Tobias J Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 (redigerat) Trött på FL´s omständiga arrangering. Kollade på tutorial filmer om cubase 3 sx och vart grymt impad. Gillar hur man editerar klippen(både audio och midi). I FL måste man tex öppna ett helt nytt spår för att göra variationer........tidsödande och onödigt. Men när jag kollar på sonar 7 blir man ju grymt sugen. Så därför undrar jag vad som rekommenderas. Ser på forumen att cubase är överrepresenterat vilket är en fördel om man behöver hjälp men sonar ser ju onekligen smarrigt ut. Hjälp........Cubase vs Sonar alltså.....fördelar, nackdelar ...............Hjälp Redigerat 27 december 2007 av Tobias J
Tobias J Postat 27 december 2007 Trådstartare Postat 27 december 2007 (redigerat) ladda hem en demo å testa själv Suck................fresta mig Redigerat 27 december 2007 av Tobias J
PBM Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Kolla även in Live från Ableton. Om man arbetar med loopar är det att rekommendera. Enkelt och snabbt att testa olika uppsättningar.
kruSHka69 (oregistrerad) Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 garageband är grymt underskattat...
Neosus Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Jag kör med Sonar 6PE och tänker skaffa 7:an när jag har råd.
Gilbert Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 För att få en uppfattning om vad andra använder så kan man kolla antal trådar för respektive DAW i detta forum; https://www.studio.se/index.php?showforum=77
Giannis Postat 27 december 2007 Postat 27 december 2007 Senaste Sonar (v7) är ju rätt cool - speciellt med tanke på att den har en "step sequencer" precis som FL vilket borde få dig att känna dig hemma (tror jag - jag har inte uppgraderat till 7:an än).
Wernborg Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Reaper Shareware som piskar allt i prisklassen.
Gilbert Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Reaper Shareware som piskar allt i prisklassen. Ja, om den är gratis så är den nog "bra för pengarna"... 🙂
Tobias J Postat 28 december 2007 Trådstartare Postat 28 december 2007 Senaste Sonar (v7) är ju rätt cool - speciellt med tanke på att den har en "step sequencer" precis som FL vilket borde få dig att känna dig hemma (tror jag - jag har inte uppgraderat till 7:an än). Jag tänkte så jag med. Sen är jag grymt impad av editeringen i Cubase som sker direkt i arrangerings fönstret......sjukt smidigt.undrar om det funkar så smidigt i Sonar ?????
Giannis Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Så man behöver inte växla till piano roll view (pianorullen) för att editera MIDI i Cubase längre? Jag har inte testat ifall det går i Sonar. Man kan ju zooma in ett MIDI-spår men om det går att editera får jag ta och testa lite senare.
drloop (oregistrerad) Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Sonars V-Vocal är kanon om man jobbar med sång. Riktigt dunderbra.
Tobias J Postat 28 december 2007 Trådstartare Postat 28 december 2007 Så man behöver inte växla till piano roll view (pianorullen) för att editera MIDI i Cubase längre? Jag har inte testat ifall det går i Sonar. Man kan ju zooma in ett MIDI-spår men om det går att editera får jag ta och testa lite senare. Jag har tvärdålig koll på Cubase som sagt så jag kan ha fått det om bakfoten. Därför alla frågor så jag vet vad jag ska sikta på.
Daniel H Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Så man behöver inte växla till piano roll view (pianorullen) för att editera MIDI i Cubase längre? Jag har inte testat ifall det går i Sonar. Man kan ju zooma in ett MIDI-spår men om det går att editera får jag ta och testa lite senare. Har för mig det går redan i 6:an på Sonar. Men kan tyvätt inte kolla då min dator är på service. Prova att ladda hem demon till Sonar innan du köper. Tyvärr tror jag inte det finns någon demo till Cubase.
Giannis Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Zooma in MIDI-spår går hur bra som helst även i 6:an. Hur det ligger till med editering måste även jag kolla upp. V-Vocal följer enbart med Sonar Producer Edition (PE) så vitt jag inte minns helt fel. De pluggar man får på köpet med Sonar PE gör Sonar till mycket prisvärt paket i min mening. Som sagt, V-Vocal är suveränt (det är en plugg liknande Melodyne för pitch- och tidskorrigering). Sen får man även några reverb (varav ett konvolutionsreverb ...heter det så på svenska... 😛 ett gäng schyssta synthar samt lite annat godis. Här är en länk till Sonar 7 demot: http://www.cakewalk.com/Support/kb/kb20061101.asp
Fredrik Karlsson Postat 28 december 2007 Postat 28 december 2007 Tänk på att du inte får sälja Sonar om du skulle tröttna på det! Själv kör jag med Cubase SE3 och är helnöjd, allt jag behöver finns i den versionen och den kostar under 1500:- Skulle jag börjat som "ny" idag så kanske jag skulle satsat på Mac med Logic iom att Logic har blivit ruskigt billigt och det känns som om mac oxå blivit billigare!
Tobias J Postat 29 december 2007 Trådstartare Postat 29 december 2007 Tröööööööööööööööööött på cubase hur får jag in camelspace......................??????????????????
Fredrik Karlsson Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Tröööööööööööööööööött på cubase hur får jag in camelspace......................?????????????????? ??? Innan var du trött på FL, är du nu trött på Cubase?
Tobias J Postat 30 december 2007 Trådstartare Postat 30 december 2007 Tröööööööööööööööööött på cubase hur får jag in camelspace......................?????????????????? ??? Innan var du trött på FL, är du nu trött på Cubase? He he..............närå..eller.....jo lite ................kanske bara trött............nu blir det nya tag...... 😆
tofumannen Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Äh, ta det som dina polare använder. Om du inte känner folk som pysslar med sånt, ta cubase så har du störst chans att få hjälp. Tror det är hugget som stucket mellan de mest etablerade programmen
Valle Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 ReaperShareware som piskar allt i prisklassen. Ja, om den är gratis så är den nog "bra för pengarna"... 😊 För ordningens skull: REAPER är inte "gratis"... Till trådskaparen: REAPER rekommenderas varmt!
Tobias J Postat 1 januari 2008 Trådstartare Postat 1 januari 2008 Ableton Live verkar sjukt cooooooolt 😉
Fredrik Karlsson Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 ReaperShareware som piskar allt i prisklassen. Ja, om den är gratis så är den nog "bra för pengarna"... 😉 För ordningens skull: REAPER är inte "gratis"... Till trådskaparen: REAPER rekommenderas varmt! $225.00 USD kostar det tydligen enligt deras site! Frågan är om det verkligen är värt de pengarna?
Tobias J Postat 1 januari 2008 Trådstartare Postat 1 januari 2008 (redigerat) Sweet ............har en lite version av Live ...........ska testas........ Redigerat 1 januari 2008 av Tobias J
Daniel H Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Reaper kan köpas föt $50 om man inte använder det för komersionellt bruk.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.