Jan (oregistrerad) Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Det finns inte en gitarr som jag har spelat på som har en fruktansvärd kass intonation i prisklassen 4.000-8.000 kr. Skall man behöva gå upp i 10 - 15.000 kronorsklassen, eller är det jag som inte kan lägga ett vanligt E-dur eller C-dur ackord. Jag förstår inte vad det är frågan om? Jag har en fusk Fender som heter Fernandes och är en japanbyggd modell som har problem med intonation. Jag har hört att det skall finnas en specialbyggd hals där bandstavarna ligger olika i förhållande till den perfekta intonationen. En reflektion av Jan
martinm Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Du kanske helt enkelt behöver intonera din gitarr. http://www.instrument-online.nu/arkiv/snab...1/intonera.html 😉
guran Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 True Temperament jag har provspela en en sådan och det var ingen märkbar skillnad spelmässigt men den intonera riktigt gött en hals kosta ca 3000 om jag mins rätt. men jag fundera lite och kom fram till att om man är fler gitarrister så borde det bli bekymmer om inte alla har truetemperament halsar. men dom ser skruvade ut på ett kolt sett.
KaptenGnissel Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Byt till strängar med hög kvalitét innan du ger dig på att intonera om den. Förvånansvärt ofta orsakas 'intonationsproblem' av sura strängar. Det är ytterst sällan en gitarr i den prisklassen inte stämmer i banden. //KG
Demonproducenten Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Där står förklarat - noggrant och lite till - varför alla dessa olika kompensationssystem egentligen aldrig fungerar riktigt, vi är nog helt överens om att 100% intonation är väldigt svårt att uppnå - om inte omöjligt men vi ska nog sänka diskussionen till att handla om "godtagbart" tyvärr sitter ju allt för många med så dålig intonation på sina instrument så det inte ens är godtagbart mest beroende på att dom inte har en aning om intonation öht så för dom är ju tipsen def en hjälp
Jan (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Jag tackar för alla tips och länkar. Jag får försöka intonera gitarren själv, eftersom det blir bäst så. Fast jag har aldrig gjort det någon gång förut, men någon gång skall det ju vara den första. Till att börja med borde jag byta strängar så som någon skrev i detta inlägg vilket kanske skulle hjälpa upp gitarrens intonation avsevärt. M.v.h. Jan
Magpie Postat 29 december 2007 Postat 29 december 2007 Jag tackar för alla tips och länkar. Jag får försöka intonera gitarren själv, eftersom det blir bäst så. Fast jag har aldrig gjort det någon gång förut, men någon gång skall det ju vara den första. Till att börja med borde jag byta strängar så som någon skrev i detta inlägg vilket kanske skulle hjälpa upp gitarrens intonation avsevärt. M.v.h. Jan Om du inte vet hur man intonerar elguran så kommer ett snabbtips här mitt i natten: 1 Se till att sätta på nya strängar och använd en stämapparat. (Se till att allt är färdigjusterat i övrigt, som stränghöjd mm) 2 Stäm gitarren, strecha sedan strängarna ordentligt. Alltså stäm gitarren, använd plekrumhandens fingrar för att dra varje sträng rakt uppåt några centimeter längs hela strängen från stall till sadel + strecha även lite bakom sadeln vid stämskruvarna på de gitarrer som tillåter det. Efter strechen så behöver strängen stämmas igen. Varje sträng behöver kanske 1-8 justeringar, alltså stäm, strecha, stäm, strecha... tills strängen inte byter pitch efter att den strechas. Uppåtstrechen motsvarar en kraftig bend vid spel. Se till att strechingen är klar. 3 Se till att guran är stämd och spela valfri lös sträng och jämför med att slå an på samma sträng nertryckt på tolfte bandet. Alltså, slå an en oktav upp, 12 band upp, jämfört pich med lös sträng. 4 Om den nertryckta tonen på tolfte bandet är för hög jämfört med lös sträng enligt stämapparaten, så förläng strängen genom att skruva på stallskruven (bak vid stallet vid plektrumhanden) för just den strängen. Är den nertryckta tonen lägre än lös sträng så förkorta strängen genom att skruva stallskruven åt andra hållet. 5 Om upp eller nerjustering krävs så rekommenderas att du stämmer ner strängen först innan justering, så att man inte justerar stallet under strängtryck. Efter ev justering så stäm upp strängen till rätt ton igen.
Magpie Postat 31 december 2007 Postat 31 december 2007 Ja det var en bra länk! Den missade jag såklart. Mycket bättre än min krångliga förklaring. Om jag använder flageoletter? Jo när jag stämmer gitarren, men inte när jag intonerar den. Jag gör som det står beskrivet i länken: "• Tag oktavflageoletten på höga E-strängen och finjustera stämningen. Denna flageoletten tar du genom att lägga fingertoppen helt löst på strängen på 12:e bandet och knäppa på strängen. Anledningen till att man finjusterar med en oktavflageolett är helt enkelt att det är enklare för en stämapparat att visa ett korrekt värde ju högre frekvens en ton har. • Tryck sedan ner höga E-strängen på 12:bandet och kolla hur denna "nedtryckta oktav" stämmer. Skulle oktaven på E vara högre än lösa E är avståndet mellan stallklacken och 12:e bandet för kort. "
Jan (oregistrerad) Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 (redigerat) Det skall bl.a. tilläggas att intonationen kommer också att göras på min nya variax 300 som jag nyligen har köpt in. Givetvis så skall en om intonation göras på min Fernandes. M.v.h. Jan Redigerat 2 januari 2008 av Jan
JJRockford Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Vet inte hur det är med Variaxen, men om man använder Rolands gitarrsynt-mickar ihop med VG-systemet kan man ju stämma om gitarren digitalt så att säga. Finns ingen inbyggd kompensering i det måntro?
Gäst Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Ett stort tack till alla som hjälpt till och förklarat detta. Själv köpte jag en, helt ot helvete, felintronerad gura från Jam som jag lämnade in på intonering för fixning. Men riktigt perfekt vart de inte så nu ska detta provas. Däremot skulle jag gärna vilja att du, Ove, förklarade för mig om det räcker med att ha ett svaj stall för att få ett helvete eller om man dessutom måste ha en svajarm i som man använder. För jag har aldrig användt svajet på mig även fast de finns där.
AlienDealer (oregistrerad) Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 För att ännu mer röra till det... Jag tar alltid tolfte bandet nertryckt när jag intonerar. INTE flagioletten alltså. Eftersom jag spelar med strängarna nedtryckta... Låter logiskt i min värld. Varför intonerar man med flagioletten är väl min egentliga fråga? Visst använder man dem ibland för att krydda sitt spel. Men inte nära så ofta som man lirar med strängarna nedtryckta??!!??
Magpie Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 För att ännu mer röra till det... Jag tar alltid tolfte bandet nertryckt när jag intonerar. INTE flagioletten alltså. Eftersom jag spelar med strängarna nedtryckta... Låter logiskt i min värld. Varför intonerar man med flagioletten är väl min egentliga fråga? Visst använder man dem ibland för att krydda sitt spel. Men inte nära så ofta som man lirar med strängarna nedtryckta??!!?? Jag trycker också ner vid tolfte bandet och jämför med lös sträng vid intonation. Se även exemplet som nämndes ovan, i länken gör de likadant. Sålänge man inte trycker ner strängen med ett dödsgrepp, superhårt, så att tonen förvrängs så är det inga problem. Så hårt spelar väl ingen... Det finns massor med exempel i tidningar och på nätet där experter demonstrerar antingen flageolett eller bandmetoden. Båda fungerar utmärkt.
Gäst Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Sålänge man inte trycker ner strängen med ett dödsgrepp, superhårt, så att tonen förvrängs så är det inga problem. Så hårt spelar väl ingen... You bet your ass att de gör! Har sett för många exempel på folk som är uppväxata på akustiska guror med armeringsjärn som strängar och en cm strängläge, och som sedan skall spela ett G ackord på en elgura med 009 strängar. Jösses. Tittar man noga så har de små biceps på lillfingrarna och kan öppna ölflaskor med bara fingrarna utan ölöppnare... 😄 Haha! 🙂 Tack för svaret btw, får se till att intonera guran och spänna fast stallet nån dag.
Magpie Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Förresten, vad e detta för fasoner man börjat med, att folk börjar intonera med att jämföra ÖPPEN sträng med tolfte band. Undrar var man har fått detta ifrån? Det måste vara att stämapparaterna inte ser skillnad på oktav upp eller ner. Kan inte se någon annan anledning. Kulturskymning... 😛 Som jag skrev tidigare så har jag ofta sett båda metoderna nämnas. Även Paul Guy använder lös sträng jämfört med 12e bandet: "Försök att intonera anslaget (om nu din stämapparat klarar av att läsa anslaget), och inte utklingningsfasen av tonerna . Spela varje enskild ton flera gånger, med ett ganska bestämt anslag, tills du är säker på vad mätaren visar. Lyft gärna på fingret och ta om tonen några gånger när du kollar oktaven också. Om du tycker att stämapparaten svarar dåligt kan du prova en annan mik på guran, och/eller att skruva ner tonkontrollen. Jämför den lösa strängens ton med tonen på 12:e band. (Alternativt kan man använda 12:e bands flageoletten istället för den lösa tonen.)" http://www.guyguitars.com/sv/index.html Om man vill kan man alltid gå igenom båda metoderna vid intoneringen, det tar inte lång tid och då har man dubbelkollat. 🙁
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.