cubase så slutar sustainen att låta fast det ligger där. 😄

Mvh

Memphis

Postat
sustainrörelerna jag gör med pdalerna markeras som ett spår under tonerna.

Reason 4.0 eller 4.0.1?

Hos mig hamnar sustainrörelser i midiklippet med noterna. Extraspår för sustain om jag skapar automationsspåret manuellt.

Postat

Det hela beror nog att Reason, Cubase inte kan tolka detta genom de MIDI-data som

dom får in. Mjukvaru syntharna följer bara midi-spåren och tolkar dessa som det ser ut.

Kolla om du kan dedikera en speciell midi-kanal för sustainen om du har möjlighet.

Jag vet inte om t ex generell midi tar med sådant om du kör med det.

Postat (redigerat)
sustainrörelerna jag gör med pdalerna markeras som ett spår under tonerna.

Reason 4.0 eller 4.0.1?

Hos mig hamnar sustainrörelser i midiklippet med noterna. Extraspår för sustain om jag skapar automationsspåret manuellt.

4.0.1. Eller jag menade inte som ett nytt enskilt spår alltså utan fortfarande i midiklippet, fast som ett underspår/rad under tonerna. Jag testade nu igen och då funkade det i Reason, att kopiera bars med sustain 😄 fast det är fortfarande likadant i Cubase, men har nu upptäckt att det bara är ibland den gör så.. 😄 rörigt.. det är väl något som inte är riktigt rätt. Skall testa och forska vidare ytterligare och återkomma.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.